Ungdomar med jobb?

J

julia-bz

Jag undrar hur många utav er bukefalos ungdomar som jobbar för att ha råd med att ha era hästar? Jag ska nämligen söka jobb, och kommer antagligen att jobba varje helg för att tjäna ihop dom pengar jag behöver. Hur är det med er? Hur mycket jobbar ni, vad får ni i lön? Vart bor ni? Hur mycket måste ni tjäna ihop varje månad för att kunna ha häst?

MVH
Julia

Sv: Ungdomar med jobb?

Hejsan!
I vilket stall i stockholm står du? Är nyfiken, leter nytt eftersom min hyra är DYYYR. (över 5000:- i månaden :p )
Eftersom den är så pass dyr jobbar jag häcken av mej med att dela ut tidningar och har ett extrajobb på ett café där jag jobbar en dag varje helg. Detta räcker ju inte på långa vägar, men jag kan bidra lite iallafall.

Hur gammal är du och vart ska du jobba?

Jag jobbade förra året, inte för att ha råd med hästen utan för att ha råd med allt annat :D
Mamma betalar allt som har med hästen att göra men jag ville tjäna egna pengar för att ha råd med "onödiga" inköp som nya kläder, väskor, gå på krogen osv sånt som jag inte ville be mamma om allt för ofta liksom.
Jag jobbade på mcdonalds tre till två dagar i veckan (helg + vardag) och fick ut runt 2.200-2.500/mån. På sommaren blev det mer såklart typ 5000.
Men jag sa upp mig ganska snabbt eftersom jag aldrig hade tid med hästen och hamnade efter i skolan.
Kändes rätt dumt att jobba för att få pengar och inte kunna vara med hästen när det skulle vara smartare att sälja hästen och få massa pengar över utan att jobba alls.

Självklart valde jag att sluta jobbet.

Efter det tog jag aldrig mer ett extrajobb under tiden jag gick i skolan. Höll på att stressa ihjäl mig.

Jag står inte i något stall ännu då jag inte köpt häst ännu, men jag måste jobba varje helg. Okej, hur mycket får du ut av det?

Okej, jo man måste ju hinna med allt annat också, men jag vill så gärna ha häst och för att jag ska kunna ha häst så måste jag jobba, så jag kommer verkligen göra det också.. Dock inte på McDonalds, det är min sista utväg.. :P Ska försöka få jobb på Ica eller Konsum.

Jag jobbar extra i stallet, tar en morgonfodring i veckan. Då ingår det att jag mockar hela stallet (12 boxar), blandar all mat, täckesbyten, fodring och utsläpp. Jag tjänar ihop stora delar av hyran, men i övrigt inget annat.

När jag var yngre bodde hemma och gick i skolan så jobbade jag med att städa kontor varje helg. Fick ca 2000 i månaden för det + studie bidraget. skit bra jobb. Inte allts jobbigt eller så. Kunde välja när och hur jag ville jobba bara det var gjort mellan fredag kväll kl 18 och måndag morgon kl 7. lönen räckte både till hästen och lite till;)

Det lät ju bra ;) Det är synd att det är så djävulskt dyrt här i stockholm, och lite jobbigt känns det att det enda man får hjälp med från familjen är 1000 kr. Så jag måste på något sätt skrapa ihop 3300 kr i månaden (har barnbidrag), men jag hoppas att det på något sätt löser sig :crazy:

kan du inte inarkordera i ett stall eller ha hästen lite utanför sthlm?

kanske billigare att pendla en bit?*vad vet jag?*

Jag har försörjt mig själv och min häst under tiden jag har pluggat i Sthlm (heltid på universitetet). Det innebär att jag har behövt skrapa ihop 3.500kr till mig (tillsammans med studiebidrag ger det mig knappt 7000kr att leva för, samma som lån+bidrag) och ca 3000kr/mån till hästen varje månad. Det har faktiskt gått riktigt bra. Jag har jobbat på hotell med 89kr/h+ob+semesterersättning-skatt (ca 2000-4000 kr/mån beroende på hur mycket jag hunnit jobba) utöver det har jag jobbat i stall (både där min häst har stått och i travstall) har tagit 75-100kr/h och jobbet har framförallt gått ut på att träna hästar. dessutom jobbade jag på hundcenter ca 1helg per månad (1000kr per helg). Utöver alla mina jobb han jag även med att plugga på heltid på Universitetet... stressit men det var det värt!!!:banana:

Mitt tips till dig är att försöka lagra upp lite penngar som en buffert över sommaren. Det ger en bra tryghet om du skulle bli sjuk och inte kunna jobba en månad:eek: . Jag har haft en rätt bra buffert under tiden jag pluggat villket gjort att jag har kunnat jobba lite/inget de månader jag har haft för mycket att plugga. De "lugna" månaderna har jag kunnat lägga undan lite i bufferten till svårare tider.:rofl:

Men det är tufft, har inte kunnat unna mig någon lyx på 4år trotts att jag slitit som ett djur på alla mina jobb. Men vad gör man inte för sin älskling :love:

Jo precis, det kommer bli rejält stressigt och ingen tid över till annat, men precis som du säger, vad gör man inte för sin älskling? Men eftersom jag är 16 år, så kan det bli lite svårt för mig att få jobb då folk kan tycka man är för "ung"? Det där att jobba på hundcenter lät intressant då jag också är intresserad av hundar.. ja jag ska få se hur jag får ihop allt.. hoppas att det löser sig... :D

Jag jobbar för att betala hästen/hästarna. Gjort sen jag blev 16.

Första sommaren när jag fyllde 16 jobbade jag i köket på sjukhuset och alla pengar jag tjänade gick till hästen resten av hästen/vinter + studiebidraget. Sen blev det affär, där jag jobbade en hel sommar heltid och i princip varenda helg. Fick kanske 2000 :- /månaden efter skatt, eller 3000 :- kanske + studiebidrag. Knapert men det gick, hade bara en häst då. Nu har jag sen ett halvår arbetat på ett demensboende och får ca 3500 :-/mån efter skatt och sen plus studiebidrag. Jag har nu 2 hästar sen jag skaffade detta jobb, en travare och en shettis. Jag har aldrig pengar över och varenda öre går till hästarna... minns inte när jag sist köpte kläder :angel: . Men det går och det är värt det! :)

Betalar ALLT själv som rör hästarna. Bor dock hemma.

På demensboendet hur jobbar du då, och gör du det på helger?

Jobbar fasta helger, varannan helg. Dock de senaste två månaderna blev det varje helg då många var sjuka. Arbetade min sista helg nu, flyttar snart och ska ha heltidsjobb på djursjukhus i sommar.

Men för att arbeta inom vården måste man vara 18. :(

Jaha okej vad synd! För jag är lite smått intresserad av vården. Jaja bättre lycka sen :P

Komunen brukar ju söka feriearbetare på sommaren till sjukhus/boende mm. Har du kollat det? Kanske är lite sent att söka nu, men testa kan man alltid. Sen affärer brukar ta in 16 åringar. Ialfl våran affär, där är alla utom 3 under 18. ICA menar jag då.

Jo jag ska faktiskt gå till ICA och Konsum och söka framförallt sommarjobb och senare jobb på helgerna typ i den stilen. Jag hoppas bara det inte är så svårt att få sommarjobb/vanligt jobb där..?? jag är verkligen beroende av ett jobb :angel:

Låter som en bra idé. Gå runt och hör på lite caféer och sånt också. Lite överallt. Lycka till! :)

Jag är den bortskämda varianten som har föräldrar som betalar.
Vilket dem säger att dem kommer fortsätta med fram tills den dagen jag utan problem kan betala min(a) häst(ar).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 144
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama