Ungdomsfest

Fast vem har random grannes mobilnummer? Jag vet oftast inte ens vad mina heter i förnamn, och jag har bott här i tio år. 😅

Jag skulle bara vända mig åt andra hållet och förbereda mig på en kopp extra starkt kaffe imorgon.
+1 på den. Eftersom ts av anledningar hon inte vill skriva inte heller vill gå över och be dem sänka volymen är det nog ännu mindre risk att hon går runt med telefonnumret (jag vet inte heller vad mina grannar heter, än mindre har telnr till dem).

Däremot börjar det närma sig tiden nu för att jag själv skulle bli irriterad. Jag skulle inte ringa polisen, däremot, om någon gör det, är jag inte alls säker på att de inte skulle komma. Nu i Corona tid när inget annat är öppet är de nog på plats rätt snabbt för att kontrollera hur festen sköts skulle jag tippa.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast vem har random grannes mobilnummer? Jag vet oftast inte ens vad mina heter i förnamn, och jag har bott här i tio år. 😅
Klart man har grannarnas mobilnummer? Fast jag bor på landet och det är 500m till närmsta granne. Kanske inte behövs några nummer om man bor intill varandra och kan prata över häcken.
 
Fast vem har random grannes mobilnummer? Jag vet oftast inte ens vad mina heter i förnamn, och jag har bott här i tio år. 😅

Jag skulle bara vända mig åt andra hållet och förbereda mig på en kopp extra starkt kaffe imorgon.

VI har bott här i snart 6 år och kan antingen förnamn eller efternamn på 5 grannar. Upptäckte för något år sen att det fanns fler hus på denna väg än vad som syns ifrån vägen. Men så är vi "utsocknes" på en väg där det är generationsskiften på gårdarna.
 
Jag hade struntat i det för stunden. Men om det är ungdomar som festar och det är ofta förekommande hade jag talat med föräldrarna vid nåt annat tillfälle. Bara kollat läget om de är medvetna om festligheterna och att de isf gärna får be dem tänka på omgivningen, det är nog rätt många föräldrar aka husägare som inte uppskattar ungdomsfester i deras villor....
 
Vi bor i kedjehus och har samma problem från en av grannarna två hus bort.
Olyckligtvis har de i kombination med tonårsbarn även en pool, och tonårsbarnen och deras vänner älskar poolfester.. 😖
Sommartid är det ofta fester, och de veckor föräldrarna lämnar dem själv hemma är det fest sju dagar i veckan.
Maken har på vardagarna gått över vid ett par tillfällen och bett dem gå inomhus och stänga ner musiken. Vi har också fått ta hand om naken tonårstjej som kräkts i vår trädgård. Nu är min man polis så han ringer sällan kollegorna, han stövlar över och tar fram myndighetsrösten istället.
Det har gett önskat resultat hittills.
 
Ungdomarna i grannhuset (villa) har fest och spelar väldigt hög musik. Tidigare på kvällen och även såhär sent tycker jag absolut att man kan få fest nån gång ibland (även om jag misstänker att corona restriktioner hålls noll procent), men nu är det så högt så fönsterna skallrar.

Vad gör man? Jag vågar inte gå över och konfrontera 10-20 fulla ungdomar.
Är det over kill att ringa polisen? Kan man vara anonym då?
Eller får man lov att stå ut när man bor i villaområde?
Gå över dit idag och säg att det blev lite högjutt igår och att du skulle uppskatta om de kunde lägga en lapp i brevlådan när de tänker ha stor baluns nästa gång så att du är beredd.
 
Jag hade inte ens reagerat över en högljudd fest på midsommar, det är ju liksom midsommar... :D Skulle jag misstänka att något olagligt var på väg att hända (tex att någon som är full tänker köra bil) hade jag gått över och sagt till (eller ringt polisen då men jag törs gå över till mina grannar).

I TS fall hade jag pratat med föräldrarna vid ett senare tillfälle om det ofta är högljudda fester men inte gällande den här på midsommar.

Och ja, jag har mina grannars telefonnummer så jag kan ringa om det är något (tex när hundarna smitit ur hundgården...). Jag dricker vin med en del av dem också :laugh:
 
Det hör till midsommar att det är fester.
Jag bor i samhälle som består av mestadels villaområden. När jag gick hem från stationen igår var det flera högljudda fester från villorna jag passerade, inget jag reagerade över alls.
Vill man slippa sånt får man nog bosätta sig utanför tätbebyggt område. Utomhusfester är en del av sommaren 😁
 
Just den grannfastigheten är rätt högljudd. Och jag brukar tycka man ska stå ut med det då och då, men i vanliga hyreshus jag bott i tidigare ska det vara tyst vid 22, även storhelger.
Det där handlar ju om att man bor vägg i vägg eller golv i tak med varandra och därför blir mer störd. I ett villaområde bor ni med två ytterväggar och någon slags trädgård emellan.
 
Själv tycker jag väl att det går att ha fest utan att dra på musik som om det vore konsert. Spela musik för all del men skallrar det i grannars fönster så tycker inte jag det är OK volym. Vi har själva ringt polis pga rejält högljudda fester som kunde vara vilken dag i veckan som helst. Det var så hög ljudvolym att det kändes som pulsen slog med i takt med musiken när vi försökte sova och det var inte bara lite störande utan omöjligt att få sömn.
Polisen tyckte inte detta var ok iaf, var flera i området som klagade, och skickade efter ett tag tom ut polis som patrullerade området under en tid tills dom slutade.
Tycker inte alls man ska behöva ”stå ut” bara för att man bor i villa. Så fort man har grannar, oavsett om det är lägenhet eller hus, tycker jag att man ska ta hänsyn.
 
Ungdomarna i grannhuset (villa) har fest och spelar väldigt hög musik. Tidigare på kvällen och även såhär sent tycker jag absolut att man kan få fest nån gång ibland (även om jag misstänker att corona restriktioner hålls noll procent), men nu är det så högt så fönsterna skallrar.

Vad gör man? Jag vågar inte gå över och konfrontera 10-20 fulla ungdomar.
Är det over kill att ringa polisen? Kan man vara anonym då?
Eller får man lov att stå ut när man bor i villaområde?
Finns det någon villaförening eller liknande där du bor. De kanske i så fall har någon överenskommelse över hur höggjutt man får spela och vilka tider. I övrigt så har man inte rätt att störa sina grannar även om man bor i villa.
 
Men alltså, om de inte tycker det är nödvändigt, så är de väldigt välkomna att dricka kaffe istället.
Jag räknar med att de har personal som avgör det.
Jag är medveten om att poliser har ett väldigt tufft yrke, men de får väl betalt för att jobba precis som alla andra?

Det är väl knappast poliserna själva som väljer vilka uppdrag de ska åka på. Varför ens ringa och belasta 112 om det hela även om de ”ska” prioritera? Oavsett om polisen har betalt tycker jag det är lika galet att använda polisen som stärkningsjour som det är att använda typ ambulansen som taxi.
 
Det är väl knappast poliserna själva som väljer vilka uppdrag de ska åka på. Varför ens ringa och belasta 112 om det hela även om de ”ska” prioritera? Oavsett om polisen har betalt tycker jag det är lika galet att använda polisen som stärkningsjour som det är att använda typ ambulansen som taxi.
Vid såna här tillfällen är det ju inte 112 man ringer, utan 114 14.
112 ska ju bara användas vid fara för liv, egendom och miljö.
Sen att det verkar som att många har dålig koll på det och ringer för att de tror att det går att "åka taxi" är ju helt åt skogen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp