ung mamma?

H

Hannah0407

jag lägger det här för jag är inte förälder och har inga planer på att bli det i det närmsta heller :p

jag har länge funderat på det där med barn, jag blir alltid så bebissjuk när jag har varit hos min syster och pussat lite på minstingen, han är ju så underbar :love:

så mina frågor är:
- hur ung kan ni tänka er att vara när ni får ert första barn?
- ni som har barn och är runt 20-23 hur är det?
- vad hade ni för förutsättningar och hur har eran relation till pappa påverkats?
- är det fördel eller nackdel att vara ung när man blir mamma?

jag har miljoner frågot till om det finns någon mycket ung mamma så räkna med att bli bombaderad av alla dessa ;)

Sv: ung mamma?

- hur ung kan ni tänka er att vara när ni får ert första barn? Jag fyllde 22 år strax efter mitt första barn föddes. Då hade vi försökt ett bra tag oxå. Lillasyster kom för 4 dagar sen, jag fyllde 24 år för 1 månad sen.
- ni som har barn och är runt 20-23 hur är det? Underbart. Jag kan inte tänka mig ett liv utan mina små troll. Fy vad tråkigt jag skulle ha om dagarna då ;)
- vad hade ni för förutsättningar och hur har eran relation till pappa påverkats? Vi hade båda fast anställning och höga inkomster. Vi hyrde hus då men letade eget (allt ok med banken att låna, vi köpte hus när sonen var 5 månader). Vi hade en fungerande säker kombi-bil och ingen av oss kände att vi ville resa/plugga på något sätt som försvåras av att ha barn.
Relation till pappa, menar du min partner? Den har inte förändras alls. Vi är fortfarande nykära efter 7 år och vi gifte oss samtidigt som vi hade vår inflyttningsfest :love:

- är det fördel eller nackdel att vara ung när man blir mamma? Finns precis lika mkt för och nackdelar med att vara 20 som med att vara 40 år. Det blir vad man gör det till.
Att man skulle ha en enklare graviditet och förlossning för man är ung stämmer inte. Där emot så kanske man återhämtar sig fortare.

Har själv inga barn men kan ju svara hur ja upplever det med minn lillasyster.

När hon var 14 fick hon sitt första barn, en liten son vid namn Edvin.
Detta klarade hon väldigt bra och tog hand om honom jätte bra, självklart med lite hjälp å stöttning av familjen.
När han började på dagis började hon skolan igen.

Nu är hon 17½ och har precis fått bebis nr 2, en liten flicka vid namn Leah.
Å denna gången är hon oxå ihop med pappan och de bor även ihop.
Även detta verkar de klara bra, å de underlättar ju så klart när pappan tjänar egna pengar.

Detta är kanske i de yngsta laget, tycker själv att man kan ju i alla fall vara klar med grundskolan :p
Men det jag vill ha sagt är att det nog inte bara är åldern som avgör utan oxå hur mogen man är och om man vill få de att fungera.

Men har man utbildning, jobbat osv så ser ja inga problem att skaffa barn när man är 20 om det är så. :D

Då mamma fick sitt första så var hon 20, så är ju uppvuxen med det, ung mamma så räknar jag typ under 18, men kanske bara är jag?

Brukar säga att jag vill ha barn då jag är typ 25, känns vettigt, inte för gammal och inte jätte ung heller! Man kanske då har fått lite ordning på sitt liv men är samtidigt inte uråldrig då barnen börjar bli stora!

så mina frågor är:
- hur ung kan ni tänka er att vara när ni får ert första barn? Jag var nästan arton när sonen föddes och jag ville ha barn innan jag fyllde arton, han föddes den sextonde och jag fyllde den tjugoandra så det var inte mycket marginal:D Dottern föddes ca två månader innan jag fyllde tjugo.

- ni som har barn och är runt 20-23 hur är det? Nu är jag ju äldre, men att ha barn har alltid varit underbart:love: för mej har det gett mitt liv en mening som jag inte vill vara utan.

- vad hade ni för förutsättningar och hur har eran relation till pappa påverkats? Mina förutsättningar var att jag hade massor av kärlek att ge och att jag enkelt kunde sätta någon annan före mej sjäv. Jag och pappan höll ihop i sju år sedan växte vi ifrån varandra.

- är det fördel eller nackdel att vara ung när man blir mamma? Enda nackdelen är omgivningens tro att de har rätt att anse att man inte kan och klarar och att de tror att det inte var planerat utan gärna frågar om man vet vem pappan är eller i vilken buske barnet blev till med hånfull röst:mad:.
Annars ser jag bara fördelar, jag orkade utan problem att amma en gång i timmen hela nätterna fast sonen redan som nyfödd ansåg att sova på dagen var onödigt, han sov en halvtimme på dagen sina första månader men från 5-6 månader sov han inte dagtid alls. Det hade jag aldrig orkat som 30 åring:crazy: Jag tror inte heller att jag hade orkat leka med dem så mycket som jag gjorde om jag varit äldre.
Dessutom skadade jag mej såpass att jag aldrig hade klarat av att ta hand om en bebis när jag var 28 så jag var glad att jag redan hade de barn jag har.
För mej har det enbart varit positivt att få barn tidigt, jag har aldrig ångrat mitt beslut och det enda som verkligen har varit jobbigt är att jag inte har haft någon vuxen att dela glädjen med.
Det har också varit jobbigt att deras pappa visade sig inte ha samma värderingar runt barn som jag har.
Vi hade ändå varit ihop i nästan fyra år när sonen föddes och vi trodde nog båda att vi kände varandra utan och innan och att vi skulle leva resten av livet ihop.
Det har lett till oändligt många tårar men mina barn har varit värda varenda en.

Skulle jag råda mina barn (min yngsta är bara några månader yngre än vad jag var när hennes bror föddes) så skulle jag be dem vänta tills de kände att de kunde sätta någon annan före dem själva utan att känna att de offrade sig och tills de hade mer kärlek än de kan göra av med.

Senast ändrad:

Eftersom jag inte har barn än så kan jag bara svara på den första frågan.
Jag är 22 nu, har länge varit sugen på barn men inte känt mig redo eller tillräckligt vuxen. Nu känner jag "mogen" nog, jag har lessnat på att vara ute och festa var och varannan helg osv.
Så ja, åldermässigt så typ 22, dock är det annat som gör att jag inte kommer skaffa barn än på några år (främst studier, vill vara klar med utbildningen och ha jobbat lite först).

- hur funkar det med pengar och så? var får man dom ifrån? jag syftar på mamma peng och liknande.

- hur länge har man rätt att vara mamma ledig? hur många dagar kan pappan få ut?

- är det många som får komplikationer med ammning och hur kan man undvika det i så fall?

- vad är den vanligaste komplikationen med ammning?

- är det någon som har varit med om förlossningsdeprition? hur har ni tacklat det i så fall?

- är man rädd under första tiden att inte vara tillräcklig och kanske missa något av barnets behov om det är första barnet?

jag har massor med fler frågor om det är någon som kan förbarma sig över mig och svara för jag är så otroligt nyfiken ;)

Har själv inga barn men kan ju svara hur ja upplever det med minn lillasyster.

När hon var 14 fick hon sitt första barn, en liten son vid namn Edvin.
Detta klarade hon väldigt bra och tog hand om honom jätte bra, självklart med lite hjälp å stöttning av familjen.
När han började på dagis började hon skolan igen.

Nu är hon 17½ och har precis fått bebis nr 2, en liten flicka vid namn Leah.
Å denna gången är hon oxå ihop med pappan och de bor även ihop.
Även detta verkar de klara bra, å de underlättar ju så klart när pappan tjänar egna pengar.

Detta är kanske i de yngsta laget, tycker själv att man kan ju i alla fall vara klar med grundskolan :p
Men det jag vill ha sagt är att det nog inte bara är åldern som avgör utan oxå hur mogen man är och om man vill få de att fungera.

Men har man utbildning, jobbat osv så ser ja inga problem att skaffa barn när man är 20 om det är så. :D

Oj vad ungt! hur tacklade era föräldrar det? Hur resonerade dom omkring det? hur reagerade mäniskor runt omkring din syster på att hon var så ung och blev mamma? :)

jag hejjar på din syster och tycker det var både modigt och moget att ta ansvar för en så stor förändring i livet så tidigt :bow:

Jag var 23 år när jag fick min dotter & jag fyller 24 detta året!

Jag tycker det är underbart att ha min dotter här, ångrar inte att jag fick henne när jag bara var 23år!

- vad hade ni för förutsättningar och hur har eran relation till pappa påverkats?
Pappan till min dotter ville inte ha med henne att göra sa han under min graviditet och trodde det skulle ändra sig när hon väl kom ut men det gjorde det inte, vi bor 23 mil ifrån varandra och vi får klara oss själva och det gör vi himla bra, Han har ett barn sen innan och henne har han kontakt med och så.

Jag ser inga nack delar i det, ser det bara som fördel på mitt sätt för kanske har lite mer ork som ung och så, sen beror det nog poå hur ung man är, kanske blir jobbigt för något som är 16-17 att få barn som ej gått klart skola och allt.

hur funkar det med pengar och så? var får man dom ifrån? jag syftar på mamma peng och liknande. Du får föräldrapenning som beror på hur mycket du har tjänat tidigare så att ha jobbat tidigare är att rekomendera.

- hur länge har man rätt att vara mamma ledig? hur många dagar kan pappan få ut? Hur många dagar det är står på försäkringskassans hemsida

- är det många som får komplikationer med ammning och hur kan man undvika det i så fall? Jag har ingen aning om hur vanligt det är men vetskapen om att det kan vara klurigt och att det är lite krångligt för nästan alla i början och att det gör ont innan brösten har vant sig gör att man kanske kan stå ut längre än om man tror att det bara är att lägga barnet till bröstet också fungerar det av sig självt.
Men jag anser inte att man ska amma till varje pris.
Både mamma och barn ska må bra och det gör ingen om amningen inte fungerar utan det blir ångest och prestige istället.
För mej har det varit enkelt att amma och jag tyckte om att amma.
Ett tips är att ha grovt tyg i bh:n de sista månaderna av graviditeten för då härdas bröstvårtorna och blir inte lika lätt såriga när man börjar amma.
Jag gjorde så med mitt andra barn, jag hann dock bara ha det i två veckor för sedan föddes hon men det var en enorm skillnad.

- vad är den vanligaste komplikationen med ammning? Att man spänner sig så att mjölken inte rinner till, av smärta eller av stress.

- är det någon som har varit med om förlossningsdeprition? hur har ni tacklat det i så fall? En bekant till mej fick någon form av depression under graviditeten och barnets första sex-sju månader.
Det viktiga är att man tar emot den hjälpen som finns och att man inte av någon orsak absolut ska klara sig själv.
Barnets bästa måste komma i första hand och barnet mår inte bra om inte mamma mår bra.

- är man rädd under första tiden att inte vara tillräcklig och kanske missa något av barnets behov om det är första barnet? Vettskrämd;) jag tror att man är rädd oavsett hur väl förberedd man är för man har ju aldrig tagit hand om just sitt eget barn förut. Jag tror att det är som med hästägande, lite rädsla gör att man verkligen tänker till och gör sitt bästa.
Jag tycker att det är viktigt att man verkligen tar sig tiden att lära känna sitt barn, att man boar in sig och inte flänger runt hela tiden.
Jag tror att de flesta har lättare för att lära sig sitt barns signaler i lugn och ro än med stressen som blir med en massa andra människor runt omkring.
Väldigt många anser ju att alla sätt att hantera saker på är fel om man inte gör som de tycker och har man många sådana runt sig så är det bättre att stänga öronen och lyssna på sig själv.
Alla är olika och vågar man lyssna på sitt hjärta och följer det så blir det oftast väldigt bra.

- är det lättare då med andra barnet?

- är det till fördel att vara påläst om själva förlossningen eller blir det ett stressmoment?

- vad händer om det inte fungerar med ammningen?

- det här med mamma grupper, är funkar det?

Ofin fråga kanske; var något av barnen planerade?

- är det lättare då med andra barnet? Ja, i stort sett allt är lättare med andra barnet, jag hade ett annat lugn, jag var tryggare i mej själv.
Jag visste ju också att jag hade klarat förlossning och amning förut och det var en trygghet bara att veta det.
Jag visste mer helt enkelt och hade erfarenhet.
Men sedan är ju alla barn olika och därför kan andra barnet vara lika svårt/lätt att ta hand om som första.

- är det till fördel att vara påläst om själva förlossningen eller blir det ett stressmoment? Jag tycker att man ska vara medveten om att en förlossning inte tar 12-24 timmar som förstföderska punkt, det är så enormt olika hur förlossningar är och hur man upplever dem.
Jag tycker att man ska ta reda på så mycket som möjligt men det är också olika från person till person, vissa blir stressade istället för lugnade så det beror på hur man är själv.

Jag hade velat veta mycket mer både om själva förlossningen och tiden efteråt.
Jag visste egentligen ingenting mer än den lilla info jag läste mej till och detta var ju innan internets tid så det var ju gamla böcker, tidningar och från föräldragruppen jag fick min info.
Jag visste inte ens vad avslag var:crazy:

Med sonen tog det 78 timmar från etablerade värkar tills han kom ut och det var jobbigt både fysiskt och psykiskt, att inte kunna vila under hela den tiden även utan smärta hade jag tyckt var jobbigt.
Sedan var jag enormt rädd att han skulle dö och jag kände av tröttheten i flera månader efter förlossningen.

Dotterns förlossning tog 36 timmar från etablerade värkar till akutsnitt och jag tyckte inte alls att den förlossningen var jobbig kroppsligt, jag var jättepigg direkt efter och hade inte ont alls i såret.
Den var jobbig psykiskt eftersom både jag och dottern blev infekterade och barnens pappa ombads välja om de skulle rädda mej eller barnet:crazy: våra liv hängde på en skör tråd.

Min svägerskas första barn föddes 3 timmar efter första värken, hon hade regelbundna värkar först vid krystvärkarna. Hon tyckte att det var helt ok medans en annan bekant som födde lika snabbt var så chockad över att det hade gått så snabbt att hon mådde dåligt av det.
En annan bekants barn föddes efter 12 timmars förlossning och bekanten tyckte att förlossningen var fruktansvärd hemsk och tog alltför lång tid.
Hennes andra förlossning tog 40 minuter så det var precis att hon hann till bb.
Så alla är olika och det är så olika hur man upplever det.

- vad händer om det inte fungerar med ammningen? Det finns hjälp att få om man vill amma även om det fungerar dåligt.
Dels finns ammajouren och man kan även få hjälp både på bvc (barnavårdscentralen där man mäter och väger barnet och gör andra häslokoller) och genom hemsjukvården från bb.
Det finns också läkemedel som kan hjälpa till att få igång utdrivningen av mjölken.
Fungerar det inte alls eller om man inte vill amma så ger man modersmjölksersättning, kallas i vanlig folkmun tillägg eller ersättning, senare oftast från 4-5 månader ger man välling.

- det här med mamma grupper, är funkar det? Funkar och funkar, det beror på vad du menar, jag hade inte mycket gemensamt med de andra i föräldrautbildningen innan förlossningen då flera av dem kunde varit mina föräldrar om de hade fått barn lika tidigt som jag.
De levde helt andra liv än jag.
De diskuterade saker som jag inte alls brydde mej om såsom bristningar, vem barnet skulle vara lik, vem som skulle få barn först osv.
För mej var inte sådana saker viktiga, det enda som spelade någon roll för mej var att barnet var friskt men det är ju så olika i olika föräldragrupper.
Det var också minimalt med information som spelade roll, bedövningar gicks igenom på en kvart och infon om själva förlossningen var att det tog 12-24 timmar för en förstföderska och 6-12 timmar för en omföderska och det stämmer ju dåligt, det hade varit bättre om de hade sagt att i snitt tar det si och så lång tid.

De föräldragrupper som var efter barnet var fött hade jag inte heller något gemensamt med.
Jag kände mej mest utstött eftersom alla var så mycket äldre än jag och var ganska nedlåtande mot mej.
Sa jag något så fick jag veta att jag minnsan hade det så bra som fick så mycket hjälp av mina föräldrar:eek: mina föräldrar var barnvakt en timme när sonen var 15 månader och nästa gång var när dottern föddes:grin:
Jag hade inget behov av barnvakter eftersom jag ville ta hand om mina barn själv medans de tog förgivet barnens far och morföräldrarna tog allt ansvar. När jag väntade dottern struntade jag i föräldrautbildningen före och gick bara på en träff efter för jag fick inte ut något av det heller.

Nu är ju mina barn 18 och 20 i år så det har säkerligen ändrats väldigt mycket på den här tiden.

- hur funkar det med pengar och så? var får man dom ifrån? jag syftar på mamma peng och liknande.
Försäkringskassan betalar ut föräldrapenning, många företag betalar oxå en slant, vissa en liten % av månadslönen hela ledigheten eller en klumpsumma när man varit föräldraledig i 3 månader.

- hur länge har man rätt att vara mamma ledig? hur många dagar kan pappan få ut?
Man får 240 dagar var. Pappan får överföra 180 av hans dagar till mamman. Pappan får även 10 dagar när mamma och bebis kommer hem från bb.
Dagarna har man tills barnet fyller 8 år/slutar åk.1

- är det många som får komplikationer med ammning och hur kan man undvika det i så fall?
Ja det är vanligt. Man kan inte undvika det då man inte i förväg kan veta vilken sugteknik barnet har.
Det tar ca 6 veckor att lära sig amma problemfritt.

- vad är den vanligaste komplikationen med ammning?
Bebis suger fel så bröstvårtorna spricker. Mjölk som inte räcker till. Smärtsamt när utdrivningen av mjölken i brösten startar. Stopp i mjölkgångarna och bölder.

- är det någon som har varit med om förlossningsdeprition? hur har ni tacklat det i så fall?
1/3 mammor och 1/10 pappor får förlossningsdepression, som beror på den ökade mängden oxytocin i kroppen som bildas när råmjölken är slut och den vanliga mjölken börjar produceras. Många går det över för sen när matningen kommer i balans.
Jag fick depression med första barnet. Gick på samtal hos en mödrapsykolog och fick anti depressiva.
Den här graviditeten började jag äta antidepressiva 3 månader innan bebis föddes och kommer fortsätta med de. Jag går även på samtal.

- är man rädd under första tiden att inte vara tillräcklig och kanske missa något av barnets behov om det är första barnet?
Japp både som mamma och pappa.

- är det lättare då med andra barnet?
Jag tycker det och min make tycker det är väldigt stor skillnad på 1an och nu när 2an är här. Men amningen var mkt enklare med första barnet.

- är det till fördel att vara påläst om själva förlossningen eller blir det ett stressmoment?
Jag tycker man bör känna till vad som händer under ochefter förlossningen och vilka de olika stegen är. Men man vet aldrig innan hur det går!

Jämfört med Tiny föddes mitt första barn 3 timmar efter att vattnet gått och jag hade värkar i 2 timmar. Mitt andra barn föddes 2 timmar och 40 min efter att vattnet hade gått och jag hade värkar i ca 1 timme och 40 min. Sonen krysta jag 25 min och med dottern 4 gånger!

Så det är himla olika hur det går.

- vad händer om det inte fungerar med ammningen?
Man pumpar eller ger ersättning. På sjukhusen finns amningsmottagning där dom är proffs och hjälper en dygnet runt.

Här jag bor har man bara föräldragrupp som träffas 3 gånger i sluet av graviditeten hos barnmorskan så får man lära sig allt om förlossningen och amningen och de brukar visa lite olika instrument.
Sen brukar BVC ordna 1 ggr i månaden för föräldrar i samma ålder träffar och då får man träffa en barndietist, tandläkare det pratas om säkerhet osv. Sen är det upp till en själv man kan ju hitta träffar på internet på olika forum eller om de finns öppna förskolan om det finns där man bor.

Jag var 21 när sonen föddes den 29 sept 2009... Han är alltså 3 månader nu... En liten "hoppsan" men oerhört efterlängtad och älskad ändå.

Ibland är man bajstrött och det är jobbigt, men det är ändå helt underbart och kanonmys ;)

Deltidsjobb + extrajobb. Om liten hade varit planerad hade jag antagligen valt att utbilda mig först och ha ett heltidsjobb, men det funkar såhär också :) Är sambo med pappan.

Jag ser ju mest fördelarna, bla så är ju mina föräldrar fortfarande under 50 och orkar busa med sitt barnbarn. Dessutom är ju de flesta i min släkt fortfarande vid liv (vi är 5 generationer nu!) och jag tycker iaf att det är mys med en stor släkt :) Jag har nog mer ork än vad den genomsnittliga 40åringen har, och har stort kontaktnät med vänner osv. Tror det dessutom är en fördel att vara lite ung och "naiv" (i brist på bätte ord) det känns iaf som om jag inte hittar lika mkt "problem" som mina äldre kusiner (vi fick barn ungefär samtidigt..) nackdelen är väl att man oftast har det lite sämre ställt rent ekonomiskt, och inte har hunnit skaffa sig värsta utbildningen...

Fk betalar ut. Det är ingen jättepeng man får om man inte har jobbat alls, eller som jag, inte har jobbat heltid. Men allt går ju om man vill, tycker det är helt fantastiskt att vi i Sverige får betalt för att vara hemma med våra barn!

Amningen funkade aldrig för mig, hade förlossningen från helvetet så var heeelt slut i typ 2 veckor efteråt... Sonen var dessutom stor och hungrig... så jag gav delvis ersättning i början och ammade delvis, tills det inte funkade alls, och sen han var 4 veckor har han enbart fått ersättning, funkar hur bra som helst!

Jag var livrädd innan han föddes, och rädd för att inte räcka till, men dom tankarna är borta nu... :) Är dock bajsrädd för psd så vi har andningslarm till sonen...

Jag läste allt jag kom över, och startade en hel del trådar här på buke... INGENTING hade kunnat förbereda mig på hur det skulle vara lr kännas. Går inte att jämföra med nått annat... Men det är ju rätt skönt att veta hur allt praktiskt fungerar, om pappan får stanna kvar, vilka bedövningar det finns osv...

Jag har sån jäkla tur att jag fått plats i en av de få unga mamma grupper som finns här i söderort. Kände mig inte alls hemma i den vanliga mammagruppen, det tisslades och tasslades om mig, hörde ju vad folk sa bakom ryggen... och jag i min tur tyckte att alla var lastgamla och fula, och hade gett upp hela sitt liv för att dom nu hade bebis (bla blev det ramaskri i den gruppen när jag jobbade extra, för att jag hade häst, och för att jag tar med bebis och shoppar...) i ung mamma gruppen stöttar vi varandra och träffas även utanför och har hur kul som helst! :D

det kanske låter som jag planerar barn men det gör jag inte alls utan jag är bara så otroligt nyfiken och vad är inte bättre då än att fråga här där det finns massor med mammor med erfarenhet :D

jag vet att min syster håller på att vänja minstingen vid "vanlig mat" och hon har lite problem med det för han gillar inget av det hon erbjuder :p så jag har lite frågor kring detta.

- När börjar man vänja barnen vid vanlig mat?

- Hur går man tillväga om maten inte accepteras av bebisen? man kan ju inte trycka in det i munnen väl?

- Hur reagerar bebisens mage på den annorlunda kosten?

jag har även lite frogor om kolikbebisar.

- Vad är det som utlöser kolikfall?

- finns det någor man kan göra åt det eller är det något som sker utan mammans makt?

- Finns det någon statestik på kolkbarn eller är det bra slumpmässigt?

- kan man göra något innan man föder barnet (under graviditeten) som minskar risken för att få ett kolikbarn?

sen har jag även en korkad fråga till, vad innebär spädbarnsdöd? (vad händer och vad utlöser det)

ett stort tack till alla er som orkat svara på mina frågor :bow:

- När börjar man vänja barnen vid vanlig mat? Vid 4 månader brukar mage och tarmar vara mogna för lite mat.

- Hur går man tillväga om maten inte accepteras av bebisen? man kan ju inte trycka in det i munnen väl? Man väntar ut barnet, försöker igen efter kanske 1 vecka eller 1 månad. Precis som att ammas behöver de komma på tekniken att pressa upp maten i gomen och svälja. Och såklart inte tycka konsistensen är obehaglig.

- Hur reagerar bebisens mage på den annorlunda kosten? Bajset blir fastare och luktar mer. Får barnet ont i magen eller blir hård i magen är bebis inte redo för vanlig mat.

- Vad är det som utlöser kolikfall? Det vet man faktiskt inte riktigt, det finns många teorier.

- finns det någor man kan göra åt det eller är det något som sker utan mammans makt? Nej man kan inte göra något, får barnet kolik kan man dock lindra det med olika magdroppar, massage, bära barnet på ett speciellt sätt m.m

- Finns det någon statestik på kolkbarn eller är det bra slumpmässigt? Tror inte det, en mamma som fått 5 barn kan den 6e ha problem med kolik.

- kan man göra något innan man föder barnet (under graviditeten) som minskar risken för att få ett kolikbarn? Nej

vad innebär spädbarnsdöd? (vad händer och vad utlöser det) Barnet slutar plötsligt att andas och dör, vad som utlöser det tror jag inte heller de finns något svar på. Där emot vet man att t.ex låta barnet sova på rygg minskar risken.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 354
Senast: Enya
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 194
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 408
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar