Ungdom? Hur länge?

Muninn

Trådstartare
jag har letat i både FIPO och på SIF's hemsida... men kan inte få någon klarhet i detta...

När är man junior, young rider, senior? (Detta gäller väl bara på internationella tävlingar och SM?)

Hur gammal får man max vara för att tävla som ungdom på regionala och nationella tävlingar?

Och vad är det här med att man ska som ungdom rida T1 ist. för T3 om man vill kvala till SM? Och V1 st. för V3, eftersom vuxenprogramen inte har kvoten sits och inverkan?

Någon som är lite mer insatt som kan förklara för mig?

är född 1986... har jag ett är kvar som ungdom då, eller inte? Skall jag ätvla V1 och T1 iaf, om jag vill kvala till SM? Jag förstår ingenting.... :)

Sv: Ungdom? Hur länge?

Hej!

Du räknas som ungdom nästa år med. Det är fram till det år man fyller 19 så du är ungdom även det år du blir 19.

Efter vad jag har förstått det så ska det på kvaltävlingar endast vara T1 och V1 osv.

Sen kan klubbarna om de vill dela upp det i T1 och T3 och då ha skilda prislistor osv. men bedömningen ska vara densamma (ske enl vuxenklasserna) oavsett om du tävlar ungdom eller vuxenklass.

Så om du anmäler dig till en regional tävling som ungdom ska du självklart från ungdomsklassen kunna kvala till SM.

TACK för svaret!! :bow:

Helt otroligt att jag inte kunde hitta dessa regler någonstans... tyckte de skulle stått med i FIPO under rubriken "ryttare", men icke... Men nu vet jag iaf :)

OK, så det betyder att på en tävling som man KAN kvala på, så får man rida T3 o V3 (om dessa finns), och ändå kunna kvala?

Annars hade det kanske blivit väldigt konstigt... "kvalklasser" och "inte-kvalklasser" :D

Nåväl, man tackar och bugar... och förbereder sig för sista året som ungdom...

/Maria o Muninn

Om du tävlar T3 istället för T1 så kan du inte kvala till SM. Därför heter det nu T1 (ungdom). Detta då man ej bedömer sits och inverkan, vilket ingår i T3, på SM. Man vill alltså ha kvalpoäng från "rätt" klass.

Hur blir det då med kvalpoängen för SM, t ex.
Är det fortfarande så att det är olika för Vuxen och Ungdom då?
För om man måste rida T1 och V1 t ex för att kvala till SM, så känns det ju som att kvalpoängen höjs till samma som i vuxenklass, väl?

Oj; jag vet faktiskt inte. Men kan tänkas händer väl inte så mycket med kvalgränserna? Hoppas någon som är betydligt mer insatt i dessa nya regler, eller regler ö h t, kan svara på din fråga!

Lite funderingar annars bara; är inte sits- och inverkan ngt som har koeff 2 och därmed kanske höjt kvalgränsen?

Ytterligare tankar; har ej bevistat särskilt många tävlingar men de ggr jag kollat brukar det ofta vara höga poäng (väl befogade poäng dessutom) på sits- och inverkan. Om detta är/varit generellt förekommande torde kvalgränsen också "höjts"?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Islandshäst Hejsan! Jag ska börja tävla med min Islandshäst och funderar på grenar. Förut har jag bara hört om T1 T2 femgång, fyrgång, de...
Svar
10
· Visningar
3 973
Islandshäst Lite uppdatering från domarseminariet. Ett nytt FIPO kommer att finnas på engelska fr.o.m. 1/4. På svenska finns det så fort...
2
Svar
29
· Visningar
3 430
Senast: Freyr
·
B
Islandshäst Jag skall tävla den 11 April på Fákurs tävling i Borås. Så här står det exakt på deras hemsida om tävlingen...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: _belliisen_
·
Islandshäst Det har varit lite prat här om när man är junior, youing rider, ungdom osv... Då kom vi fram till att man slutade vara young rider...
Svar
4
· Visningar
1 469
Senast: yew98fq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama