Ungdomsfest

Men allvarligt?! Jag har absolut druckit för mycket i mina dagar (händer fortfarande ibland) utan att jag har problem med alkohol.

Men gott vin, gott sällskap och god mat gör ibland att det blir för mycket... och kanske lite högljutt.

Jag som dricker då kanske 4 ggr max per år anser mig inte heller ha några problem med alkohol, även om jag kan råka få i mig för mycket, sjunga och skratta högt och vingla till.

Det är inga svinfester jag har, men klart nivån på både musik och röster höjs. Annars så har vi inte fest.
Är det hellugnt så grannarna inte ens hör oss så kallas det vinkväll! :angel::p
 
Personligen så skulle jag skämmas ögon ur mig och få extremt dåligt samvete om jag störde mina grannars sömn/hemmafrid, bara för att JAG "måste" få ha kul ( = väsnas/spela skyhög musik).

Jag tänker att det är lite ge och ta. Nån gång kanske jag stör ngn, en annan gång har jag överseende. Generellt tycker jag att det är roligt att folk roar sig. Att höra några grannar sjunga och spela lite musik ibland är bara trevligt tycker jag. Speciellt på sommaren hör det lite till att man hör folkliv genom öppna fönster. Vi har en krog i huset. En sen kväll stod ett gäng snubbar och sjöng ”stad i ljus” utanför innan de travade hem. Det lät kanske inte exakt som Tommy Körberg (😅) men de verkade glada iaf! :D
 
För mig är det definitivt en frekvensfråga och tillfälle.
Nyår och. Midsommar räknar jag helt enkelt med att bli lite störd. Det ingår liksom om man inte bor helt ensam i skogen.
Som boende i höghus är nyår värre, men jag misstänker att det är tvärtom om man bor i hus/radhus med trädgård.

Enstaka störningar har jag hög tolerans för, även om jag inte ordnat fest på många år tänker jag att jag säkert råkat störa nån på något vis, hunden har kanske skällt eller något så det jämnar ut sig.

Vi hade några grannar som festade järnet en period, två våningar upp kunde vi sjunga med i deras kassa musik ibland dyngnet runt. Då tröttnade vi och sa till och det var det fler som gjorde och det lugnade ned sig.

Sista 1.5 åren har jag bott brevid några EXTREMT högljudda barn med svåra funktionshinder, det är så högljutt att jag tror de inne i bostaden nog får hörselskadador. Men. Vad ska man göra? Det går ju inte att sätta munkavle på ungarna och det är inget som nån uppfostran kan göra något åt.

Det har varit rätt skönt att veta att vad jag än gör så kan de inte klaga på att jag stör i alla fall så nu när de flyttar så vet man inte vem man får som granne...
 
Men det är ju inte polisens uppgift att säga åt ens granne att sänka musiken bara för att man själv inte kan/vill gå dit? Jag förstår att alla inte kan eller vill gå till en granne och knacka på men då får man väl skicka sms istället eller bara stå ut.
Nej, det sa jag inte. Mitt inlägg var inte helt till denna tråden heller men ser detta fenomen hela tiden. Där folk tycker att "det är bara att gå över". Rätt lugn attityd här men ser så mycket rena påhopp annars i ämnet:crazy: Nu var det en ungdomsfest och då kan det vara värt för polis eller typ nattvandrare att kika förbi :) Man måste ju få reagera och då kanske bolla lite med folk på ett forum/grupp. Jag skulle nog själv inte ringa polisen för liknande men samtidigt är det upp till dom att ta beslutet om de har möjlighet att svänga förbi. Då tänker jag inte midnatt utan senare dock. Det lär inte vara den konstigaste frågan de får och orkar man vänta igenom väntetiden så ;)
 
Jag tycker det är skillnad om det är grannens 17-åriga barn som festar till det en fredag- eller lördagkväll, utan att ta hänsyn, eller om det är en vuxen människa som gör det. Den sistnämnda ska ha mer förståelse för att grannarna kan bli störda (även om jag också tycker att vill man helt slippa sånt så får man bosätta sig utan grannar, det har jag gjort).

Man är naiv om man idag inte har några barn eller har små barn, och tror att "det där kommer aaaaaaldrig hända mig och mina barn, jag kommer ha järnkoll när den dagen kommer". Nej, för barnen kommer inte vilja att du är där om de har fest. Möjligen att de inte kommer ha fest hemma om föräldrarna vägrar låta dem ha föräldrafri fest, men då kommer de med största sannolikhet bara vara hos någon annan. Man kan ha "tur" och få ett barn som mig, som varit på exakt en fest i hela mitt liv, och då var vi 19 så den värsta festmanin hade lagt sig så det var en relativt lugn tillställning. Man kan också få ett barn som vill festa varje helg, det vet man inte.

Men som sagt, jag hade tyckt att det var värre att bli störd på den nivån TS påstår att hon blev i fredags, om det var en med råge vuxen person som orsakade oljudet än om det var ett gäng tonåringar med FF.
 
Vet inte vad ungdomarnas ålder är i det här fallet?
Men om jag tänker på när jag var yngre så nog dök polisen upp då och då när det var fest. Det är ju rimligt dessutom om det är minderåriga och alkohol involverat. Ibland kanske till och med droger?

Jag drack som tonåring. Nu är jag vuxen och tycker inte att man ska normalisera ungdomars drickande. Om musiken är så hög att man i en villa störs trots stängda fönster så är det troligt att ungdomarna är fulla och då är det väl inte fel om polisen tittar förbi och bryter upp.
Det går ju att ha roligt under lite mer städade former. Mindre alkohol och ngt lägre ljudvolym.
Tycker inte alls att folks festande ska gå före andras behov av nattsömn. Mig veterligen så ska man ta hänsyn till varandra även i villaområden.
 
Jag tycker det är skillnad om det är grannens 17-åriga barn som festar till det en fredag- eller lördagkväll, utan att ta hänsyn, eller om det är en vuxen människa som gör det. Den sistnämnda ska ha mer förståelse för att grannarna kan bli störda (även om jag också tycker att vill man helt slippa sånt så får man bosätta sig utan grannar, det har jag gjort).

Man är naiv om man idag inte har några barn eller har små barn, och tror att "det där kommer aaaaaaldrig hända mig och mina barn, jag kommer ha järnkoll när den dagen kommer". Nej, för barnen kommer inte vilja att du är där om de har fest. Möjligen att de inte kommer ha fest hemma om föräldrarna vägrar låta dem ha föräldrafri fest, men då kommer de med största sannolikhet bara vara hos någon annan. Man kan ha "tur" och få ett barn som mig, som varit på exakt en fest i hela mitt liv, och då var vi 19 så den värsta festmanin hade lagt sig så det var en relativt lugn tillställning. Man kan också få ett barn som vill festa varje helg, det vet man inte.

Men som sagt, jag hade tyckt att det var värre att bli störd på den nivån TS påstår att hon blev i fredags, om det var en med råge vuxen person som orsakade oljudet än om det var ett gäng tonåringar med FF.

Jag vet inte om det är riktat till angående att vara naiv. Jag kan i alla fall för egen del säga att jag är noll procent naiv för hur det kan bli med en tonåring. Även om jag såklart idag inte kan veta exakt hur det blir. Som jag förstår det är inte konsekvenstänk fullt utvecklat förrän man är närmare 25 så att tro att ens tonåriga barn inte kan hitta på såna här saker är att lura sig själv. Däremot kommer jag inte vifta bort det som okej bara för att mitt barn är tonåring. Som förälder måste man ändå sätta gränser. Sen har jag inte påstått att det kommer bli lätt.

Att tänka att om jag inte tillåter brakfester hemma (vilket jag inte sagt att jag inte kommer göra bara att hon, och jag och hennes pappa, får ta ansvar för att inte störa grannar för mycket) för att då kommer hon festa nån annanstans är ju som att köpa ut till sin ungdom under flaggen att ungen får ju ändå tag på sprit. Jag tycker det är samma sak.

Självklart kommer hon inte vilja ha med mig på fester, hade blivit oroligare om hon ville det ;) Däremot kommer jag inte fnissa med henne om dom levt rövare, då måste man ju markera på nåt sätt.. Hur vet jag inte nu, hoppas att det växer fram annars får jag läsa nån bok på ämnet.
Jag är uppväxt med ganska tydliga regler, det gjorde inte att jag inte bröt mot dom, däremot fick jag ju ta konsekvenserna. Sen vet jag hur listiga ungdomar kan vara, har ju som sagt själv varit en.

Jag förstår inte hur vem som orsakar störningen kan påverka hur störd man blir i det här fallet, det låter ju lika mycket oavsett?
 
Jag vet inte om det är riktat till angående att vara naiv. Jag kan i alla fall för egen del säga att jag är noll procent naiv för hur det kan bli med en tonåring. Även om jag såklart idag inte kan veta exakt hur det blir. Som jag förstår det är inte konsekvenstänk fullt utvecklat förrän man är närmare 25 så att tro att ens tonåriga barn inte kan hitta på såna här saker är att lura sig själv. Däremot kommer jag inte vifta bort det som okej bara för att mitt barn är tonåring. Som förälder måste man ändå sätta gränser. Sen har jag inte påstått att det kommer bli lätt.

Att tänka att om jag inte tillåter brakfester hemma (vilket jag inte sagt att jag inte kommer göra bara att hon, och jag och hennes pappa, får ta ansvar för att inte störa grannar för mycket) för att då kommer hon festa nån annanstans är ju som att köpa ut till sin ungdom under flaggen att ungen får ju ändå tag på sprit. Jag tycker det är samma sak.

Självklart kommer hon inte vilja ha med mig på fester, hade blivit oroligare om hon ville det ;) Däremot kommer jag inte fnissa med henne om dom levt rövare, då måste man ju markera på nåt sätt.. Hur vet jag inte nu, hoppas att det växer fram annars får jag läsa nån bok på ämnet.
Jag är uppväxt med ganska tydliga regler, det gjorde inte att jag inte bröt mot dom, däremot fick jag ju ta konsekvenserna. Sen vet jag hur listiga ungdomar kan vara, har ju som sagt själv varit en.

Jag förstår inte hur vem som orsakar störningen kan påverka hur störd man blir i det här fallet, det låter ju lika mycket oavsett?
Det var inte riktat mot dig, utan allmänt att man inte kan uttala sig om hur man kommer bli som tonårsförälder innan man är där, det kan inte jag heller som inte har barn!

Det säger väl sig självt att en vuxen person ska ha ett mer utvecklat konsekvenstänk än en tonåring? Du hade förmodligen blivit galen om en vuxen gäst hade med flit slagit sönder något hemma hos dig, men om en treåring hade gjort det hade du förmodligen inte sagt något (men att föräldern förhoppningsvis rättat barnet)? Men ja, du blir ju precis lika störd oavsett, det har du helt rätt i. Men jag hade blivit mer irriterad om det var vuxna människor som tar noll hänsyn på återkommande basis än om det är tonåringar. För gäller det en renodlad tonårsfest så är det intressant och spännande och något som är aktuellt under några år, och det kan man stå ut med. Är det vuxna människor kommer de förmodligen hålla på så forever. Och jag förstår absolut att det är jobbigt, hade jag bott granne med säg en 40-åring som spelade hög musik flera gånger i veckan om nätterna hade jag också varit helt uppgiven, för det kan ju hålla på i 30 år till om man har otur. Det gör inte tonårsperioden.

Men det var inte specifikt riktat mot dig.
 
Det var inte riktat mot dig, utan allmänt att man inte kan uttala sig om hur man kommer bli som tonårsförälder innan man är där, det kan inte jag heller som inte har barn!

Det säger väl sig självt att en vuxen person ska ha ett mer utvecklat konsekvenstänk än en tonåring? Du hade förmodligen blivit galen om en vuxen gäst hade med flit slagit sönder något hemma hos dig, men om en treåring hade gjort det hade du förmodligen inte sagt något (men att föräldern förhoppningsvis rättat barnet)? Men ja, du blir ju precis lika störd oavsett, det har du helt rätt i. Men jag hade blivit mer irriterad om det var vuxna människor som tar noll hänsyn på återkommande basis än om det är tonåringar. För gäller det en renodlad tonårsfest så är det intressant och spännande och något som är aktuellt under några år, och det kan man stå ut med. Är det vuxna människor kommer de förmodligen hålla på så forever. Och jag förstår absolut att det är jobbigt, hade jag bott granne med säg en 40-åring som spelade hög musik flera gånger i veckan om nätterna hade jag också varit helt uppgiven, för det kan ju hålla på i 30 år till om man har otur. Det gör inte tonårsperioden.

Men det var inte specifikt riktat mot dig.

Tänkte inte det egentligen, men tog tillfället i akt att spinna lite på det :) Det är ändå något jag funderar på och behöver förbereda mig på.

Ja, alltså hade det hänt att en vuxen slagit sönder nåt hos mig hade jag ju kraftigt funderat på vem tusan jag umgås med och faktiskt ringt polisen ;) Om en treåring gjort det så hade prylen gått precis lika sönder, däremot hade jag inte kastat ut ungen såklart, men inte ens med en treåring kan man låta det passera, även om man får anpassa hur man pratar om det med barnet. Vuxna måste ju visa vad som är rätt och fel. Sen tycker ju jag det är stor skillnad på tonåring/ung vuxen och ett småbarn. Även om frontalloben behöver utvecklas vidare på det senare så får man ändå förvänta sig att dom uppnått något mer mogenhet än ett småbarn ;)

Om vi återgår till festande så måste jag säga att det egentligen är skit sak samma för mig vem som har fest med ljudnivån som i fredags, faktiskt. Det var alldeles för högt och jag har landat i att det inte känns okej att störa sina grannar så, ens en gång. Vanlig fest absolut, men detta VAR extremt. Kollade för övrigt upp personen i fråga på grund av nyfiken och det var inte alls en tonåring (om dom inte lånat ut huset till en främling) utan en person som är 20+. Är det mer eller mindre okej då?
 
Tänkte inte det egentligen, men tog tillfället i akt att spinna lite på det :) Det är ändå något jag funderar på och behöver förbereda mig på.

Ja, alltså hade det hänt att en vuxen slagit sönder nåt hos mig hade jag ju kraftigt funderat på vem tusan jag umgås med och faktiskt ringt polisen ;) Om en treåring gjort det så hade prylen gått precis lika sönder, däremot hade jag inte kastat ut ungen såklart, men inte ens med en treåring kan man låta det passera, även om man får anpassa hur man pratar om det med barnet. Vuxna måste ju visa vad som är rätt och fel. Sen tycker ju jag det är stor skillnad på tonåring/ung vuxen och ett småbarn. Även om frontalloben behöver utvecklas vidare på det senare så får man ändå förvänta sig att dom uppnått något mer mogenhet än ett småbarn ;)

Om vi återgår till festande så måste jag säga att det egentligen är skit sak samma för mig vem som har fest med ljudnivån som i fredags, faktiskt. Det var alldeles för högt och jag har landat i att det inte känns okej att störa sina grannar så, ens en gång. Vanlig fest absolut, men detta VAR extremt. Kollade för övrigt upp personen i fråga på grund av nyfiken och det var inte alls en tonåring (om dom inte lånat ut huset till en främling) utan en person som är 20+. Är det mer eller mindre okej då?
Absolut!

Som många andra skrivit så tycker jag midsommar och nyår faktiskt är såna kvällar man får "ta" att det blir högljutt om det inte förekommer alla andra helger också. Men en person som är över 20 (eller kanske till och med i andra änden av skalan, mot 30...!) är definitivt mer vuxen än en tonåring och ska ha ett mer utvecklat konsekvenstänk.

Spinner vidare - brukar det vara stökigt i grannhuset? Hade det inte varit det förut, och det hade handlat om säg en 16-åring som fått lov att ha fest, hade jag kanske ändå valt att prata med föräldrarna. Inte för att påpeka "att nu blev minsann jag så störd att jag inte kunde sova", utan mer för att det faktiskt kan vara så att det kommit dit personer föräldrarna inte godkänt och som ungdomen egentligen inte ville ha där heller. Men det är nog också lite beroende på vilken relation jag hade haft till grannarna från början.
 
Absolut!

Som många andra skrivit så tycker jag midsommar och nyår faktiskt är såna kvällar man får "ta" att det blir högljutt om det inte förekommer alla andra helger också. Men en person som är över 20 (eller kanske till och med i andra änden av skalan, mot 30...!) är definitivt mer vuxen än en tonåring och ska ha ett mer utvecklat konsekvenstänk.

Spinner vidare - brukar det vara stökigt i grannhuset? Hade det inte varit det förut, och det hade handlat om säg en 16-åring som fått lov att ha fest, hade jag kanske ändå valt att prata med föräldrarna. Inte för att påpeka "att nu blev minsann jag så störd att jag inte kunde sova", utan mer för att det faktiskt kan vara så att det kommit dit personer föräldrarna inte godkänt och som ungdomen egentligen inte ville ha där heller. Men det är nog också lite beroende på vilken relation jag hade haft till grannarna från början.

Jag håller inte med om det, ATT det blir party och ATT det låter tycker jag är rimligt att förvänta sig och även stå ut med. Men det finns gränser även där. Och jag tycker att man ändå ska vara hyfsat fredad i sitt hem.

Sen att säga att man om man inte vill bli störd får flytta dit det inte bor folk tycker jag är ganska priviligierat. Alla människor har inte möjlighet att välja sitt boende, det är nog till och med ganska vanligt att man får vara glad att ha nånstans att bo. Och då får alla samsas. Att det låter om människor får man som jag skrivit tidigare stå ut med, men det finns ju nivåer. Tycker jag. I detta fall passerades den med råge. Och då har jag som sagt bott mitt inne i smeten tidigare.
Då kan man ju lika väl säga att dom som vill kunna ha brakfester kan flytta ut i obygden. Det är i min mening rimligare.
 
Då kan man ju lika väl säga att dom som vill kunna ha brakfester kan flytta ut i obygden. Det är i min mening rimligare.
Fast det håller jag absolut med om, det är åt båda håll.

Jag har inte diskuterat specifikt ur din situation heller. Utan att ett "normalt" festande en sån kväll som midsommar får man acceptera om man har grannar. Att bli så störd som du verkar ha blivit är kanske däremot inom ramen för vad som inte är okej. Olika människor har ju dessutom olika smärttröskel, min pappa hade nog kunnat sova sig igenom ett kärnvapenkrig, typ.
 
Fast det håller jag absolut med om, det är åt båda håll.

Jag har inte diskuterat specifikt ur din situation heller. Utan att ett "normalt" festande en sån kväll som midsommar får man acceptera om man har grannar. Att bli så störd som du verkar ha blivit är kanske däremot inom ramen för vad som inte är okej. Olika människor har ju dessutom olika smärttröskel, min pappa hade nog kunnat sova sig igenom ett kärnvapenkrig, typ.

Då är vi helt överens :) "Normalt" festande har aldrig stört mig heller.
 
Jag hade tidigare en granne som emellanåt anordnade ganska så högljudda partaj i sin lägenhet. Dock fick alla grannar på samma våningsplan en chokladkaka i brevinkastet innan festerna, tillsammans med en förvarnande lapp där även mobilnummer fanns med och en uppmaning att smsa/ringa/knacka på om det blev alltför störande.

Efter det har jag levt med inställningen att en granne som (oombedd) bjuder på choklad får ha hur stökiga fester som helst :D
 
Jag hade tidigare en granne som emellanåt anordnade ganska så högljudda partaj i sin lägenhet. Dock fick alla grannar på samma våningsplan en chokladkaka i brevinkastet innan festerna, tillsammans med en förvarnande lapp där även mobilnummer fanns med och en uppmaning att smsa/ringa/knacka på om det blev alltför störande.

Efter det har jag levt med inställningen att en granne som (oombedd) bjuder på choklad får ha hur stökiga fester som helst :D

Smart granne :D
 
Jag hade tidigare en granne som emellanåt anordnade ganska så högljudda partaj i sin lägenhet. Dock fick alla grannar på samma våningsplan en chokladkaka i brevinkastet innan festerna, tillsammans med en förvarnande lapp där även mobilnummer fanns med och en uppmaning att smsa/ringa/knacka på om det blev alltför störande.

Efter det har jag levt med inställningen att en granne som (oombedd) bjuder på choklad får ha hur stökiga fester som helst :D
Just det här tror jag mycket på! Ja, kanske inte nödvändigtvis med choklad även om det låter väldigt trevligt, men att man åtminstone förvarnar ett par dagar innan så att folk har en chans att förbereda sig. Vi har haft fest i vår lägenhet ett par gånger och varje gång har vi antingen knackat dörr eller satt upp en lapp i porten några dagar före där vi informerar om att det eventuellt kan bli lite högljutt på lördag kväll och att de gärna får knacka på eller ringa oss på xxx om det blir för mycket. Då visar man ändå att man bryr sig, och ger samtidigt grannarna en chans att planera och vara mentalt förberedda på spektaklet.
 
Jag hör till dem som nog borde bo långt ute i skogen utan grannar, för jag stör mig nåt otroligt på framförallt stereoanläggningar med mycket bas, som står på timma efter timma i nåns hus med öppen dörr eller fönster..... Vi hade jätteproblem med en sån granne som ovanpå dunket lämnade hunden utestängd så den stod och skällde non stop i timtal medan ägaren sov (hen jobbade natt). Japp, stereo plus hundskall i princip hela dagarna. Så jag är VÄLDIGT lätt-triggad och får puls efter tio sekunder ungefär.

Men - Midsommarafton och Nyår räknar jag med att jag måste stå ut. Övrig tid - nix. Det ÄR väl ändå inte en mänsklig rättighet att tvinga sin omgivning att lyssna på stereodunk flera timmar om dagen? Har man fest kan man ju förvarna lite, och inte låta musiken stå på till 8 nästa morgon sedan festdeltagarna ändå slocknat.

Jag stör mig också på ena grannens VÄLDIGT högljudda poolpump som också är igång dygnet runt. Kan man inte tysta ner pumpen lite?!?

Mvh Lätt-triggad
 
Grannbyn fick in en yngre tjej i villaområdet. Singel, 25 år isch. Det blev livat. Huset hade pool och det var party hela sommaren även på vardagskvällar. Kriget pågick på Facebook synligt för alla. Hon kunde inte alls förstå varför hon inte fick hålla grannskapet vaket till 2-3 på nätterna. Jag vet inte hur det slutade. Tror inte hon är kvar. Jag tror att hade jag varit hennes granne så hade jag nog funderat på hiskeliga grejer som surströmming i poolen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp