"Ung mamma"

bananabambi

Trådstartare
Var går gränsen mellan ung mamma och "vanlig" mamma?

Är det åldern eller umgänget som har betydelse?

Själv fick jag mitt första barn när jag var 24, och väntar nu mitt andra vid 25 år.

Jag har aldrig känt mig ovanligt ung för att få barn, medan jag på flera andra forum sett mammor som tycker sig vara unga trots att de är runt 25-års åldern.

Det kanske beror på att folk i min omgivning i samma ålder skaffar barn, och att jag inte är först eller yngst?

Vad tycker ni?
 
Sv: "Ung mamma"

jag kände mig ung.... fram tills lillan kom, sen dess känner jag mig gammal (26 år).... jag baserar det på att jag är oerfaren på livet.... vet inte varför jag är gammal helt plötsligt förmodligen en ålderskris som inte har med dottern att göra snarare att jag inte har ett liv.... annat än att jag är en mamma och sambo. typ.
 
Sv: "Ung mamma"

Jag var 19 år när jag fick mitt första barn och då kallade dom mig för ung mamma på BB. Sen var jag 23 år när jag fick mitt andra barn och då sa dom inget sånt på BB.
 
Sv: "Ung mamma"

Men det kanske beror på vilken tillvaro man har? Jag kan ju se att barn kom ganska lägligt till oss, även om vi helst hade sett att det kom tidigare.

  • Jag och min sambo hade varit tillsammans i knappt fem år när vårat första barn kom.
  • Vi hade då försökt skaffa barn i drygt två år.
  • Vi bor i hus sedan tre år tillbaka.
  • Båda två har fast arbete sedan många år tillbaka.
  • I vår umgängeskrets med både vänner och familj hade folk börjat skaffa barn, året innan oss.

Så därför kom det så naturligt, jag har aldrig kännt att det skulle vara krångligt eller att barn skulle försvåra vår tillvaro, som många tycker om andra "unga mammor" som har en svårare tillvaro än vad jag har.

Jag har dock aldrig varit speciellt intresserad av att festa på helgerna, även om det har hänt. Jag har mer varit den typen som umgås med mina vänner framför en film eller på ett fik, och det går ju toppenbra att göra det även med barn.

Dock är jag den enda av dom som jag umgås med som har både jobb, sambo, hus och till sist barn.

Men jag känner mig inte gammal heller, och det skiljer ju bara ett år mella oss två :crazy:
 
Sv: "Ung mamma"

Jag var 24, skulle fylla 25 senare det året jag fick mitt första barn. Det tycker inte jag är ungt, min personliga gräns går nog vid 21 år tror jag. När blir man "äldre" förstföderska då? själv tycker jag nog det är vid 30, men vet många som tycker att gränsen går först efter 35.
 
Sv: "Ung mamma"

för mig känns gränsen för "ung mamma" gå vd 21...

och "äldre" förstföderska om man är över 30..

Jag kommer att vara 25, skall nästan precis fylla 26 när vår bebis kommer.. Det är alldeles lagom för mig. Men hade lika gärna kunnat skaffa barn tidigare om det hade varit på tal..

Vi har många i vår bekantskapskrets som har barn redan, så de flesta tycker nog att vi väntat lite länge :)
 
Sv: "Ung mamma"

Jag är 19, och fyller 20 strax efter att bebisen kommer. Är i vecka 10 nu.
Jag förstår att många tycker att man är ung mamma vid 19, men jag känner mig redo och det är huvudsaken.
 
Sv: "Ung mamma"

Jag tycker nog att gränsen för ung mamma går nånstans vid 22 och för att vara gammal mamma så är det väl typ 35. Men det är ju jättesvårt att säga, man mognar väl säkert under graviditeten oxå. Tycker det är lite hemskt när dom som inte ens gått ut gymnasiet får barn men det verkar ju funka det med....

Själv är jag snart 30 och funderar inte ens på barn än... Jo lite men jag känner mig inte redo ännu, det finns så mycket runt omkring som jag vill göra först. Tex så är hästarna en mkt STOR del i mitt liv och jag räknar dom lite som mina barn....
Vem vet kanske kommer jag aldrig att bli mamma....

Många i min omgivning har barn och dom frågar OFTA om det inte är dags för oss att få tillökning.... (irriterande fråga :mad: ) Jag brukar svara att det kommer väl när det kommer Om det kommer...

Jag tycker absolut inte att du ska känna dig gammal!
 
Sv: "Ung mamma"

Jag tycker att du är en "ganska ung mamma". Det beror nog dels på att jag själv fick barn ganska sent, dels på att de flesta av mina kompisar oxå var lite äldre när de fick barn.

Så din teori om umgänget stämmer in på mig i alla fall.:)
 
Sv: "Ung mamma"

Det är så svårt att veta, jag är en ung mamma snart (21 år) men tycker absolut inte att jag är det mer än en siffra på ett papper.

En ung mamma för mig är alla dessa tonåringar som bor hemma, går i skolan och låter mormor ta hand om bebisen och dessutom försörja bebisen och mamman. Fast då kanske man är något annat?
De som först blir gravida, sen försöker komma på hur man fixar ett eget boende och måste man jobba? man får ju barnbidrag, föräldrapenning, bostadsbidrag och socialbidrag, det är ju flera tusentals kronor (helt omedvetna om vad det kostar att handla sin egen mat och betala hyra ect)

Jag vill inte hamna i samma fack som dessa mammor (fast de säkert är super duper bra mammor)

Men jag har min sambo sen snart 4½ år tillbaka, vi har våra fina fungerande bilar, vi har ett stort hus och vi har båda fast jobb osv osv. Vi har allt utom en bebis helt enkelt ;)
 
Sv: "Ung mamma"

My god, jag trodde jag hade fått en personglighetsstörning, eller att någon varit inne på mitt nick och skrivit.

Sedan kollade jag på datumet, och såg att tråden var aningen gammal :o
 
Sv: "Ung mamma"

jag kände mig ung.... fram tills lillan kom, sen dess känner jag mig gammal

Ungefär så kände jag också! ;) Hade nyss fyllt 22 när dottern kom. Folk jag inte känner tycker ofta jag är ung, när de får reda på min ålder... Men för mig känns det som om det var alldeles lagom!
 
Sv: "Ung mamma"

jag anser att man är "ung mamma" som begrepp om man är ett barn själv, dvs under 18 år.

min mamma tex är nämligen fortf en ung mamma för mig (54) :) och kommer alltid att vara det.. hajar ni skillnaden?
 
Sv: "Ung mamma"

I min umgängeskrets är jag den enda som fått barn ännu trotts att nästan alla andra också har fast sällskap sedan länge, hus, bil , jobb osv... Vissa av dem har dock läst på universitet och känner säkert att de vill jobba ett par år innan barn kommer på frågan.

Jag var 25 när linus föddes och kommer att hinna bli 29år när nr 2 föds. Har aldrig känt mig som en särkilt ung mamma utan lagom ;) .

Gissar att mina vänner kommer att vara en bit över trettio när de blir mammor. Vilket verkar vara vanligt nu för tiden.
 
Sv: "Ung mamma"

Vad tycker ni?
För mig är en ung mamma en som själv är ung när hon får barn. Fast... idag är väl gränsen för det lite svår att sätta eftersom barnafödaråldern liksom utökats så att allt mellan 25 och 35 känns som "normalt"...

Jag tycker nog en ung mamma är en kvinna som får barn före typ 22-23 års ålder.

//blivande gammal mamma
 
Sv: "Ung mamma"

jag kände mig ung.... fram tills lillan kom, sen dess känner jag mig gammal (26 år).... jag baserar det på att jag är oerfaren på livet.... vet inte varför jag är gammal helt plötsligt förmodligen en ålderskris som inte har med dottern att göra snarare att jag inte har ett liv.... annat än att jag är en mamma och sambo. typ.

Jag kände mig äldre som 26-27 år och sambo än som 30-32 och singel... så jag tror som du; att det snarare är någon slags "kris" än att du är förälder.
 
Sv: "Ung mamma"

När blir man "äldre" förstföderska då? själv tycker jag nog det är vid 30, men vet många som tycker att gränsen går först efter 35.

Jag tycker inte man är "äldre" vid 30, men man är ju heller inte ung. Själv kallas jag ju "äldre" i de här sammanhangen (med rätta) med mina snart 38 år och förstagångsgravid.
 
Sv: "Ung mamma"

Jag var 24 år när jag fick mitt första barn och jag ser mig inte som en ung mamma men många i min omgivning tycker att jag är ung för att vara mamma.
 
Sv: "Ung mamma"

jag håller med många av er,ung mamma under 20,åven om kroppen ska vara ung.Själv var jag en äldre förstföderska.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
528
Senast: miumiu
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 788
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp