Det har du säkert rätt i.
Jag menade mer om man ser på pojkarna jämfört med flickorna vid samma tidpunkt.
Om man tänker en normalfördelningskurva så har pojkarna en plattare mittpunkt och är mer utdragen åt sidorna, typ. Att de lite oftare hamnar bland de högsta eller lägsta. Att flickorna relativt sett inte är allra bäst/allra sämst lika ofta?
Jag uttrycker mig nog dåligt...
Vi fick testa en gammal studentexamensskrivning i matte som vår lärare gav oss. (från när det var du-måste-klara-annars-får-du-inte-examen-prov, typ före -70) Han ansåg att där var kanske 25% av uppgifterna som vi "skulle" kunna med vår lärokurs. Inte ens hälften som vi hade chans att fixa.
Jag hör till de sista med sifferbetyg, innan "nya gymnasiet" som då ansågs få ännu mindre innehåll i en normal kurs. Så redan då sa våra lärare att nivån/kunskapsmålet för en gymnasieutbildning urholkats.