Ungdomar- hur betalar ni för eran häst?

Sv: Ungdomar- hur betalar ni för eran häst?

Jag va tvungen att ta de som ett löfte, att betala själv. Jag har köpt hästen på avbetalning hos mormor och morfar = ).
Så jag betalar hovslagare osv på studiebidraget. Har hästen hos grannen så slipper stallhyra.
Kan bli lite tajt ibland, men skall börja jobba, för det är ett måste!
:D

Är på väg att köpa en häst!

Jag kommer att betala hela hästen själv (har undanstoppade sparpengar), pappa fär väl hjälpa till om det skulle krisa!

Har ju eget stall, så det kostar inget, men jag kommer betala en summa till min far så att han kan köpa foder osv. Sen kommer jag att betala hovslagare och så själv. Hjälper till vid hö-skörden, brukar få lite billigare då, så den kostnaden kommer väl jag o pappa dela på...

mina föräldrar betalar stallhyran å maten . jag betalar ibland för skoningen och en del utrustning:p

Jag betalar, men med pengar jag får insatta varje månad av mina föräldrar. :angel:

Jag har inte ens fyllt 14, så jag fär ju inte jobba än :D så det blir mamma och pappa som får betala hela kalaset :bump:

mamma o pappa betalade mina hästar tills jag började jobba då fick jag betala själv.

mamma och pappa betalar ALLT :love:

Det handlar om att prioritera vad som är viktigast. Tex. semester lr att jag får träning :o :D

jag bor på gård = har hästarna hemma. vi har inackoderigar och jag sköter allt, morgonfodring, utsläpp, lunch, insläpp och kvällsfodring då betalar mina föräldrar för foder, träningar, hovslagare men jag står för all sorts utrustning själv. i och med att vi har inackoderingar blir kostnaden mer eller mindre plus minus noll!

Mina mamma och pappa har betalat alla mina hästar. Dom betalar tävlingar, utrustning, i stort sett allt kan man säga.

Vi bygger helt nytt stall nu. Vad bortskämt jag är. :love: :p

Mina föräldrar betalar stallhyra och foder, vet. kostander, hovslagare (för tillfället betalar päronen, fick x antal hovslagar tillfällen i julklapp :D ) och eventuella tävlingar betalar jag själv. Självaste hästen betalde jag också själv (25 000). Jag jobbar några veckor varje sommar, funderar på att söka jobb resten av året men det är ju svåt att hinna med både häst,skola och jobb... kanske ska tillägga att jag aldrig har fått studiebidrag elle månads/veckopeng, de pengarna andvänds nu till häst ;)

Mina föräldrar betalar för det mesta :love: . jag älskar dom så. Jag betalar bara för utrustning, tävlingar, och halva kostnaden av träningar. Jag är ju bara 16, så jag har inget jobb direkt. Men på födelsedagar och så önskar jag mig pengar. och så får jag veckopeng. Dessutom så har jag en deal med mina föräldrar att om jag sköter mig i skolan å så, så betalar dom det mesta, annars ligger det riktigt dåligt till för mig! Jag ska nog försöka få sommarjobb i sommar också.

Hur har ni fått råd att skaffa häst?
Nu pratar jag till alla ungdomar
Betalar era föräldrar, jobbar ni osv.

Ehm... jag har inte betalat nån av hästarna sj då två av dom tränar jag åt en tjej och den tredje är min åring som jag betalade med skadeståndspengar som jag fick efter en rättegångs grej..

men jag betalar ALLT kring dessa tre hästar - okey då, inte vaccinationer för de andra två men resten betalar jag. Alla mina engar går till dom - studiebidraget osv. Sen jobbar jag häcken av mej varje sommar.

har eget stall osv då jag aldrig hade haft råd eller lust att ha hästarna inackorderade.

jag fick häst för första gången vid 15 års ålder, nu är jag sjutton.

för övrigt har jag alltid skött mig i skolan och har aldrig fått något gratis. Mina föräldrar är inte särskilt rika. Även om dom hade vart det vet jag inte om dom hade betalat, de tycker man ska jobba för allt och det är något jag är glad att jag lärt mig.

Senast ändrad av en moderator:

mamma och pappa betalar det mesta :bow: Har betalat sadeln själv med pengar som jag sparat ihop, och betalar varannan av de dyraste träningarna själv. Och sånt där "onödigt" som fina schabrak och sånt köper jag oftast själv.

jag ska skaffa häst, och kommer få betala allt själv.

Mamma betalar, men jag brukar betala en del utrustning men dock ej sadlar.:D

Hur har ni fått råd att skaffa häst?
Nu pratar jag till alla ungdomar
Betalar era föräldrar, jobbar ni osv.

Min mamma betalade min häst med stallplats, hovslagare och utrustning osv fram tills jag flyttade hemifrån.
Nu är jag arbetslös men får jobba hos min mamma och mormor med städning, trädgårdsarbete osv och i gengäld betalar dom min stallhyra. Hovslagare, utrustning osv får jag betala helt själv.
(Visserligen brukar mamma vara snäll och köpa en nytt vintertäcke varje vinter i "julklapp" till kusen) :D

Mina föräldrar betalar stallhyra och foder, vet. kostander, hovslagare (för tillfället betalar päronen, fick x antal hovslagar tillfällen i julklapp :D ) och eventuella tävlingar betalar jag själv. Självaste hästen betalde jag också själv (25 000). Jag jobbar några veckor varje sommar, funderar på att söka jobb resten av året men det är ju svåt att hinna med både häst,skola och jobb... kanske ska tillägga att jag aldrig har fått studiebidrag elle månads/veckopeng, de pengarna andvänds nu till häst ;)

Hur har en hemmaboende tonåring fått tag i 25.000.- ?

Man måste ju också tänka på hur olika dyrt det faktiskt är att ha häst.

Jag har till exempel tur som har en barfotahäst som går oskodd året runt. Och att bara verka kostar 200.- och görs varannan månad.

Stallet där min häst står har bra bussförbindelser, vilket gör att jag kan ta bussen istället för bilen, vilket är SÅ mycket billigare.

Stallhyran ligger på 1800.- per månad och då ingår precis allting i foder och ströväg och service (in utsläpp, fodringar, täcken av och på osv.)
Som jag skrev tidigare får jag ihop dessa 1800.- genom att jobba hos min mamma och mormor ett par gånger i veckan med städning, trädgårdsskötsel mm..
Innan jag flyttade hemifrån betalade lilla mamma alltihopa.

Vaccinationer och försäkring står min mamma för eftersom att det är hon som juridiskt sett äger hästen.

Gu vad jag blir avundsjuk på alla er ungdomar som får egen häst och alla utgifter betalda av era föräldrar, det fanns väl inget man hellre önskade sig som tonåring...

Nej, en annan fick allt vänta tills man blivit 25 år och flyttat ut på landet med egen familj innan man kunde köpa sin egen första häst.
Nu har jag kallblod (shettis, fjording och nordsvensk), som både är billigare i inköp, föräkring, hovslagare då vi endast skor fram om hästen alls behöver skor, kräver inte heller mängder med mat.

Tack för alla svar och råd

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka