Unga killar idag - inte ett dugg bättre än gårdagens?

Precis, det är det som är så intressant. Så tänkte inte folk om högre utbildning när det var mest män på dem. Då var det rationellt att lärarna hade samma lön som riksdagsmännen, eller snarare att riksdagens löner sattes efter lärarlönerna för äldre elever. Men nu när det är kvinnor som är lärare är det lika självklart att det inte är så.

Det är just det som är det. Det är alltid rationellt och självklart att kvinnor har jobb som ger lägre lön och lika självklart att jobb som många kvinnor går in i över tiden sjunker i lönenivå, vikt, kompotens, självbestämmande osv.
Du vill se kopplingen till att det beror på kön och jag tror att det beror på ett helt annat behov och tänk angående vinster och investeringar.
 
Det han skrev är att medelvikten har ökat och siffror om hur stor andel av män och kvinnor som är överviktiga. Ingenting om att en överviktig person inte kan vara sexig.

Nog för att du gärna tar alla män i försvar, men när det så tydligt dras en parallell mellan sexighet och övervikt i @Hero s inlägg kan väl inte ens du missa det totalt uppenbara. Nu handlar det förvisso om en personlig preferens hos Hero och inget annat, vilket han uppenbarligen missade att påpeka. Fettfobin är uppenbar.
 
Du vill se kopplingen till att det beror på kön och jag tror att det beror på ett helt annat behov och tänk angående vinster och investeringar.
Jag är ganska övertygad om att kopplingen är kön. Eftersom det praktiskt taget alltid händer när kvinnor kommer in i ett yrke. Eller en sport för den delen, jag väntar på att killarna drar från fotbollen ;) ger det 30 år eller så. Om inte feminismen går snabbare.
 
Män oavsett generation inser att det främsta en kvinna har att erbjuda är hennes kropp. Med tanke på dagens utseendefixering är dagens unga män än mer inne på den linjen.
Men det vet du ju själv att det där var amatörmässigt trollat. Inte ens en äkta mer klassisk mansgris skulle hålla med om det. Han skulle haspla ur sig saker som god husmor och god mor eller stor hemgift eller viktigt att hon har utbildning så jag får intelligenta barn. Eller rent av:

Lovprisning av en god hustru
10 En god hustru, var finner man en sådan?
Långt mer än pärlor är hon värd.
11 På henne litar hennes mans hjärta
och han saknar ingenting.
12 I alla sina livsdagar
gör hon honom gott, aldrig ont.
13 Omsorg har hon om ull och lin,
och hennes händer arbetar med lust.
14 Hon är som en köpmans skepp,
fjärran ifrån hämtar hon sin mat.
15 Medan det ännu är natt stiger hon upp
och sätter fram mat åt sitt husfolk,
åt tjänarinnorna deras bestämda del.
16 Hon har planer på en åker och skaffar sig den,
av sina händers förvärv planterar hon en vingård.
17 Hon fäster ivrigt upp sin klädnad
och går till verket med starka armar.
18 Hon märker att hennes arbete går bra,
hennes lampa släcks inte om natten.
19 Hon sträcker händerna mot spinnrocken,
och fingrarna fattar om sländan.
20 För den betryckte öppnar hon sin hand,
hon räcker ut sina armar mot den fattige.
21 Hon fruktar ej för sin familj när vintern kommer,
ty alla i huset är klädda i scharlakansfärgad ull.
22 Täcken gör hon åt sig,
hon har kläder av finaste linne och purpur.
23 Hennes man är känd i stadens portar,
där han sitter bland landets äldste.
24 Linneskjortor gör hon och säljer,
köpmännen förser hon med bälten.
25 Kraft och värdighet är hennes klädnad,
och hon ler mot den dag som kommer.
26 Hon öppnar sin mun med vishet
och har vänlig förmaning på sin tunga.
27 Hon vakar över ordningen i sitt hem
och äter ej sitt bröd i lättja.
28 Hennes barn står upp och välsignar henne
och hennes man berömmer henne:
29 "Många duktiga kvinnor har funnits,
men du, du överträffar dem alla."
30 Älskvärdhet kan bedra och skönhet är en vindfläkt,
men prisas skall den hustru som fruktar Herren.
31 Låt henne få njuta frukten av sitt arbete
och må hennes gärningar prisa henne i portarna.

Man vill särskilt märka
Hon har planer på en åker och skaffar sig den,
av sina händers förvärv planterar hon en vingård.
17 Hon fäster ivrigt upp sin klädnad
och går till verket med starka armar.
18 Hon märker att hennes arbete går bra,
hennes lampa släcks inte om natten.
19 Hon sträcker händerna mot spinnrocken,

Inget mähä den där goda frun.

Utseende?
Älskvärdhet kan bedra och skönhet är en vindfläkt,
men prisas skall den hustru som fruktar Herren.
31 Låt henne få njuta frukten av sitt arbete
och må hennes gärningar prisa henne i portarna.

Ursäkta dubbelcitat men ingen läser ändå långa citat.

Det är ju ändå för hopplöst att ikläda sig sin mest mansgrisiga maskulina kristna gamla mansighet och ändå förneka kvinnan hennes mest feminina, husmoderliga kvinnlighet!
 
Senast ändrad:
Jag är ganska övertygad om att kopplingen är kön. Eftersom det praktiskt taget alltid händer när kvinnor kommer in i ett yrke. Eller en sport för den delen, jag väntar på att killarna drar från fotbollen ;) ger det 30 år eller så. Om inte feminismen går snabbare.
Du är övertygad om det ja sedan att den moderna vinstdrivna ekonomin och att kvinnor börjat arbeta fulltid ungefär samtidigt kanske inte spelar någon roll för dig.

Idrotten är om något extremt kapitalstisk och man struntar fullständigt i kön på utövaren. Det enda som är intressant när det kommer till lön är hur mycket pengar man tror att man kan dra in på personen direkt eller indirekt.
 
Du är övertygad om det ja sedan att den moderna vinstdrivna ekonomin och att kvinnor börjat arbeta fulltid ungefär samtidigt kanske inte spelar någon roll för dig.

Idrotten är om något extremt kapitalstisk och man struntar fullständigt i kön på utövaren. Det enda som är intressant när det kommer till lön är hur mycket pengar man tror att man kan dra in på personen direkt eller indirekt.

Uhm du tycker att det är "moderna vinstdrivna ekonomin" tror du inte att ekonomin var modern och vinstdriven för 100 år sedan också? Vad skulle den då varit, omodern och altruistisk? Självklart tycker alla att deras tid är modern. Se bara på "modern konst".
Modern art includes artistic work produced during the period extending roughly from the 1860s to the 1970s,

Jag skulle inte säga att jag är övertygad om. Utan att folk och forskare i allmänhet är övertygade om att löner sjunker när kvinnor går in i arbeten. Om du tycker någonting annat än det vedertagna är det ju du som är politiskt motiverad och tycker subjektiva saker.
 
Uhm du tycker att det är "moderna vinstdrivna ekonomin" tror du inte att ekonomin var modern och vinstdriven för 100 år sedan också? Vad skulle den då varit, omodern och altruistisk? Självklart tycker alla att deras tid är modern. Se bara på "modern konst".

Jag skulle inte säga att jag är övertygad om. Utan att folk och forskare i allmänhet är övertygade om att löner sjunker när kvinnor går in i arbeten. Om du tycker någonting annat än det vedertagna är det ju du som är politiskt motiverad och tycker subjektiva saker.
Jag frågade om källa på det tidigare och gavs enbart en debattartikel så du kanske kan tillhandahålla det istället? Att man tycker något som går helt i linje med resten av sin ideologi gör som jag har sagt annars inte att det blir korrekt.
 
I så fall är jag blind.
Nu håller jag inte med om ditt tidigare objektifierande utalande om kvinnor.
Men jag håller inte med om att kvinnor är sexigare idag. Det har gått utför sen 70-talet.
4/10 kvinnor är idag överviktiga och medelvikten hos kvinnor har ökat med 4 kg !? bara sen i slutet på 80-talet. Hälften av alla män är också överviktiga. Så överlag var vi sexigare på 70-talet. Dock kan jag väl hålla med om att kläderna på 70-talet inte va så sexiga.
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Vi-vaxer-pa-bredden/
Gud alltså. Din kvinnosyn är värre än trollets. Faktiskt.
 
Jag är ganska övertygad om att kopplingen är kön. Eftersom det praktiskt taget alltid händer när kvinnor kommer in i ett yrke. Eller en sport för den delen, jag väntar på att killarna drar från fotbollen ;) ger det 30 år eller så. Om inte feminismen går snabbare.
Jag är inte alls övertygad om att det är sant, läkare är ett yrke vi tidigare diskuterat men det finns fler - riksdagspolitiker som du nämnde är ett annat exempel där andelen kvinnor kraftigt ökat under de senaste 50 åren till att vara nu nästan lika samtidigt har politikernas löner och förmåner stigit väldigt mycket, orimligt mycket. Tittar vi på EU-politikerna med helt groteska förmåner är det nu fler kvinnor i Sverige.

Om man vill hävda motsatsen till ditt påstående är det alltså inte svårt att hitta exempel.
 
I så fall är jag blind.
Nu håller jag inte med om ditt tidigare objektifierande utalande om kvinnor.
Men jag håller inte med om att kvinnor är sexigare idag. Det har gått utför sen 70-talet.
4/10 kvinnor är idag överviktiga och medelvikten hos kvinnor har ökat med 4 kg !? bara sen i slutet på 80-talet. Hälften av alla män är också överviktiga. Så överlag var vi sexigare på 70-talet. Dock kan jag väl hålla med om att kläderna på 70-talet inte va så sexiga.
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Vi-vaxer-pa-bredden/
Du håller alltså inte med om @PeterL objektifierande uttalande, utan menar att ditt objektifierande uttalande är bättre och mer korrekt?

Annars fattar jag inte hur du ens kunde komma på tanken att skriva de två sakerna i samma andemening.
 
Senast ändrad:
Du håller alltså inte med om @PeterL objektifierande uttalande, utan menar att ditt objektifierande uttalande är bättre och mer korrekt?

Annars fattar jag inte hur du ens kunde komma på tanken att skriva de två sakerna i samma andemening.

Fast övervikten är ju ett hot mot våran hälsa ? Jag vet inte om objektifieringen stjälper eller hjälper här. Men om en överviktig kropp premieras är det positivt när halva befolkningen är överviktig ?
Jag vet inte. Men om idealet hos män och kvinnor är en slank och vältränad kropp borde det inte få fler att vilja leva en mer hälsosam livstil? Det är min tankebana. Problemet är väl psykisk ohälsa hos de som inte uppfyller idealen. Men säger vi att alla kroppar är lika fin den överviktiga som den smala. Hur påverkar det medelvikten, kommer trenden och ohälsan att fortsätta ? Kommer folk vilja äta hälsosamt och träna i samma utsträckning ? Har idealen ett syfte ?
Både övervikt och psykisk ohälsa är ju reella problem och som ofta går hand i hand. Frågan är om man bara kan skylla psykisk ohälsa på idealen. Om vi hade mindre objektifiering skulle psykiska ohälsan gå ned och därmed medelvikten ? Finns det ett samband ?
Jag tror i huvudsak att övervikten beror på att vi rör oss mindre och äter mer ohälsosamt. Ideal kommer inte att försvinna dom har funnits i alla tider. Men ett hälsosamt ideal borde premieras i dessa tider. Med en oroväckande viktkurva.
 
En ökning av medelvikten under de senaste 30-40 åren på 4 kg är knappast i sig speciellt hälsofarligt, så att använda just den vikten som underlag för fetmarelaterad ohälsa är väl "sådär" fiffigt..
Men fortsätter trenden med 4 kg till om 30 år så kommer större delen av befolkningen var överviktig och fetma utgöra en stor del av befolkningen å du tycker inte det är alarmerande att halva befolkningen är överviktig ?
 
Dessutom @Hero så har mäns medelvikt ökat med 6 kilo och man ska också ta i beaktande att även medellängden har ökat en smula både för män och kvinnor.

Omkring 50 procent av männen och 36 procent av kvinnorna är överviktiga, så vilken grupp behöver tänka mest på vikten tror du?
 
Fast du är medveten om att det är medelvikt vi pratar om ? 4 kg är inga små skillnader. Dessutom sträcker sig bara undersökningen tillbaka till 88-89. Går vi tillbaka till 70-talet handlar det förmodligen om mer och när det gäller gravida kvinnor handlar det om hela 10 kg!?
https://www.svd.se/kvinnors-medelvikt-okar

Män ökar fortfarande mer än kvinnor i vikt och har avsevärt större andel feta och ändå vidhåller du att fetma är mer kvinnorelaterat?
 
Fast övervikten är ju ett hot mot våran hälsa ? Jag vet inte om objektifieringen stjälper eller hjälper här. Men om en överviktig kropp premieras är det positivt när halva befolkningen är överviktig ?
Jag vet inte. Men om idealet hos män och kvinnor är en slank och vältränad kropp borde det inte få fler att vilja leva en mer hälsosam livstil? Det är min tankebana. Problemet är väl psykisk ohälsa hos de som inte uppfyller idealen. Men säger vi att alla kroppar är lika fin den överviktiga som den smala. Hur påverkar det medelvikten, kommer trenden och ohälsan att fortsätta ? Kommer folk vilja äta hälsosamt och träna i samma utsträckning ? Har idealen ett syfte ?
Både övervikt och psykisk ohälsa är ju reella problem och som ofta går hand i hand. Frågan är om man bara kan skylla psykisk ohälsa på idealen. Om vi hade mindre objektifiering skulle psykiska ohälsan gå ned och därmed medelvikten ? Finns det ett samband ?
Jag tror i huvudsak att övervikten beror på att vi rör oss mindre och äter mer ohälsosamt. Ideal kommer inte att försvinna dom har funnits i alla tider. Men ett hälsosamt ideal borde premieras i dessa tider. Med en oroväckande viktkurva.
Men alltså är du rädd för att en tjockis ska sätta sig på dig eller? :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp