ung isläning som älskar att hoppa

H

hoppning_95

Hej
min kompis rider en 6 årig islandshäst på sitt land som älskar att hoppa... hon har inte en riktig gallop så ofta men funjkar ibland. hon rids ca varje helg o lov. Och e därför inte så bra i kondition. jag undrar om ni har några bra övningar till henne........:)

Sv: ung isläning som älskar att hoppa

galoppen kan man öva i uppförs backar,jag tycker det är lättare att fatta galopp då.man kan ju inte hålla på så länge eftersom hästen inte får tröttna.

Hej
min kompis rider en 6 årig islandshäst på sitt land som älskar att hoppa... hon har inte en riktig gallop så ofta men funjkar ibland. hon rids ca varje helg o lov. Och e därför inte så bra i kondition. jag undrar om ni har några bra övningar till henne........:)

Om det är galoppen du vill träna, så är det galoppfattningarna ni ska träna på. Det är dom som stärker galoppen och inte hur länge man galopperar :)

Rids hästen oregelbundet gäller det att ta det varligt, om inte hage och hästkompisar underhåller kondis etc. Risken för överansträngning/ skador är annars stor.

För bärighet är det klassiska dressyrövningar (öppna, sluta etc) som behövs. Och mycket träning innan det hoppas, tyvärr.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 506
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård