Unga killar idag - inte ett dugg bättre än gårdagens?

Angående vad genusvetenskap är: https://link.springer.com/article/10.1007/s11192-017-2407-x

Att yrken med många kvinnor har lägre löner betyder inte att det är pga det är många kvinnor. Att vården har låga löner är ingen hemlighet och det har varit så en längre tid, trots det så är det mest kvinnor som söker sig till vården. Söker man sig till låglöneyrken så kommer man få låg lön.

Men man kanske söker sig till de jobb man tycker är viktiga, man trivs med etc.

Jag kan tycka att det är rätt rubbat att min pappa som är i it-branschen fick resa för hela familjen till lyxhotell i Karibien eller Havaii plus influgna delikatesser från såna länder etc i julbonus. Medan min mamma som dels har enormt mkt mer utbildning iom både syrre-utbildning, lärarutbildning(universitet), magister inom olika ämnen etc och arbetade med att utbilda sjuksköterskor som ska rädda liv, vårda sjuka etc fick som enda julbonus att äta julbord i skolmatsalen.

Det är i min värld lite skevt vad som värderas högst i vissa fall.
 
Det här måste vara bland det dummaste du skrivit på Buke. All time low och bottennapp.

Oh så fattar du inte ens varför du får kritik. Jisses!

Jag blev helt mållös över det inlägget och de som följde(av dig).

Du kan väl inte på allvar tro att folk kommer bli smala och må bättre för att snubbar ska bestämma att det är snyggare att vara smal.
Idealet har ju länge varit smal.
Hört om anorexia?
Hörts om depressioner och hetsätning till följd av det?
Hört om hormonproblem?

Varför är det mest bara kvinnor som gör skönhetsoperationer, fillers, botox etc?
Kanske för att snubbar som du hela jävla tiden måste kommentera kvinnors utseende, vikt etc.

Utöver det faktum att inte alla har smal som preferens, kvinnor som män.

Som många sagt till dig så många gånger: Nu är det dags att du funderar på vad du säger och vilken åverkan det kan ha på folk.

Intressant, att du hoppa över mitt svar till varför smal borde vara idealet.
Känner du till motion, kost, träning och hälsa ?
Varför tycker du att halva befolkningen ska vara överviktiga ? Känner du till vilka problem det medför ?
Anorexia och depression fanns på 70-talet också... har det ökat kan det bero på många andra faktorer som tex det uppkopplade samhället.

Idealet har ju länge varit smal.

Du svarar ju på det själv. Vi var snyggare på 70-talet helt enkelt då vi låg närmare idealet.
 
Men man kanske söker sig till de jobb man tycker är viktiga, man trivs med etc.

Jag kan tycka att det är rätt rubbat att min pappa som är i it-branschen fick resa för hela familjen till lyxhotell i Karibien eller Havaii plus influgna delikatesser från såna länder etc i julbonus. Medan min mamma som dels har enormt mkt mer utbildning iom både syrre-utbildning, lärarutbildning(universitet), magister inom olika ämnen etc och arbetade med att utbilda sjuksköterskor som ska rädda liv, vårda sjuka etc fick som enda julbonus att äta julbord i skolmatsalen.

Det är i min värld lite skevt vad som värderas högst i vissa fall.
Det verkar vanligare att kvinnor väljer yrke efter vad man vill göra och män efter lön. Det gör även att man hamnar i ett svårare läge för löneförhandlingar sedan.

Det är helt klart problematiskt att just direkt produktion och avkastning värderas så högt men det är en annan fråga än att kön skulle diskrimineras.
 
Intressant, att du hoppa över mitt svar till varför smal borde vara idealet.
Känner du till motion, kost, träning och hälsa ?
Varför tycker du att halva befolkningen ska vara överviktiga ? Känner du till vilka problem det medför ?
Anorexia och depression fanns på 70-talet också... har det ökat kan det bero på många andra faktorer som tex det uppkopplade samhället.



Du svarar ju på det själv. Vi var snyggare på 70-talet helt enkelt då vi låg närmare idealet.

Men hälsa var inte grejen. Grejen var att du kopplade sexighet och tjock som en omöjlig kombination, och fortsätter att göra det, med din sista mening. Håll dina personliga preferenser för dig själv, försök inte få oss att tro att du minsann skulle vara "oroad" över tjocka kvinnors hälsa. :meh:

PS. Att vara smal betyder inte per automatik att man är hälsosam DS.
 
Men hälsa var inte grejen. Grejen var att du kopplade sexighet och tjock som en omöjlig kombination, och fortsätter att göra det, med din sista mening. Håll dina personliga preferenser för dig själv, försök inte få oss att tro att du minsann skulle vara "oroad" över tjocka kvinnors hälsa. :meh:

PS. Att vara smal betyder inte per automatik att man är hälsosam DS.

Wow, hur många fler på buke håller sina personliga preferenser för sig själv ? Och varför hålla dom för sig själv när dom ändå följer idealet ? Har jag någonstans sagt att tjocka inte kan vara sexiga ? Det är väl upp till betraktaren och då spelar väl inte idealet någon roll?
 
Wow, hur många fler på buke håller sina personliga preferenser för sig själv ? Och varför hålla dom för sig själv när dom ändå följer idealet ? Har jag någonstans sagt att tjocka inte kan vara sexiga ? Det är väl upp till betraktaren och då spelar väl inte idealet någon roll?

Men tala för guds skull inte om sexighet och snygghet i kombination med att man är snyggare och sexigare om man är nära något sjukt jävla samhällsideal. Du drar ju parallellen själv mellan att ju tjockare man är, desto mindre snygg och sexig är man. Din fettfobi är riktigt jävla vidrig i sättet du väljer att uttrycka dig på.
 
Men tala för guds skull inte om sexighet och snygghet i kombination med att man är snyggare och sexigare om man är nära något sjukt jävla samhällsideal. Du drar ju parallellen själv mellan att ju tjockare man är, desto mindre snygg och sexig är man. Din fettfobi är riktigt jävla vidrig i sättet du väljer att uttrycka dig på.

Så tycker inte att ett hälosamt ideal ska primeras ? Jag har ingen fettfobi.
 
Angående vad genusvetenskap är: https://link.springer.com/article/10.1007/s11192-017-2407-x

Att yrken med många kvinnor har lägre löner betyder inte att det är pga det är många kvinnor. Att vården har låga löner är ingen hemlighet och det har varit så en längre tid, trots det så är det mest kvinnor som söker sig till vården. Söker man sig till låglöneyrken så kommer man få låg lön.
Så varför bad du mig om artikellänkar då? Det var ju bara fånigt. Säg istället rakt av att du tror inte på forskningsområdet i sin helhet.

Att vården har låga löner är ingen hemlighet och det har varit så en längre tid,

Vad är en längre tid förresten?
Låt säga att en längre tid är hm 50 år. Kvinnor i vården kan ha haft lägre löner i typ 50 år eller så. Vi testar tesen.

Tror du på historia?
LO drev 1960 igenom att de särskilda kvinnolönerna skulle avskaffas. Det var ett viktigt steg i den långa kampen för lika lön för lika arbete.

Ok så 1960 fanns de speciella kvinnolönerna fortfarande kvar i fackförbund. Sjuksköterskor har varit kvinnor sedan Krimkriget eller så. Innan dess fanns knappt ens yrkeskåren.

Hur långt tillbaka menar du att det är falskt att kvinnor har haft lägre löner och att det är falskt att löner stagnerar i arbeten med kvinnlig dominans trots att till och med utredningar av stat och kommun anser det vedertaget.

Tror du på historia?
LO drev 1960 igenom att de särskilda kvinnolönerna skulle avskaffas. Det var ett viktigt steg i den långa kampen för lika lön för lika arbete.
http://www.ub.gu.se/kvinn/portaler/arbete/artal/
Ett litet årtal
1935 - Kvinnor får lika stor folkpension som män.
Eller kan det vara falskt? Ljuger Göteborgs universitet kanske här?
1937 - Likalön för kvinnliga och manliga folkskollärare.
Hade kanske någon av dem lagstadgat lägre lön innan?
1946 - Rätt till lika lön inom alla statliga tjänster (utom präst- och militärtjänster). Kvinnorna i riksdagen enas om en motion: Lön efter prestation, avskaffande av kvinnolöner.
1960 - LO och SAF beslutar att inom fem år slopa de särskilda kvinnolönetarifferna.

Så i alla fall när min mamma föddes så var det inte bara en misstanke om att det fanns en risk om att kvinnor kunde få lägre lön. De fick lägre lön och så var det med den saken. Mus? =lägre lön snopp?=högre lön.

Fler årtal
1992 - Boel Flodgren blir Sveriges och Europas första kvinnliga universitetsrektor.
1997 - Christina Odenberg blir biskop.
2000 - Wanja Lundby-Wedin blir LO:s första kvinnliga ordförande.

Alltså längre tid får lov att vara kortare än 40 år för att vara relevant i de här sammanhangen.

trots det så är det mest kvinnor som söker sig till vården. Söker man sig till låglöneyrken så kommer man få låg lön.

Ja här finns mycket möjliga studier i hur man uppfostrar barn. Bara att börja läsa.

Men du tror inte på genusstudier. Så jag rekommenderar att läsa historia istället. Tror du på forskare som fokuserat på kvinnor i historien? nope? Men även i allmänna historieböcker skrivna av män kan man glimta kvinnors situation ibland. Rekommenderar det.
 
Det var en personlig åsikt som också följer idealet. Därmed inget lika med tecken. Däremot Övervikt > normalvikt > hälsosammare

Det är ju som att prata med en vägg, jesus christ. Fattar du inte att snygg och sexig inte har ett skit med hur smal man är? Va? Är det så ofantligt svårt att ta in att du fan inte har rätt att sitta och babbla om hur vi är mindre sexiga idag för att vi är överviktiga? Ergo sum, överviktiga är inte sexiga. Enligt dig. Vars åsikt jag inte kunde bry mig mindre om, men vars fettfobi allvarligt skadar människor.
 
Fast uppriktigt så är det inte bra att medelvikten ökar. 4kg på en medelvikt är faktiskt en hel del.

Själv vill jag inte vara tjock, jag trivs inte med min kropp då. Men jag förstår att en del andra vill ha en sån kropp. Helt ok.

Jag förstår faktiskt inte vad ni hoppar på @Hero om. Medelvikten ökar för både män och kvinnor, som han har sagt, det är inte bra på något av könen.

Jag har en stark preferens av musklade och lågt kroppsfett% på män, det har jag skrivit många gånger förut på buke och jag tror aldrig någon regerat negativt.

@Hero Skriver att det är ohälsosammt att medelvikten ökar hos kvinnor som ett svar på trollets inlägg.
Då hoppar ni på Hero om hur hemsk han är?

Jag fattar verkligen inget. Buke gör mig stum.
 
Det verkar vanligare att kvinnor väljer yrke efter vad man vill göra och män efter lön. Det gör även att man hamnar i ett svårare läge för löneförhandlingar sedan.

Det är helt klart problematiskt att just direkt produktion och avkastning värderas så högt men det är en annan fråga än att kön skulle diskrimineras.
Och som sagt, det spelar ju inte så stor roll hur kvinnorna väljer. Om de blir tillräckligt många så stagnerar lönen ;)... Jag vet att du inte tror på det, men helt ärligt.
 
Så varför bad du mig om artikellänkar då? Det var ju bara fånigt. Säg istället rakt av att du tror inte på forskningsområdet i sin helhet.



Vad är en längre tid förresten?
Låt säga att en längre tid är hm 50 år. Kvinnor i vården kan ha haft lägre löner i typ 50 år eller så. Vi testar tesen.

Tror du på historia?


Ok så 1960 fanns de speciella kvinnolönerna fortfarande kvar i fackförbund. Sjuksköterskor har varit kvinnor sedan Krimkriget eller så. Innan dess fanns knappt ens yrkeskåren.

Hur långt tillbaka menar du att det är falskt att kvinnor har haft lägre löner och att det är falskt att löner stagnerar i arbeten med kvinnlig dominans trots att till och med utredningar av stat och kommun anser det vedertaget.

Tror du på historia?

http://www.ub.gu.se/kvinn/portaler/arbete/artal/
Ett litet årtal

Eller kan det vara falskt? Ljuger Göteborgs universitet kanske här?

Hade kanske någon av dem lagstadgat lägre lön innan?



Så i alla fall när min mamma föddes så var det inte bara en misstanke om att det fanns en risk om att kvinnor kunde få lägre lön. De fick lägre lön och så var det med den saken. Mus? =lägre lön snopp?=högre lön.

Fler årtal


Alltså längre tid får lov att vara kortare än 40 år för att vara relevant i de här sammanhangen.



Ja här finns mycket möjliga studier i hur man uppfostrar barn. Bara att börja läsa.

Men du tror inte på genusstudier. Så jag rekommenderar att läsa historia istället. Tror du på forskare som fokuserat på kvinnor i historien? nope? Men även i allmänna historieböcker skrivna av män kan man glimta kvinnors situation ibland. Rekommenderar det.
Va? Att kvinnor har varit diskriminerade förr, vilket jag är helt enig om, betyder inte per automatik att yrken får lägre lön för att kvinnor arbetar där NU.

Kvinnor söker sig i större utsträckning till det arbete man vill ha och mindre utsträckning till arbete med högre lön. Då är det ett val man själv gör att arbeta i en bransch där det är lägre lönenivå.

Du vill få in att allt beror på kön och jag hävdar att det är mer marknadsreglerat. Självklart förekommer viss lönediskriminering (för båda könen) men störst påverkan på sin egen lön gör man själv med egna val.
 
Jag har en stark preferens av musklade och lågt kroppsfett% på män, det har jag skrivit många gånger förut på buke och jag tror aldrig någon regerat negativt.

Har aldrig sett det och det är inte min preferens, men varför i hela fridens dagar skulle jag gnälla på andra människor preferenser bara för att de inte överensstämmer med mina :confused: Det vore ju bara idiotiskt.

4 kg på 40 år i kombination med att medellängden ökat en smula är i sig ingen hälsokatastrof och fortfarande så har mäns vikt ökat MER och andelen feta män avsevärt högre än dito kvinnor, så varför ens börja hacka på (igen) att kvinnor är feta och har ökat i vikt?
 
Intressant, att du hoppa över mitt svar till varför smal borde vara idealet.
Känner du till motion, kost, träning och hälsa ?
Varför tycker du att halva befolkningen ska vara överviktiga ? Känner du till vilka problem det medför ?
Anorexia och depression fanns på 70-talet också... har det ökat kan det bero på många andra faktorer som tex det uppkopplade samhället.



Du svarar ju på det själv. Vi var snyggare på 70-talet helt enkelt då vi låg närmare idealet.

Intressant att valde att inte svara på de flesta frågor.
Klart jag känner till kost, motion och hälsa. Det gör de flesta jag umgås med.
Jag har haft det som mitt stora intresse större delen av livet.

Jag tycker inte halva befolkningen SKA vara överviktiga. Jag tycker de ska slippa höra att de är osexiga oavsett strl.
Jag är själv en som blir sjuk om jag blir för tjock. Jag är alltså rätt påläst om hälsovinster i att inte bli för stor.

Jag är dock också medveten om de hälsorisker som uppstår när man som du säger att man är bara sexig om man är smal. För oavsett hur du försöker skingra dig nu sa du just det.

Och jag tror tex anorexi, ortorexi ökar pga sociala medier. Men de gör det för att sociala medier är fyllda med sån skit som du just skrev.
Så det är inte sociala medierna i sig som är skit. Det är att idealet prånglas it vis dem och många kvinnor och tjejer mår otroligt dåligt av att inte uppnå ett photoshoppat ideal alt ideal där folk svälter sig etc.

Och nej, jag har inte uttalat mig om hur snygga vi är/var. Jag har påtalat att det länge funnits ett ideal. Och att det idealet inte är sunt för alla.
 
Jag har en stark preferens av musklade och lågt kroppsfett% på män, det har jag skrivit många gånger förut på buke och jag tror aldrig någon regerat negativt.
Förstår att du har den preferensen. Att du vill ha en hälsosam kille helt enkelt! :)

Jag fattar verkligen inget. Buke gör mig stum.

Jag har redan blivit svartlistad på buke och då spelar det ingen roll vad jag skriver.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp