ung häst som drar i väg till hagen

Sv: ung häst som drar i väg till hagen

Helan skrev:
Två saker jag reagerar på här:
1. 5 månader vid avvänjning är enligt alla experter för tidigt.
2. Dra ner på fölets mat, nej tack, de behöver sin mat!

Och vilka är experterna då? Det har fungerat bra hoss oss i alla år. Kommer fortsätta med det. Vi hade en fölunge här på 11 mån som vi ev. skulle köpa. Den va inte avvand. Kan säga att den klättrade helt hysteriskt på väggarna och letade efter sin mamma. Vi lämnade tillbaka den såklart. Idag är hon slaktad hon blev bara 12 månader..........
Om man har en fölis som har mycket energi och man måste ställa den på stall så måste man dra ner lite på maten. Det handlar ju bara om 2-4 dagar.

Rotterö skrev:
Är det någon lag på när de skall vara av vanda ??
Jag vande av min förre hingst unge vid 11 mån . Fungerade gör bra.
Man måste ju ha möjligheterna att flytta bort nogon av dom.
Jag vill inte att han springer igenom staketet har en stor väg utanför. Massa bilar bussar mm .Kan gå illa.
Så du tycker att han skall stå inne i 2 dagar .-5 dagar. Blir det lugnare ?

Jag tänkte flytta stot. Men hon är inte riktigt okej ännu efter sin korsförlamning. Skall ha hit vet igen.
Jag behöver ju ha koll på henne.

Ja, jag skulle heldre ha han inne mellan 2-4 dagar och gå ut och gå med han. Jag skulle aldrig chansa på att hanblev påkörd eller fastnade i tråden..... Men vi är ju olika såklart.:banana:

Jag kanske skall göra ett tillägg. Vi delar våra föl vid fem månaders ålder. Då får dom en egen box på natten och går med flocken på dagen.

åke skrev:
Jag kanske skall göra ett tillägg. Vi delar våra föl vid fem månaders ålder. Då får dom en egen box på natten och går med flocken på dagen.

När vänjs de av även dagtid?

Carina på Silver Arabians

Då undrar jag - Räcker 2 - 4 dagar i box för att han skall vara kvar i hage`?
Han får redan lite mat. Synd att ta i från honom den. Hade så bra hösilage så han får mycket hösilage.
Hur jobbig blir inte han när han skall stå inne ??
Han hör mamma ropa och hon ropar..
Jag skall prova. Skall även göra om en annan hage . Skall sätta en ny tråd upptill på stolpen. Med ren stängsel tråd metall . Då känns elen bättre.
Så går han och 3 åringen där. Då ser jag dom hela tiden. Stotfår gå på andra sidan av ladan då hon får gå ensam.
Jag skall ha honom inne i denna veckan ny hage bler till helgen.

carinaso skrev:
När vänjs de av även dagtid?

Vi börjar vid 5 månad att ta in stoet eller fölungen tidigare ca 2 timmar. Sedan så ökar vi på detta så vid 6 månaders ålder tycker jag att dom är helt avvanda. Har även haft en som fick gå kvar till 7 månaders ålder då vi tyckte att han var lite för omogen att delas helt vid 6 månaders ålder.

Rotterö skrev:
Han får redan lite mat. Synd att ta i från honom den. Hade så bra hösilage så han får mycket hösilage.
Jag skall prova. Skall även göra om en annan hage . Skall sätta en ny tråd upptill på stolpen. Med ren stängsel tråd metall . Då känns elen bättre.
Så går han och 3 åringen där. Då ser jag dom hela tiden. Stotfår gå på andra sidan av ladan då hon får gå ensam.

Självklart så skall han ju få fritillgångt till grovfoder. Jag tänkte mer på kraftfodret!! Ursäkta om jag var lite otydlig.
Du får ta och gå några gånger per dag med han.
Om ha lever hel jäkel så ta in en annan häst till han då. Det viktiga är ju när han kommer ut till sin mamma igen att hon inte bryr sig om han och stöter bort han. Jag tror att det kommer att räcka med att du har han inne i 2 dagar. Prova att släpp ut han en stund när stoet är inne. Lycka till.

Rotterö skrev:
Jag hoppas att du inte riktade detta till mig, som det ser ut? Jag skulle inte göra på det viset.

Han stått i egen box sedan han var 5 månader.
Det är bara dagen de är tillsammans.
Förra fölet så delade jag de tvärt vid 11 månader. 3 veckor innan betet. Men han kunde gå ensam med kompis i hagen. Även när vi red. Men inte denne lille gubben.
Jag skall prova att ha honom inne i 2 dagar.
Ny hage till helgen med bra staket förstärkt

åke skrev:
Först så vill jag bara säga att det hela är väldigt tragiskt. ..Han skall vara helt avvand nu. Jag vänjer alltid av mina vid 5 månaders ålder.
Har provat att vänja av senare men har märkt att dom blir såååå himla beroende av sin mamma så det är svårare då.

Det jag tycker att du skall göra är att ha dom ute halva dagen var. Lämna han inne på morgonen och ta ut stoet. Sedan så skiftar du. Är det så att han går igenom så får han väl stå inne i två dygn då.!! Det är ju inte hans fel utan ditt!!! Ta och gå med han eller longera så han får springa av sig. Dra även ner kraftfodret till hälften så han inte har så mycket energi. Sedan så får du ju prova dig fram. Han kanske går kvar i hagen efter bara en dag det kan ju även ta en vecka. Prova dig fram. Att slita och dra i en ettåring med kedja funkar bara inte. Korrekt avvänjning är nog bara det enda och noga planering. Lycka till.:banana:

Det var det dummaste jag har hört! Vadå ska vara avvand ? (och tragiskt?? ) Hästar i naturligt tillstånd vänjer av sina föl ca 2 månader före nästa fölning. Alltså vid 9 månader. Är de inte dräktiga diar de betydligt längre. Det är mer tragiskt att avvänja vid 5 månader tycker jag. Dessutom är det gamla åsikter om avvänjning. Nu för tiden håller nog alla etologer, foderexperter mm med om att det är bättre och naturligare med en längre digivningsperiod än att avvänja tidigt och proppa i fölet kraftfoder. Kräver mkt bra grovfoder och goda kunskaper om utfodring vid tidig avvänjning för att inte fölet skall tappa för mkt i vikt/utveckling. Sen avvänjning behöver inte alls betyda ett föl som är osjälvständigt och mammaberoende det beror helt på hur mkt man håller på med fölet. Man kan gå ut och träna leda fölet själv utan mamma tidigt, det kan stå i egen box då och då mm. Alla mina föl är sent avvanda 8-9månader till 1 år. Alla är trygga, självständiga, välutvecklade, ej beroende av mamma. Redan vid någon månads ålder går dom att leda utan mamma.
De andra råden, att ha ute halva dagen, dra ner på kraftfodret mm är ju heldumma. Det kommer inte spela någon roll om hon longerar eller svälter hästen i detta fall. Jag tycker godisträningen låter bra. Kedja är inte heller helt fel i kombination med att stå still vid grinden. De brukar lära sig snabbt att det gör ont med kedja om de försöker dra iväg. Man brukar inte behöva slita och dra. Ett tips är att låta fölet dia inne före hästarna släpps ut. Då kanske han inte är lika ivrig.
Avvand blir han ju i och med betessläppet, det dröjer ju inte så länge
till.

Rotterö skrev:
Han stått i egen box sedan han var 5 månader.
Det är bara dagen de är tillsammans.
Förra fölet så delade jag de tvärt vid 11 månader. 3 veckor innan betet. Men han kunde gå ensam med kompis i hagen. Även när vi red. Men inte denne lille gubben.
Jag skall prova att ha honom inne i 2 dagar.
Ny hage till helgen med bra staket förstärkt

Om dom är separerade på natten och går ihop på dagarna så skulle jag hellre låta han gå in och ta en diskvätt till stoet i boxen innan de går ut. Då har han inte så bråttom till stoet. Och låta de gå ihop på dagarna ute.
Mycket naturligare och lättare att vänta med avvänjning tills det blir lite bete i hagen. Då har han annat att tänka på än nu när det är som kallast och mycket snö.

Jag gjorde så innan att han diade en skvätt innan utsläppet.
Men jag tyckte det var lättare att ta ut dom i och en. Det är lite jobbigare när de står i samma box.
Men det fungerar bättre nu. Jag har använt kedja 2 gånger ordentligt.
Nu kan jag öppna grinden gå inn och stänga. Där är lite svårt fortfarande. Han vill dra till mamma.
1 dag ryckte jag till . Då stannade han tillomed och tog godiset i handen.
Träning träning.
Han kommer säkert lära sig. Han är inte elak .
Jag har inte över använt kedja bara när det behövs. fungerar bra .
Tack jag tror inte heller på så tidig avvänjning.
Min förre gubbe var 11 mån. 3 veckor innan betet.
Skall ha denne gubbe avand innan betet 13 maj då är han 1 år. Om han inte blir gör hingstig. Men ännu inga sådana tendenser.

åke skrev:
Och vilka är experterna då? Det har fungerat bra hoss oss i alla år. Kommer fortsätta med det. Vi hade en fölunge här på 11 mån som vi ev. skulle köpa. Den va inte avvand. Kan säga att den klättrade helt hysteriskt på väggarna och letade efter sin mamma. Vi lämnade tillbaka den såklart. Idag är hon slaktad hon blev bara 12 månader..........
Om man har en fölis som har mycket energi och man måste ställa den på stall så måste man dra ner lite på maten. Det handlar ju bara om 2-4 dagar.

Varför blev hon slaktad?

Därför att man kunde varken ha henne inne eller ute. Hon blev bara mer och mer galen stackaren. Sprängde alla trådar och gjorde allt för att ta sig ut ur boxen. Hon tom. skadade sig själv flera gånger. Hon blev ett närvknippe tyvärr. Väldigt synd tycker jag. Hon var verkligen toppen fin.

Först så vill jag bara säga att det hela är väldigt tragiskt. ..Han skall vara helt avvand nu. Jag vänjer alltid av mina vid 5 månaders ålder.
Har provat att vänja av senare men har märkt att dom blir såååå himla beroende av sin mamma så det är svårare då.
Det enda tragiska här är att dina är avvanda vid 5 mån redan...

Matsmältningssystemet är inte fördigt förrän vid 8 mån ålder. Jag har varit tvungen att vänja av vid 6 mån pga uppstallningsproblem och försäljning, men två nära kompisar som föder upp halvblod vänjer inte av förrän till åringbetet. Inga som helst problem. De behöver inte byta stall heller.

Det blev ett tråkigt sätt på av vänjningen. Stot avlivades i söndas hastigt blev förlamad.
Men nu går gubbarna i en mindre hage med stark stöm på. De har inte gått ut ännu.
Jag ser även dom från huset.
Lill gubben försöker dia på3 åringens snopp.
4 dagar utan mamma nu. Klarardet mycke bra.

Madick skrev:
Det enda tragiska här är att dina är avvanda vid 5 mån redan...

Matsmältningssystemet är inte fördigt förrän vid 8 mån ålder. Jag har varit tvungen att vänja av vid 6 mån pga uppstallningsproblem och försäljning, men två nära kompisar som föder upp halvblod vänjer inte av förrän till åringbetet. Inga som helst problem. De behöver inte byta stall heller.

Läs alla mina inlägg tack!

Rotterö: Vad trist. Hoppas att han lugnar ner sig snart. Han kommer att ha det jobbigt några dagar men det kommer att snabbt gå över.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar