Ungdomsfest

En vän är polis och självklart åker de ut vid störningar, det ingår i deras arbete, men förstås har de en prio-ordning. Jag tycker dock själv att det är svårt att avgöra ”när nog är nog” riktigt, angående (väldigt) störande hög (långvarig) ljudnivå. Man hoppas ju ändå att det ger sig ”när som helst”. Självklart får man tåla ljud om man bor nära inpå folk, det tror jag faktiskt alla förstår, men en del personer har ju noll respekt/hänsyn och det är ju de personerna som är problematiska att ha runt sig.

Rakt över liten innergård från oss är det ett gäng tonåringar som har fest rätt ofta. Inget problem i sig, tonåringar festar, liksom. OM det inte vore för att dom skriker - rakt ut - orimligt högt/mycket/länge/ofta. Alltså det är absurt, berg och dalbane-skrikande som kan hålla på 5-10 minuter i taget flera ggr i timmen. (Det här skapar utöver att det är störande och huvudvärksframkallande Så många frågor hos mig, vad gör dom? VR? Något märkligt drinking game? Och är det här sättet som ”ungdomma” festar obegripligt för mig pga att jag som 30+ blivit gammal och mossig? :D)

Skulle jag gå dit och be dem dämpa sig efter en helkväll, tex kl 03 på natten (japp, dom är uthålliga förstås, oerhörda röstresurser!) så skulle det utan tvekan bli antingen hotfullt eller så skulle dom ”hämnas” genom att väsnas ännu mer ännu längre. Man lär sig ju hur de som bor nära en är, vilka som går att kommunicera med och inte.
 
Angående att förvarna grannar om fest;

Polisen ringde på min (lägenhets)dörr mitt i natten. Grannarna hade festat stenhårt och endast blivit tysta de senaste 15 min eller så. Ett par-tre timmar efter min vanliga "måste sova nu tid".

Väldigt artiga poliser ber om att få komma in, jag står som ett fån i pyjamas och fattar ingenting.

Det visade sig senare att grannarna som anordnade fest hade förvarnat alla i huset, utom mig. De hade också då sagt att de bodde i min lägenhet så att eventuell polis/störningsjour inte skulle ta dem.

kul.
 
Jag hör till dem som nog borde bo långt ute i skogen utan grannar, för jag stör mig nåt otroligt på framförallt stereoanläggningar med mycket bas, som står på timma efter timma i nåns hus med öppen dörr eller fönster..... Vi hade jätteproblem med en sån granne som ovanpå dunket lämnade hunden utestängd så den stod och skällde non stop i timtal medan ägaren sov (hen jobbade natt). Japp, stereo plus hundskall i princip hela dagarna. Så jag är VÄLDIGT lätt-triggad och får puls efter tio sekunder ungefär.
Det var exakt vad jag fick stå ut med när jag senast bodde i lägenhet. Föräldrarna i familjen i lägenheten intill jobbade nog natt, eller var i alla fall borta hela nätterna, och hunden stod och skällde konstant, hela natten igenom. På dagtid satte gärna tonårsdottern på hög musik som kunde stå på i timmar. En gång hade hon samma låt av Lady Gaga på repeat hela eftermiddagen. Det var efter det som jag byggde mig en koja ute i skogen. Jag kommer aldrig flytta tillbaka till lägenhet, och speciellt inte allmännyttans hyreslägenheter.
 
Generellt så bryr jag mig inte om enstaka fester. Jag trycker i öronproppar. Hade jag haft en granne som upprepat har fest så hade jag sagt till, men kanske inte mitt i festen, utan dagen efter när man kan få prata med en nykter person.
 
Jag hade tidigare en granne som emellanåt anordnade ganska så högljudda partaj i sin lägenhet. Dock fick alla grannar på samma våningsplan en chokladkaka i brevinkastet innan festerna, tillsammans med en förvarnande lapp där även mobilnummer fanns med och en uppmaning att smsa/ringa/knacka på om det blev alltför störande.

Efter det har jag levt med inställningen att en granne som (oombedd) bjuder på choklad får ha hur stökiga fester som helst :D

Hade någon kastat in en chokladkaka i brevinkastet när jag inte var hemma så hade min hund blivit mycket sjuk och grannen hade haft större problem än att bli avbruten mitt i festen :devil:🤯
 
En vän är polis och självklart åker de ut vid störningar, det ingår i deras arbete, men förstås har de en prio-ordning. Jag tycker dock själv att det är svårt att avgöra ”när nog är nog” riktigt, angående (väldigt) störande hög (långvarig) ljudnivå. Man hoppas ju ändå att det ger sig ”när som helst”. Självklart får man tåla ljud om man bor nära inpå folk, det tror jag faktiskt alla förstår, men en del personer har ju noll respekt/hänsyn och det är ju de personerna som är problematiska att ha runt sig.

Rakt över liten innergård från oss är det ett gäng tonåringar som har fest rätt ofta. Inget problem i sig, tonåringar festar, liksom. OM det inte vore för att dom skriker - rakt ut - orimligt högt/mycket/länge/ofta. Alltså det är absurt, berg och dalbane-skrikande som kan hålla på 5-10 minuter i taget flera ggr i timmen. (Det här skapar utöver att det är störande och huvudvärksframkallande Så många frågor hos mig, vad gör dom? VR? Något märkligt drinking game? Och är det här sättet som ”ungdomma” festar obegripligt för mig pga att jag som 30+ blivit gammal och mossig? :D)

Skulle jag gå dit och be dem dämpa sig efter en helkväll, tex kl 03 på natten (japp, dom är uthålliga förstås, oerhörda röstresurser!) så skulle det utan tvekan bli antingen hotfullt eller så skulle dom ”hämnas” genom att väsnas ännu mer ännu längre. Man lär sig ju hur de som bor nära en är, vilka som går att kommunicera med och inte.
Jag skulle satt på en riktigt jäkla hemsk skiva och riktat min högtalare ut mot brölisarna. Kan rekommendera Pub sing along. Den behöver inte ens spelas på hög ljudnivå, den framkallar rysningar hos de flesta.
 
Jag skulle satt på en riktigt jäkla hemsk skiva och riktat min högtalare ut mot brölisarna. Kan rekommendera Pub sing along. Den behöver inte ens spelas på hög ljudnivå, den framkallar rysningar hos de flesta.
Jag tycker det är charmig musik. Vågar väl inte skriva vad jag tycker är vidrigt, men det är i alla fall ingen pub musik.
 
Jag har då verkligen inte mina grannars mobilnummer och vet inte heller deras förnamn. Varför skulle det vara så normalt att ha grannens nummer? 😅
Jag behövde ringa grannen och säga att en av deras björkar hade ramlat över deras tak när de var iväg på semester. De var väldigt tacksamma för att jag ringde ska jag säga för det regnade hela veckan. Deras hus hade fått betydligt större skador om jag inte ringt.
 
Jag behövde ringa grannen och säga att en av deras björkar hade ramlat över deras tak när de var iväg på semester. De var väldigt tacksamma för att jag ringde ska jag säga för det regnade hela veckan. Deras hus hade fått betydligt större skador om jag inte ringt.
Jag hade såklart också försökt få tag på grannen på något sätt i det läget, men det betyder ju inte att jag redan på förhand har alla mina grannars nummer i telefonen.
 
Det var inte riktat mot dig, utan allmänt att man inte kan uttala sig om hur man kommer bli som tonårsförälder innan man är där, det kan inte jag heller som inte har barn!

Det säger väl sig självt att en vuxen person ska ha ett mer utvecklat konsekvenstänk än en tonåring? Du hade förmodligen blivit galen om en vuxen gäst hade med flit slagit sönder något hemma hos dig, men om en treåring hade gjort det hade du förmodligen inte sagt något (men att föräldern förhoppningsvis rättat barnet)? Men ja, du blir ju precis lika störd oavsett, det har du helt rätt i. Men jag hade blivit mer irriterad om det var vuxna människor som tar noll hänsyn på återkommande basis än om det är tonåringar. För gäller det en renodlad tonårsfest så är det intressant och spännande och något som är aktuellt under några år, och det kan man stå ut med. Är det vuxna människor kommer de förmodligen hålla på så forever. Och jag förstår absolut att det är jobbigt, hade jag bott granne med säg en 40-åring som spelade hög musik flera gånger i veckan om nätterna hade jag också varit helt uppgiven, för det kan ju hålla på i 30 år till om man har otur. Det gör inte tonårsperioden.

Men det var inte specifikt riktat mot dig.
I ärlighetens namn skiter jag i om det är tonåringar eller vuxna. Festar man så att man inte kan se på Tv eller sova som granne så stör man och det är inte ok. Är det tonåringar som gör det är det ett föräldraansvar- föräldrarna får ta tag i det och ge konsekvenser, upprepas det finns det uppenbara brister. Är det vuxna som stör på samma vis är det de själva som brister.

Nu menar inte jag vanliga enkla fester som man kan höra då och då, men ändå kan stå ut med som granne. Jag menar inte fester som grannen har som man hör men som man själv kan dränka i TV ljud eller fester som man själv kan bomma igen fönsterna och sova sig igenom. Jag menar riktigt störande fester som TS beskrev. Det är skillnad på fester och fester. Och man måste lära sig var gränsen går och att visa hänsyn.

Festa ja, festa så att det stör extremt nej. Oavsett ålder och frekvens.

Jag har tre tonåring - 19, snart 18 och 14 och ett halvt (det halva är viktigt enligt henne), men här hemma har det aldrig festats. Vi dricker inte alkohol i min familj. De två äldsta har varit på någon enstaka fest med kompisar, men de var inte där länge, det var inte kul, alkohol är äckligt och det finns inget så löjligt som fulla människor. Ja, mina tonårssöners egna ord! Jag tackar Gud för deras ointresse i fest och sprit och hoppas att det kommer stanna så, på min pappas sida har de varit alkisar i generationer, inklusive min pappa och hans syskon samt annat missbruk som finns hos två av mina syskon så det är ju inga bra gener mina barn fått vad gäller den saken. Därför ser jag inte positivt på ungdomars festande och "ha roligt" med alkohol och musik osv, man kanske kan lära ungdomar att ha kul utan sprit också istället för att supa skallen i bitar så att de beter sig gräsligt och mår skit både den dagen och dagen efter?
 
I ärlighetens namn skiter jag i om det är tonåringar eller vuxna. Festar man så att man inte kan se på Tv eller sova som granne så stör man och det är inte ok. Är det tonåringar som gör det är det ett föräldraansvar- föräldrarna får ta tag i det och ge konsekvenser, upprepas det finns det uppenbara brister. Är det vuxna som stör på samma vis är det de själva som brister.

Nu menar inte jag vanliga enkla fester som man kan höra då och då, men ändå kan stå ut med som granne. Jag menar inte fester som grannen har som man hör men som man själv kan dränka i TV ljud eller fester som man själv kan bomma igen fönsterna och sova sig igenom. Jag menar riktigt störande fester som TS beskrev. Det är skillnad på fester och fester. Och man måste lära sig var gränsen går och att visa hänsyn.

Festa ja, festa så att det stör extremt nej. Oavsett ålder och frekvens.

Jag har tre tonåring - 19, snart 18 och 14 och ett halvt (det halva är viktigt enligt henne), men här hemma har det aldrig festats. Vi dricker inte alkohol i min familj. De två äldsta har varit på någon enstaka fest med kompisar, men de var inte där länge, det var inte kul, alkohol är äckligt och det finns inget så löjligt som fulla människor. Ja, mina tonårssöners egna ord! Jag tackar Gud för deras ointresse i fest och sprit och hoppas att det kommer stanna så, på min pappas sida har de varit alkisar i generationer, inklusive min pappa och hans syskon samt annat missbruk som finns hos två av mina syskon så det är ju inga bra gener mina barn fått vad gäller den saken. Därför ser jag inte positivt på ungdomars festande och "ha roligt" med alkohol och musik osv, man kanske kan lära ungdomar att ha kul utan sprit också istället för att supa skallen i bitar så att de beter sig gräsligt och mår skit både den dagen och dagen efter?
Jag har aldrig varit full i hela mitt liv, så jag förstår absolut det du säger, jag har varit på en (1!) ungdomsfest i hela mitt liv. Jag körde bil från min mösspåtagning, så jag har aldrig någonsin gjort något p.g.a. alkohol.

Mina inlägg har främst handlat om "normalt" festande med "normalt" hög musik en sån kväll som midsommarafton. När @Linn-Nora sen beskrivit situationen mer ingående, och inte utifrån affekt just där och då, så förstår jag att det var en ganska extremt situation hon utsattes för, och det tycker jag inte alls är okej.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp