Unga killar idag - inte ett dugg bättre än gårdagens?

Det har du säkert rätt i.
Jag menade mer om man ser på pojkarna jämfört med flickorna vid samma tidpunkt.

Om man tänker en normalfördelningskurva så har pojkarna en plattare mittpunkt och är mer utdragen åt sidorna, typ. Att de lite oftare hamnar bland de högsta eller lägsta. Att flickorna relativt sett inte är allra bäst/allra sämst lika ofta?
Jag uttrycker mig nog dåligt...:)

Vi fick testa en gammal studentexamensskrivning i matte som vår lärare gav oss. (från när det var du-måste-klara-annars-får-du-inte-examen-prov, typ före -70) Han ansåg att där var kanske 25% av uppgifterna som vi "skulle" kunna med vår lärokurs. Inte ens hälften som vi hade chans att fixa.
Jag hör till de sista med sifferbetyg, innan "nya gymnasiet" som då ansågs få ännu mindre innehåll i en normal kurs. Så redan då sa våra lärare att nivån/kunskapsmålet för en gymnasieutbildning urholkats.
Aha, du menar den där gamla grejen om att killar är genier och idioter medan tjejer ligger mer i mitten. Jag är lite tveksam till den och det skulle fortfarande inte förklara varför de sjunkit så radikalt i kunskap i Europa och Sverige senaste 30-åren. https://qz.com/441905/men-are-both-dumber-and-smarter-than-women/

Om det vore så att eleverna i allmänhet var väldigt mycket skickligare nu än då och presterade bättre. Dvs småskrattade åt gamla studenttest. Då skulle man ju kunna tänka sig att flickans potential var dold och nu har de gått om killarna med råge.

Men så är det ju inte. Det är så att alla är nu sämre, men flickorna är lite mindre sämre statistiskt sett jämfört med hur bra de var förut. Men då när alla var betydligt bättre och lärde sig mer i skolan då var killarna och tjejerna mer lika i betyg. Och "klyftorna" mellan låginkomstbarn och höginkomstbarn, akademikerbarn och "arbetarbarn" var mindre än nu.

Man kan iofs se det som att det inte riktigt gick att utbilda hela Sverige på samma nivå, utan nu kom alla "dåliga" barn med och sänkte resultaten. Men så kan det inte heller vara, för även om skolan under 80-talet kanske var sämre än den under 60-talet. Så var den fortfarande för alla elever och de gjorde fortfarande bättre resultat än nu och killarna fick fortfarande bättre betyg och resultat än nu.

Så om man jämför med 60-talet kanske man jämför "alla" nu med "de bästa" då. Men om man jämför mot 80-talet gör man inte det, då är det "alla" då mot "alla" nu. Och vi är fortfarande sämre, de sämsta är sämre än de sämsta då och de bästa är sämre än de bästa då och mitten ligger under mitten då. Men ändå har man också lyckats med att klyftan mellan höginkomsttagare och låginkomsttagare, akademiker och "arbetare" är större och mer markant nu än då. Man verkar helt enkelt dumpat större del av bördan på föräldrarna? Resultatet är att föräldrar är sämre än lärare men att vissa föräldrar (akademiker) klarar det bättre än andra föräldrar och vissa föräldrar (rika) har råd att hyra in om de inte klarar själva.
(Och det kan inte vara läxornas "fel" för läxor hade man ganska ofta då med.)

Invandrareleverna då? är det deras fel? nope, invandrarflickorna kör på bättre betyg än svenska pojkar. Så inte deras "fel", kapaciteten finns. Någonting annat är fel.

Men senaste åren har det tydligen blivit lite bättre Pisa-paniken har gjort resultat. Pratat med lärare i bekantskapskretsen och tydligen har de av sig själva i skolan börjat lägga mer tyngd vid att faktiskt lära sig saker och mindre vid att prata om saker.
 
Senast ändrad:
Enligt den där sexistiska rövhatten, om jag får gissa.

Förstår dock inte hur män inte kan ha kommit längre än till att se kvinnor som objekt, snart år 2018. :banghead:
Är du född igår eller? Om du nu är det så ta en titt på foton från 70-talet. Endast den som är blind kan ifrågasätta det jag påstår.

Längre. Utvecklingen går mot allt mer sexiga kvinnor. Så vadå längre?
 
Är du född igår eller? Om du nu är det så ta en titt på foton från 70-talet. Endast den som är blind kan ifrågasätta det jag påstår.

Längre. Utvecklingen går mot allt mer sexiga kvinnor. Så vadå längre?
Och? Spela roll om kvinnan är krönt sexigaste kvinnan i världen kan hon göra annat än att bara vara fin.

Även sexiga kvinnor har jobb, hus och en massa måsten.

Sen finns det även de som skulle säga att 70tals stilen var finare än nu.

Jag antar att du tycker stilen och modet som finns idag är finare än på 70talet.
Makeup modet är dominerat av kilovis makeup, även jag hänger med på den trenden för jag tycker om stilen. MEN att säga att kvinnorna är finar idag än förr pga makeupen blir väldigt skevt.

Väldigt väldigt få med dagens makeup mode ser ut på samma sätt utan make upen. Men det förstår du väl?

Det finns även fler kirurgiska ingrepp, rumpa, bröst, midjekrympning osv.
Och även fillers i läppar och ansikte.
Allt detta är väldigt mycker lättare att få tag i än 70talet så det blir fler som gör det.
Har du inte råd att betala 80k i bröst förstorning i sverige kan du åka till thailand och chansa för 20k.

Så jag förstår faktiskt inte direkt vad du bjäbbar om.
 
Är du född igår eller? Om du nu är det så ta en titt på foton från 70-talet. Endast den som är blind kan ifrågasätta det jag påstår.

Längre. Utvecklingen går mot allt mer sexiga kvinnor. Så vadå längre?

I så fall är jag blind.
Nu håller jag inte med om ditt tidigare objektifierande utalande om kvinnor.
Men jag håller inte med om att kvinnor är sexigare idag. Det har gått utför sen 70-talet.
4/10 kvinnor är idag överviktiga och medelvikten hos kvinnor har ökat med 4 kg !? bara sen i slutet på 80-talet. Hälften av alla män är också överviktiga. Så överlag var vi sexigare på 70-talet. Dock kan jag väl hålla med om att kläderna på 70-talet inte va så sexiga.
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Vi-vaxer-pa-bredden/
 
Är du född igår eller? Om du nu är det så ta en titt på foton från 70-talet. Endast den som är blind kan ifrågasätta det jag påstår.

Längre. Utvecklingen går mot allt mer sexiga kvinnor. Så vadå längre?
cher-GC.jpg
 
I så fall är jag blind.
Nu håller jag inte med om ditt tidigare objektifierande utalande om kvinnor.
Men jag håller inte med om att kvinnor är sexigare idag. Det har gått utför sen 70-talet.
4/10 kvinnor är idag överviktiga och medelvikten hos kvinnor har ökat med 4 kg !? bara sen i slutet på 80-talet. Hälften av alla män är också överviktiga. Så överlag var vi sexigare på 70-talet. Dock kan jag väl hålla med om att kläderna på 70-talet inte va så sexiga.
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Vi-vaxer-pa-bredden/
Sååå... Vad någon väger bestämmer hur sexig någon är? Det har inte ett dugg att göra med ideal, samhällets normer osv?

:banghead:
 
Vad jag vet så väljer man utbildning själv. Sedan är det inte så konstigt att det är utbildningar och yrken som betalar sämre eftersom det som bäst är yrken som kan minska kostnader men det är svårt att koppla intäkter till det. Det värde som dessa yrken tillför är mycket mer abstrakta vilket gör det svårare att motivera att betala höga löner för det.
Precis, det är det som är så intressant. Så tänkte inte folk om högre utbildning när det var mest män på dem. Då var det rationellt att lärarna hade samma lön som riksdagsmännen, eller snarare att riksdagens löner sattes efter lärarlönerna för äldre elever. Men nu när det är kvinnor som är lärare är det lika självklart att det inte är så.

Det är just det som är det. Det är alltid rationellt och självklart att kvinnor har jobb som ger lägre lön och lika självklart att jobb som många kvinnor går in i över tiden sjunker i lönenivå, vikt, kompotens, självbestämmande osv.

Kvinnor verkar liksom inte lika uhm manligt flashiga i sina jobb. Om en kvinna kan göra det är det kanske inte så svårt. Kvinnor är inte sopgubbar eller sjukhustekniker så det måste vara svårare än att vara barnmorska eller sjuksköterska.

Det är ju inte som att lärare, sekreterare osv inte var fina jobb en gång, jobb för män. Men när kvinnor blev sekreterare så blev bilden -någon som målar naglar på arbetstid. När män var sekreterare var det mer av "Svenska akademins ständige sekreterare".

En grej med skolan är ju att Sveriges smartaste kvinnor en gång blev lärarinnor. Eftersom de inte fick andra jobb som tex ingenjör.

Eller programmerare som gjorde andra vändan i "finhet" det började som Computers=kvinnor som är osannolikt bra på matte och som sedan programmerar de första datorerna, som räknar, dvs Computers. När männen upptäcker att själva coolheten i datorer inte ligger i byggandet utan i programmerandet tog de rollen som programmerare. Kvinnor kan liksom inte matte ändå...
 
Senast ändrad:
I så fall är jag blind.
Nu håller jag inte med om ditt tidigare objektifierande utalande om kvinnor.
Men jag håller inte med om att kvinnor är sexigare idag. Det har gått utför sen 70-talet.
4/10 kvinnor är idag överviktiga och medelvikten hos kvinnor har ökat med 4 kg !? bara sen i slutet på 80-talet. Hälften av alla män är också överviktiga. Så överlag var vi sexigare på 70-talet. Dock kan jag väl hålla med om att kläderna på 70-talet inte va så sexiga.
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Vi-vaxer-pa-bredden/

Så överviktiga kan inte vara sexiga? Jaha. Noted.

:banghead:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp