Ungdomar med jobb?

Sv: Ungdomar med jobb?

Haha okej ;) Jo det har ju både för- och nackdelar!!

*kl*

Är familjehemmsplacerad så de är bara glada att jag håller på med min häst:D
Han blev knappt riden då(gårt många framsteg som tex. att ta på honom i hagen:smirk: )

Jag kräver inte speciellt mkt pengar utav de, då jag vet att jag har han..

Men jag tränar inte för nån, vill jag på ridläger får jag betala själv eller önska mig det.

Har haft hästen i ca 2 år. Bor i sthlm, har löst det med billig stallplats och extrajobb på mcdonald´s. Eftersom jag gick i skolan på dagen valde jag att jobba natt 2-3 dagar i veckan. På så sätt fick jag dagarna över till skolan och häst. Har dock gått runt och varit konstant trött ganska länge, vilket har gjort att skolan blivit lidande. Fick ut runt 5000 kr i månaden, vilket inte alltid räcker (och då har jag ändå betalande medryttare...) Så jag har som tur var snälla föräldrar som lånar mig pengar när det behövs, som jag kan betala tillbaka i den takt jag kan.

Nu tar jag dock studenten om en vecka typ, och då är det ett annat jobb för mig som gäller sen! :) vore kul att flytta till stall med ridhus - och framför allt, det ska bli så sjuuukt skönt att få tillbaka sitt normala liv med normala dygnsrytmer ;)

Läser att donken är en sista utväg för många, men jag tycker faktiskt att det har varit helt ok extrajobb. Flexibla tider, lätt att få ledigt och går alltid att lösa/byta tider om någonting händer. Dessutom ligger de ofta bra till rent kommunalt och stämningen på resturangerna är toppen :) Inget heltidsjobb jag skulle vilja ha, men att ha som extrajobb har det varit guuld värt!

Hej igen.

inte för att vara taskig eller så, men att söka sommarjobb nu måste nog tyvärr anses lite sent. De flesta vill ha in ansökningar om sommarjobb strax efter jul, om man dessutom är under 18 blir det nog svårare. Mitt tips är att du istället för att maila in ansökan går dit och pratar med dem, det brukar funka bättre.

Sen tycker jag att om du inte får jobb på någon ica eller konsum så räkna in bort donken. Om inte annat kan du testa under sommarmånaderna, trivs du inte så har du ändå fått ett arbete att föra in i ditt CV, vilket gör det lättare att få ett nytt jobb. Dessutom är nästan alla arbetsgivare positiva till föredettingar från donken.
Visst, inte världens roligaste jobb de kan jag lätt hålla med om - men det betalar trots allt stallhyran ;)

Jag jobbar på loven oftast hela sommarlovet och mellandagarna på jullovet. Ibland nån enstaka lördag och söndag.
De pengar jag tjänar har jag till hästen hela året + studiemedel som är mellan 1500-4500:-/månad beroende på månad. Men oftast 2500:-. Visst räcker det lite till mig själv med, men jag måste vara sparsam. När man har mkt pengar efter sommaren är man rätt sugen på att skämma bort sig, vilket jag även gjorde förra året + köpte ny sadel för drygt 11'000:-. Det gick runt, men nu i mars blev det knapert och jag fick sälja moppen för en bättre budget, har ändå snart körkort så.
Men jag har klarat mig rätt fint. Men om nåt allvarligt händer hästen som försäkringen inte täcker blir det väldigt svårt. Han är dock fullförsäkrad i veterinärvård.

Har även turen att ha hästen i ett bra stall där all service utom mockning ingår för 1200:-, men då ska jag hjälpa stallägarna när det behövs och passa gården när de reser bort.

Jag har aldrig hört något sån om donken från det hållet, jag har alltid hört att det är sååå stressigt och sååå tråkigt så det är nog därför jag har lagt det långt ner på listan. Men det kommer absolut inte försvinna där ifrån! För att min mamma och storebror på 21 tjatar och säger att det är nog ganska bra att jobba på donken, precis som du säger också, för att man kan stoppa in det i sin CV på meritförtäckningar som många arbetsgivare uppskattar på andra ställen så som ica, konsum osv.

Angående sommarjobb så vet jag att jag är sent ute, lite typiskt mig dock.. :o Men jag tänker inte ge upp för det! Jag ska gå runt på olika ställen bland annat på globen och i farsta centrum, kommer också gå till donken. Men jag måste tjäna ihop typ 3000 kr efter skatt har jag räknat ihop, om inte mer! Hur mycket får man i timman som ny och 16 år på donken? Har hört att det är 50 kr i timman och det kommer inte räcka på långa vägar...:confused:

ett tips är att jobba några månader innan du får hästen, så att du vet att du klarr av det och att du verkligen får jobb.
men hittar du sommarjobb och sliter riktigt bra så lär du tjäna ihop ganska mycket bara på det...

försök att få något på posten också, kring jul brukar de behöva extra folk till postsorteringen och då har du ju lov!

sedan måste man tänka på att hästen kan bli sjuk, då rinner pengarna fort, även om man har försäkring. hjälper din familj dig i så fall?

lycka till

jora jag har koll på allt och jag är säker på att jag kommer klara av det. jag kommer lägga undan mellan 500-1000 kr på vetrinärskostnader varje månad, och om hästen skulle bli sjuk och det inte täcker allt så kommer min familj att hjälpa till ;)

Jag ska få en häst häst snart, och jag betalar 500 kr och där ingår utsläpp och spån (o box såklart:D )...sen kommer vi att köpa hö tillsammans, och så köpte jag annat foder som hästen behöver (som tur är inte allt för mycket!:D ), så det blir väl några hundringar till varje månad utslaget (med hovslagare, vet osv osv.)
Men jag har ju stallplats hos några som jag känner väldigt väl, så det blir väl liksom lite billigare då.
Jag praktiserar just nu och får lite pengar genom arbetsförmedlingen, ca 2500- 3000/månad, och sen nu i sommar så kommer jag att sommarjobba på Ica, där har jag ingen aning om hur mycket jag får, men det blir väl lite mer hoppas jag.
Sen mot hösten så får vi se hur det blir. Förhoppningsvis så får man kanske lite jobb på Ican och så får jag antaglingen praktisera vidare (då jag ska ha 6 mån praktik) Annars så kommer det bli lite knapert!:D

ni verkar ha det så bra alla ni som skriver! känns som om jag är den ända människan här som verkligen inte har något och står på ruta ett liksom? haha :rofl: men men det är bara att kämpa på, så kommer man hitta någonting som man klarar sig på iaf!

Vi har ju alla börjat på ruta 1. Mitt tips är kotakter! Utnyttja (ja, eller fråga i alla fall) alla du kan komma på. Har fått alla mina jobb genom kontakter: Föräldrar, grannar, vänner, vänners föräldrar. Fråga även i de butiker du brukar vara i, ålderdomshem eller liknande du bor nära osv. Det är nästan omöjligt att få jobb genom anonser mkt. bättre att ringa upp och föröka "sälja sig själv". Ofta har de behov avfolk på t.ex. ålderdomshem men de orkar inte anonsera (t.ex. strö timnmar som kan bli fler med tiden).

Ge inte upp!

Precis! Ska prata med dom jag kommer på :P Tack för tipsen, tänker aldrig ge upp! :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 144
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama