ung häst som drar i väg till hagen

Rotterö

Trådstartare
Min lille gubbe 9,5 mån.
Han är lite jobbig vid utsläpp på morgonen.
Han vill ut till mamma.
Jag har problem för han vill inte stanna innan jag hunnit öppna grinden.
Jag har testat kedja .Men har problem att hinna få av den. Han skall tutta på mamma.Han bara drar iväg, svår att hålla just då.
Har någon något bra tipps??

Sv: ung häst som drar i väg till hagen

Släppa ut honom före mamman?

*off topic* - borde han inte vara avvand vid 9,5 månaders ålder?

Jag skulle ju ha dom i varsin hage tills han slutar med diandet helt. Finns det ingen jämnårig unhäst han kan gå med??

Mitt sto vill oxå väldigt gärna till mamma sin vid utsläpp. Problemet i början var att hon liksom kastade sig iväg när man började ta av grimman. Vi löste vårt problem enkelt.
La grimskaftet runt halsen, ( & höll ihop det som en " ögla"...) så trots att grimman plockades av, så var hon inte fri. Stod hon sedan lugnt & fint, så var det bara att släppa grimskaftet. Nu är hon jätteduktig.

Nu är det så att han inte är helt avand för att vi inte har hittat något ställe att flytta stot .
Han går igenom tråden om de står i olika hagar.
Släpper jag ut han först blir det lika dant.
De stallen runt i kring .Är privata små stall som har fullt . Inga boxar lediga.
Så jag får snällt vänta till det blir vår och de kan vara ute dygnet runt.
Han åker i väg 13 maj på hingst bete. Han borde vara avand innan.
Finn ingen som vill ha en hingt åring här. De flästa har ston.

Jag tog kedja på i går och använde den vid 1 tillfälle då han ville dra inn genom staketet.
Man hinner inte öppna grinden.
Han blev aldeles undrand på vad som hände.
I dag gick det bättre.
Så jag får fortsätta att få honom lugn o lyssna.
Men stot står oropar på honom så det är därför han drar i väg.

Hej!mitt tips som funkar mkt bra på mina hingstungar är faktiskt godis!!
det ska man inte ge kommer många säga..
men faktiskt med den här tekniken kan jag i dag släppa de lösa till hagen o när de kommit in genom grinden vänder de själva o står helt helt stilla o väntar medan jag stänger grinden o sen får det gott. sen går det lugnt o stilla till höhögen eller börjar busa. En mkt bra säkerhetåtgärd eftersom det är många som bara öppnar grimman i farten vid grinden o släpper hästen (huvva säger jag;) )

så här tränade jag; leder i vanligt grimskaft till grinden, gör halt o stryker halsen lugnt, ger godis upprepade ggr.
öppnar grinden o säger Vänd(som man även kan träna i boxen)ger godis
tar av grimman o ger godis. jag lovar, på en vecka kan dom det....
o dom har faktiskt haft mamma i hagen när detta skett ibland har hon fått gått ut sist. Är stoet skrikigt, prova o ge henne kraftfoder ute hagen så hon står o äter det medans du leder lillkillend, är hon minsta matintresserad så brukar ju det börja ta över när fölen är så stora:) lycka till
mvh
prillan

Hej
Jag använder mig mycket av godis.
Det fungerar bra.
Detta var ett bra tipps. Skall prova det.
Problemet är att han vill inte stanna innan grinden är öppen. Han vill springa igenom grinden.
Vi stannar ett par gånger ner till hagen varje dag. Han kan ordet stanna ganska bra. Men han vill inte just då.
Han måste vända om innan jag släpper. En dag drog han i väg kunde inte hålla. Grimmskaft mm.
Men 2 dagar nu med kedja. Han stannade i dag. Jag har använt det ordentligt 1 gång. Det gjorde ont.
Mycke berömm och godis.
Han har lärt sig att stoppa huvudet i grimman själv. då får man godis.
Han är mycket snäll trevlig kille.
Så den dagen mamma inte är där så kommer han bli bra.

Först så vill jag bara säga att det hela är väldigt tragiskt. ..Han skall vara helt avvand nu. Jag vänjer alltid av mina vid 5 månaders ålder.
Har provat att vänja av senare men har märkt att dom blir såååå himla beroende av sin mamma så det är svårare då.

Det jag tycker att du skall göra är att ha dom ute halva dagen var. Lämna han inne på morgonen och ta ut stoet. Sedan så skiftar du. Är det så att han går igenom så får han väl stå inne i två dygn då.!! Det är ju inte hans fel utan ditt!!! Ta och gå med han eller longera så han får springa av sig. Dra även ner kraftfodret till hälften så han inte har så mycket energi. Sedan så får du ju prova dig fram. Han kanske går kvar i hagen efter bara en dag det kan ju även ta en vecka. Prova dig fram. Att slita och dra i en ettåring med kedja funkar bara inte. Korrekt avvänjning är nog bara det enda och noga planering. Lycka till.:banana:

Är det någon lag på när de skall vara av vanda ??
Jag vande av min förre hingst unge vid 11 mån . Fungerade gör bra.
Man måste ju ha möjligheterna att flytta bort nogon av dom.
Jag vill inte att han springer igenom staketet har en stor väg utanför. Massa bilar bussar mm .Kan gå illa.
Så du tycker att han skall stå inne i 2 dagar .-5 dagar. Blir det lugnare ?

Jag tänkte flytta stot. Men hon är inte riktigt okej ännu efter sin korsförlamning. Skall ha hit vet igen.
Jag behöver ju ha koll på henne.

åke skrev:
Först så vill jag bara säga att det hela är väldigt tragiskt. ..Han skall vara helt avvand nu. Jag vänjer alltid av mina vid 5 månaders ålder.
Har provat att vänja av senare men har märkt att dom blir såååå himla beroende av sin mamma så det är svårare då.
Det är inte alls min erfarenhet. Jag vänjer av dagtid vid 8-10 månaders ålder (egen box från 6 månader) och jag tycker att det bara finns fördelar med det. Ju äldre, desto mer självständig unge. Och mamman har lättare att släppa taget.

Mjölkavvänjningen är i princip redan gjord då, eftersom stoet har sinat. Så man får aldrig problem med matomställning och viktminskning.

Till trådskaparen:

I år hade jag problem med att årets hingstunge kröp igenom grindarna (tre breda band) när jag tog in stona. Men det var mer att "varför ska de få gå in och inte jag?". Lösningen blev att sätta dit två band till. Med FEM breda band som grindar med 2 decimeters mellanrum funderade han inte på att krypa igenom. Resten av staketet har fortfarande bara tre band, men det verkar som om de mentalt är inställda på att man ska gå genom grindarna. Och efter några dagar hade han vant sig att inte gå in samtidigt med de andra. Nu väntar han lugnt på sin tur.

Om du egentligen vill vänja av nu, skulle jag försöka förstärka staketet mellan hagarna (om de går bredvid varandra). Breda band istället för trådar och tätt emellan. Hur ser staketet ut nu? Hur ser grindarna ut? Har han någon kompis att gå med vid eventuell avvänjning?

Om du inte vill vänja av nu, utan vänta till hingstbetet så måste du försöka få bukt med att han springer från dig. Det är svårt att ge råd när man inte ser situationen, men jag skulle försöka se till att han håller sig snett bakom mig och varje gång han försökte springa förbi skulle jag backa upp honom eller kanske höja en fot och sparka bakåt mot honom. Vad som helst bara det fungerar. Och INTE släppa in honom i hagen förrän han uppför sig.

Carina på Silver Arabians

Rotterö skrev:
Är det någon lag på när de skall vara av vanda ??
Jag vande av min förre hingst unge vid 11 mån . Fungerade gör bra.
Man måste ju ha möjligheterna att flytta bort nogon av dom.
Jag vill inte att han springer igenom staketet har en stor väg utanför. Massa bilar bussar mm .Kan gå illa.
Så du tycker att han skall stå inne i 2 dagar .-5 dagar. Blir det lugnare ?

Jag tänkte flytta stot. Men hon är inte riktigt okej ännu efter sin korsförlamning. Skall ha hit vet igen.
Jag behöver ju ha koll på henne.

För att det funkar bra en gång så är det ju inte säkert att det funkar bra nästa gång, jag skulle inte våga ha en hingst med bara ett par veckor kvar till "födelsedagen" tillsammans med mamman om hon inte var dräktig.

Och tyvärr verkar det som om du inte har tillräckligt bra hagar för unghäst/hingst över huvud taget.

Jag hoppas det är nåt som funkar med dina hästar för du verkar ha hemskt mycket problem med dem. Jag har inte träffat på så mycket under de år (rätt många) jag hanterat unghästar mer än under deras "perioder" som brukar vara rätt snabbt övergående.

åke skrev:

Det jag tycker att du skall göra är att ha dom ute halva dagen var. Lämna han inne på morgonen och ta ut stoet. Sedan så skiftar du. Är det så att han går igenom så får han väl stå inne i två dygn då.!! Det är ju inte hans fel utan ditt!!! Ta och gå med han eller longera så han får springa av sig. Dra även ner kraftfodret till hälften så han inte har så mycket energi. Sedan så får du ju prova dig fram. Han kanske går kvar i hagen efter bara en dag det kan ju även ta en vecka. Prova dig fram. Att slita och dra i en ettåring med kedja funkar bara inte. Korrekt avvänjning är nog bara det enda och noga planering. Lycka till.:banana:

Det är inte de minsta tragiskt att han inte är avvand, snarare tvärtom tragiskt att bli avvand redan vid 5 månader.
Enligt senaste tidens forskning så mår fölen bättre om de avänjs senare än 6 månader.
Min fick stå i egen box på nätterna när hon var 7- 8 månader efter att succesivt fått äta kraftfoder i boxen och vara i den 1- 5 timmar. Vid 1 år när de åkte till betet så skiljde jag dem åt. Hon fick då gå med en annan ettåring i hagen bredvid deras mammor.
De var inge skrik ingen som gick igenom tråden.
Och hon har blivit jätte självständig. Hon kan vara ute helt själv i hagen och även helt ensam i stallet.
Till skillnad mot många äldre hästar jag sett som inte kan lämnas i hagen själv. Eller tas ut sist på morgonen utan att riva hela stallinredningar.

carinah skrev:
Det är inte de minsta tragiskt att han inte är avvand, snarare tvärtom tragiskt att bli avvand redan vid 5 månader.
Enligt senaste tidens forskning så mår fölen bättre om de avänjs senare än 6 månader.
Min fick stå i egen box på nätterna när hon var 7- 8 månader efter att succesivt fått äta kraftfoder i boxen och vara i den 1- 5 timmar. Vid 1 år när de åkte till betet så skiljde jag dem åt. Hon fick då gå med en annan ettåring i hagen bredvid deras mammor.
De var inge skrik ingen som gick igenom tråden.
Och hon har blivit jätte självständig. Hon kan vara ute helt själv i hagen och även helt ensam i stallet.
Till skillnad mot många äldre hästar jag sett som inte kan lämnas i hagen själv. Eller tas ut sist på morgonen utan att riva hela stallinredningar.

Jag kan inte fatta att du är imponerad av att din häst kan gå kvar själv i hagen och att stå själv i stallet utan att riva det!!! Det kan mina när dom är 6 månader!! När fölet är en månad och stoet bet. om så står fölisen kvat i sin box eller är kvar i hagen utan några som helst problem.

Till trådskaparen; jag vill bara hålla med Carina tycker att hon har helt rätt. Fler o fler går över till senare avvänjning eftersom de visar att fölen mår mkt bättre.

o ta inte åt dig att du verkar ha mkt problem,(som någon sa) dessa som du beskriver är normala föl, unghingstproblem som de flesta råkar ut för o som man lär sig med tiden att hantera.
MENINGEN MED DE HÄR SIDORNA ÄR VÄL ATT FÅ RÅD O TIPS INTE ATT VISSA BARA KRITISERAR
mvh
prillan

Jag skriver för att få råd och tipps. Inte på hopp hur dålig jag är och dåliga hagar jag har.
Hur vet ni vilka hagar jag har. Alla kan inte bo på herrgårdar.
Jag har staket med tre breda polar band runt om.
För att inte få ut dom på vägen.
Köpte även nytt agrigat för att vara på det säkra.
Men det hjälper inte när han går igenom :p Han går igenom vid grinden. Har även tre band där.
Men jag skall byta till min mindre grus hage nu . Där ser jag från fönstret.
Skall ställa min 3 åring o han där. Stot får gå ensam då.
Annars så får han gå fram till betet Skall testa
Det är dyrt med tråd och band at köpa stup i kvarten.
Jag sköter mina hästar som man skall .
Men det finns alltid sådana som är bäst och bror duktig.

Jag skrev bara att du förmodligen har för dåliga hagar/grindar för småpojkar och plötsligt bor jag på en herrgård? :idea: Att jag inte upptäckt det tidigare, var sjutton är de vita A-staketen runt de kilometerstora hagarna? :angel:

Jag har ingen aning om hur du bor men tycker ändå att man har för "dåliga" hagar om man inte kan hålla unghästarna inne. Jag bor nog rätt likt dig förutom att jag har för mig att sina hagar är på andra sidan vägen mot stallet, så jag förstår till viss del din situation, tror till och med att mina hagar är sämre än dina men de funkar. Det jag däremot inte förstår är din tendens till att fråga om råd och sen när du får tips kontra blixtsnabbt att der går inte pga vägar eller att du inte bor på en herrgård eller att hästen inte lyssnar på dig eller nåt.

Min filosofi med unghästar är att man tidigt klargör rangordningen för dem och lär dem att ledas ut i hagen tidigt så brukar det mesta lösa sig. Det innebär inte att man behöver vara dum mot dem utan bara skicka iväg dem när de börjar mucka med en.
När de närmar sig året börjar det hända mycket i dem och då underlättar det att ha satt nivån lite innan krigen börjar.

Hej.

Jag hjälper ibland till att sköta om en ardennerhingst på 2 år. Han kom till stallet när han var 1 och var helt omöjlig. När vi öppnade boxdörren plöjde han över oss, och när vi tog ut honom i hagen sprang han om oss in i tråden, trots att han inte hade sin mamma eller något där, och även om vi släppte ut honom först så att det inte fanns några kompisar som lockade honom. Han var helt enkelt ouppfostrad och en stor klumpeduns.

Nu, ett år senare är han mycket bättre. Han är fortfarande jobbig att ta ut i hagen, och han liknar fortfarande en bulldozer, men han är lättare att säga till och få att lyssna.

Vi fick helt enkelt ta till säkerhetsåtgärder när vi skulle öppna dörren. Vi fick ha med oss ett spö (nu kommer säkert nån börja gasta om att man inte uppfostrar hästar med spö), som vi använde på bringan (inte hårt som misshandel) när han försökte plöja över oss. Efter ett tag lärde han sig att man inte får vältra ut hur som helst när dörren öppnas och vi slapp komma hem från stallet med blåmärken efter att ha blivit klämda mellan häst och boxdörr.

Till hagen blev vi tvugna att använda kedja (under hakan) och det funkade bra ända tills man kom till grinden, precis som Rotterö sa. Han stannade och vi tränade mycket på att kunna stanna honom när vi vill och att han skulle stå stilla.
Men så fort man kom fram till grinden var det kört. Han sprängde tråden med oss efter flera gånger.

Tillslut hade vi med oss ett kort spö (inte för att slå med) som vi satte upp framför ansiktet på honom när han kom till grinden, för att få stopp på honom. Vi har provat med att låta honom backa ut och allt detta, men det funkade inte. Han är född till bulldozer.

När han såg spöt stannade han och vi berömde och gav godis. Struntade han i oss trots spöt nuddade (märk nuddade) vi honom på mulen och då stannade han upp igen. Detta funkade bra och nu går han att ta ut till hagen nästan utan problem.

Vi övade också mycket att gå med honom utan att just vara påväg till hagen, för att honom att lyssna.

Det här kanske itne hjälper dig med din häst som längtar efter mamma, men det kanske kan vara bra till något.

åke skrev:

Två saker jag reagerar på här:
1. 5 månader vid avvänjning är enligt alla experter för tidigt.
2. Dra ner på fölets mat, nej tack, de behöver sin mat!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar