Ungdom som ljuger

Det har redan ifrågasatts huruvida lite skritt skulle vara avgörande för att den hösten skulle varit lugn o boxen elle ej... Inte så sannolikt i mina ögon. Hoppar den i boxen är det troligen mer än skritt-brist som spelar in.
Fast jo, det finns många hästar som det spelar stor roll för psykiskt ifall den kommer ut eller inte oavsett om det är en skrittrunda eller ett styrkepass. Min häst var sådan, på hans vilodagar behövde han alltid komma ut om det så handlade om 10 min runda. Stor skillnad om han inte gjorde något alls, det sitter i huvet på många hästar.

Läst hela tråden och får inte ihop det å ena sidan har tonåring påkommits m en lögn? Eller va det fler och också värre, fast förr ?? O_o Å ena sidan är hon bortskämd som inte behöver göra något annat än att ta hand om hästen hon rider? Å andra sidan klagas det högljutt över en häst hon borde ridit men inte ridit och heller inte borstat, Som den som är anställd för att göra just detta :angel:
Går hem och äter och sover istället och sen argt inser att hon måste göra just det hon har betalt för att göra :banghead: nej det är inte ok att ljuga men ärligt talat du har vänt på resonemangen så många ggr i tråden att det blir omöjligt att komma m råd alls.

Läst hela tråden och får inte ihop det å ena sidan har tonåring påkommits m en lögn? Eller va det fler och också värre, fast förr ?? O_o Å ena sidan är hon bortskämd som inte behöver göra något annat än att ta hand om hästen hon rider? Å andra sidan klagas det högljutt över en häst hon borde ridit men inte ridit och heller inte borstat, Som den som är anställd för att göra just detta :angel:
Går hem och äter och sover istället och sen argt inser att hon måste göra just det hon har betalt för att göra :banghead: nej det är inte ok att ljuga men ärligt talat du har vänt på resonemangen så många ggr i tråden att det blir omöjligt att komma m råd alls.
Att du inte förstår spelar ingen roll, fr det finns andra som redan kommit med bättre råd än du gjort och situationen är löst nu. Så slå skallen i väggen du.

Fast jo, det finns många hästar som det spelar stor roll för psykiskt ifall den kommer ut eller inte oavsett om det är en skrittrunda eller ett styrkepass. Min häst var sådan, på hans vilodagar behövde han alltid komma ut om det så handlade om 10 min runda. Stor skillnad om han inte gjorde något alls, det sitter i huvet på många hästar.

Hade din häst vilodagar där han stod i en box hela dagen? Märklig hästhållning i så fall. Och i annat fall går det ju inte att jämföra.

Hon sköter sig bra när jag är med i stallet, så framöver så kommer jag helt enkelt vara med henne i stallet, samt att hon bara får rida en häst som redan varit ute och jobbat en gång tidigare.

Hon skrev till mig nyss och frågade vilken häst hon kan rida imorgon och jag sa att hon kan välja mellan två stycken och för henne spelade det ingen roll vilken hon fick rida.
Så hon är nog inte rädd för någon utav dom.
Jag tycker du ger henne ett fint erbjudande. Att försöka förstå folk är väl inte alltid så lätt, hon är femton, kanske en lite nyare inriktning på livet med mer party och pojkar än hästar, kanske? Njut av stunderna och att ni trivs och samarbetar, trivs bra ihop. Tonåringars hjärna är annorlunda än "vanligt" folk sägs det, dvs alla andra, hon gör nog så gott hon kan.

Med ditt resonemang så kan aldrig barn eller ungdomar vara i stallet eller ens rida någon häst utom i ridskolas regi.. Medryttare kan dom definitivt inte vara..
Mycket konstigt resonemang, tycker jag!!
Se skillnaden på privatstall och verksamhet. Bedrivs verksamhet finns vissa regler att förhålla sig till.
Men absolut så ska de vuxna ta ansvar över att barn och ungdomar inte far illa oavsett. Det är otroligt mycket som tidigare ansågs helt normalt som man numera frångått pga. de risker de innebär.

Helt klart tycker jag att tjejen har ett mkt generöst erbjudande om fri ridning på fina hästar och självklart ska hon inte ljuga om vad hon gjort och inte men jag tycker TS ändrar i sin redogörelse för vilka förväntningar som finns och inte och i fallet där hon skulle ha ridit en häst men valde att äta och sova i stället då är det på hennes ansvar att det blev gjort, nu blev det inte det och det skulle såklart inte ha mörkats av tjejen men att sura för att hon fick rida hästen sen som är hennes jobb?

@Sporthorse Det låter som en sådan lösning som jag hade tänkt mig vore bra.
Rapportera gärna hur det går :)

Kul ändå att ni vill ge en yngre tjej chansen att lära sig mer på det viset.
Om du är med aktivt när hon är där så tror jag dessutom det kan vara roligare för henne eftersom hon alltid kan få tips och ställa frågor.

Nu var inte det någon verksamhet men när jag var 12 år kunde jag sela och spänna för ett tvåspannsekipage (ponnyer) just tack vare att jag fick chansen att vara med.
När ägaren kom från jobbet var hästarna selade och parkerade vid vagnen, han såg bara över att det var rätt och så spände vi för och åkte ut på konditionsträning :)
Hade jag inte fått vara med där så hade jag kunnat lika mycket om körning idag.

Hade din häst vilodagar där han stod i en box hela dagen? Märklig hästhållning i så fall. Och i annat fall går det ju inte att jämföra.
Nej, han stod i stor hage och var även likadan när han gick i stor hage på lösdrift. Han behövde liksom komma ut varje dag ur hagen. Och det går visst att jämföra. Hage eller box spelar ingen som helst roll i sammanhanget. Allting blir en vardag för hästar oavsett. Behovet av att göra något varje dag minskade när han blev äldre men försvann aldrig helt.

Alla hästar är faktiskt inte likadana, vissa har starkare behov än andra att behöva bli sysselsatta med något utanför hagen och boxen varje dag för att känna sig tillfreds. Sen måste det inte alltid vara motionspass alls. Och ja, han var en lite extrem häst på många sätt, men han är knappast den enda hästen som har det behovet och som blir rastlösa av att inte få komma ut från hage/box.

Jag tror att hon har blivit alldeles för bortskämd! Du är för generös med hennes vistelse i stallet! Du måste nog ställa krav på henne, annars kommer det nog bara gå utför.
Jo, fast det finns inte så mycket mer att göra, eftersom annan personal gör resterande stallsysslor.
Tjejen var ett tag och red i ett annat stall, men av okänd anledning så slutade hon rida den hästen och fortsatte hos oss...

Då är han ju en rätt oseriös företagare (vsb).
För att han känner att det är svårt att kasta ut en tjej som gillar att vara i stallet? Vad har det med företagare att göra? Hon är ju utom företaget och är där för att hon tycker om hästarna och att hjälpa till. Sen att hon inte är att lita på är ju en annan sak och det har ju blivit åtgärdat nu. Hon får inte rida själv och får inget sådant ansvar.

Det kan inte vara så att tjejen inte vill vara själv i stallet? Att hon slarvar o hittar på ursäkter för att komma därifrån fortare. Har själv hjälpt till (frivilligt, för att få pyssla med hästarna och förhoppningsvis rida) i olika stall där det var roligt så länge ägare/ansvarig var med, men när de lämnade en ensam kändes det snarare som en utnyttjning, att man fick göra massa "jobb" o de passade på att göra annat. Även om man egentligen ville vara där så blev det aptrist utan sällskap.

Nej, han stod i stor hage och var även likadan när han gick i stor hage på lösdrift. Han behövde liksom komma ut varje dag ur hagen. Och det går visst att jämföra. Hage eller box spelar ingen som helst roll i sammanhanget. Allting blir en vardag för hästar oavsett. Behovet av att göra något varje dag minskade när han blev äldre men försvann aldrig helt.

Alla hästar är faktiskt inte likadana, vissa har starkare behov än andra att behöva bli sysselsatta med något utanför hagen och boxen varje dag för att känna sig tillfreds. Sen måste det inte alltid vara motionspass alls. Och ja, han var en lite extrem häst på många sätt, men han är knappast den enda hästen som har det behovet och som blir rastlösa av att inte få komma ut från hage/box.

Det du skriver nu har ju inte så mycket att göra med en häst som står med boxvila. Det betyder ju att hästen är tagen ur sin vardag och vanliga rutiner. Jag har själv 25 års erfarenhet av hästar, så JA, jag är väl medveten om att alla inte är likadana.

Självklart trivs många hästar bäst med "sysselsättning" även utanför hagen och det är givetvis extra viktigt om den är instängd i sin box. En häst som har boxvila får inte alls utlopp för sina behov av rörelse och aktivitet. Så att hävda att en energisk häst med boxvila absolut skulle blivit lugn av en skrittrunda tror inte jag stämmer. Sen varför din häst behövde extra motion oavsett om den stod i lösdrift eller box är en annan historia.

Jag är så less på sånt här. Som ung tjej ska man vara så himla tacksam över stt få peta på andras hästar. Man ska alltid vara perfekt, göra allt rätt och stå ut med allt. Den dagen jag ser en hästägare vara tacksam över stt någon gratis rastar deras höstar och mockar ska jag tatuera mig i pannan.

Det kan inte vara så att tjejen inte vill vara själv i stallet? Att hon slarvar o hittar på ursäkter för att komma därifrån fortare. Har själv hjälpt till (frivilligt, för att få pyssla med hästarna och förhoppningsvis rida) i olika stall där det var roligt så länge ägare/ansvarig var med, men när de lämnade en ensam kändes det snarare som en utnyttjning, att man fick göra massa "jobb" o de passade på att göra annat. Även om man egentligen ville vara där så blev det aptrist utan sällskap.
Så kan det vara, men jag fick känslan av att hon väntade ut mig så jag skulle lämna stallet faktiskt. För att jag var i stallet i över 2 timmar under tiden som hon värmde sig på cafét.
Hon tycktes inte alls ha bråttom eftersom hon drog ut på tiden i flera timmar utan att göra någonting alls. Dessutom red hon pensionären en timme enligt henne själv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 167
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 915
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 142
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?