Ung dressyrhäst, hur tänker ni?

T

Team LundVer

Sitter här med min lilla treåring som precis kommit hem från sitt sommarlov (åtta veckor) och undrar nu hur det går för alla er därute med blivande dressyrstjärnor (hoppas kan man väl alltid) hur långt har ni kommit, ni som har treåringar? vad har ni för mål i år och nästa år? Ni som har fyraåringar, vad gjorde ni förra året och vad gör ni i år? Hur har förra årets upplägg påverkat detta året. Vad kunde gjorts bättre? Vad gjorde ni bra? Vilka problem stöter ni på för tillfället och hur tacklar ni dem? Rider ni för tränare än, varför/varför inte? Vad har ni för mål totalt sett och hur hade ni tänkt komma dit?

Själv känner jag mig lite efter då vi precis började med inridningen innan sommaren, inte kändes det bättre av att vara på Flyinge och se de superduktiga treåringarna på Clinincen som Andreas Helgstrand höll :( (Men jag vet ju att min lilla gosse är lite sen av sig och fortfarande ser ut litegrand som en tvååring trots sina 170 nånting..):rofl:

Sv: Ung dressyrhäst, hur tänker ni?

Min häst reds in på hösten som 2,5-åring och skogsreds i princip bara under hösten och våren. Min tränare tittade på henne en gång under våren men hon var inte redo för att gå lektion riktigt ännu då.

Sommarbete och vila och sedan till hösten satte jag igång och red för tränare, en gång i månaden ca 30 min först.
Ökade det sedan lite till varannan vecka och fulla pass (45 min) när hon blev lite äldre, hon är 4 år nu.

Mitt sto är också 3 iår. Hon är iriden som 2,5 åring. Mest lullad i skogen med henne tills februari iår, då det blev lite mer träning inför treårstestet. 6maj, efter testet, gick hon ut på bete tills förra veckan då magen börjar trimmas igen. :rofl:
Det är tänkt att hon nu ska komma igång på allvar, vila någon gång i slutet av okt, träna på lite mer, Vila årsskiftet och sen tränas för att kunna ev stara lätt klass i hopp och dressyr. Ev gå kvaliten nästa år, beroende på hur hon känns osv. Målet för nästa år är det iaf. :) Detta år är målet att hon ska kunna jobba i en bra unghäst form, hoppa enkla hinder och få upp styrkan. Resten får komma när det kommer. Jag är nöjd så länge hon är glad, mår bra och vill jobba.

Precis innan betet kunde hon skritt-trav-galopp- göra jättefina avsaktningar och g fattningar. Gick i form i skritt och trav och på god väg i galoppen. Bar sig väldigt bra själv. Löshoppad- longerad och tömkörd på volt och rakt fram. Det är dit vi ska komma tillbaka nu, när magen är nere. :D

Om din pålle är så stor, antar jag att han inte vuxit i sig själv riktigt än.
Så mitt tips är att ta det i dennes takt. man märker fort om den orkar, är färdig för det osv.
Min är ca 168, men väldigt välväxt och rund för sin ålder, och verkar klara trycket än så länge. Har tagit det rätt lungt med henne ändå.

Lycka till med din stjärna!

Jag har en 3-åring av mindre modell, ett par cm över 1,60. Hon har hela tiden varit väldigt klar i kroppen. Vi satt på henne ett par ggr i fjol höst, sen fick hon vara i fred tills i julas då vi började rida henne igen och sen red vi ca 15 ggr inför treårstestet som hon gick i maj.

Hon hade då börjat hitta en trevlig unghästform, tog så gott som alltid rätt galopp. Hon var även riden ute en hel del såväl ensam som i sällskap. En trygg unghäst med mkt motor!

Målet i höst är mer ridning utomhus, introducera ridning i trafik & bommar. På senhösten även inhoppning. Vid sidan av detta tömmkörning och lättare dressyrpass. Ta något kortare pass för tränare.

Målet som 4-åring är gå kvalitetstävlan, hoppad uppsutten. Kanske starta ngn klubbis i hoppning på lägre höjd eller dressyr om lättridning tillåts. Jag tar det lite som det passar, har ingen panik med henne. Hittills har allt gått otroligt lätt så jag vill inte riskera att forcera henne.

Målet som 4-åring är gå kvalitetstävlan, hoppad uppsutten. Kanske starta ngn klubbis i hoppning på lägre höjd eller dressyr om lättridning tillåts. Jag tar det lite som det passar, har ingen panik med henne. Hittills har allt gått otroligt lätt så jag vill inte riskera att forcera henne.

Jag hade oxå tänkt mig att starta i kvalitén nästa år, om han är mogen. När går den förresten vår/höst? och vad bör hästen kunna för att starta?

Jag tänkte även låta en på stallet få starta honom i någon lokal hoppning (hon hjälper mig att rida in honom och försöker allt hon kan att övertala mig om att är hopphäst:rofl:) sen tänkte jag att vi skulle känna oss för lite på dressyrbanorna i LC/LB mest för att spana in dressyrstaket (hästen) och farliga domare (jag) :rofl:

Om din pålle är så stor, antar jag att han inte vuxit i sig själv riktigt än.
Så mitt tips är att ta det i dennes takt. man märker fort om den orkar, är färdig för det osv.
Min är ca 168, men väldigt välväxt och rund för sin ålder, och verkar klara trycket än så länge. Har tagit det rätt lungt med henne ändå.

Lycka till med din stjärna!

Jag vet att jag inte ska känna mig stressad över att vi tar det lugnt, men det är svårt när man ser alla fina treåringar som går så fint, blir nästan så att man undrar hur de har hunnit komma så långt redan? :eek:

Det är lite kul för min häst är som sagt ganska hög men folk kallar honom för den lille fuxen :D då han ser så liten ut om man inte står bredvid, ser som sagt var inte äldre ut än 2 nånting, trots att han har "vuxnat" till sig ordentligt nu under sommaren. :banana:

Min tjej blir tre i september, så vi har inte kommit så långt. Ridit i skritt lite, har lite problem med framåtbjudningen just nu. Men i vinter/ vår hoppas jag på att börja rida lite mer, vi tar allt i hennes takt. Då hon är kallblod så växer hon ju långsamt så jag har ingen brådska. Målet är att ge sig ut på mindre dressyrtävlingar såsmånigom för att bevisa att rasen (shire) oxå kan! Även mindre hopptävlingar. Utöver det ska hon köras in nu i vinter så vi kan tävla lite där oxå! men dressyridas ska hon, o tävlas ska hon. Men hon döör på ridbanan, tycker det är urtist, så det känns inte så lovande.

Tänk då när de fina och bra hästarna går MSV som 6åringar och inte håller längre sen. Då är du glad i hågen och din häst håller mycket längre än deras... :) Ingen brådska, du hinner du med. :)

Senast ändrad:

Tänk då när de fina och bra hästarna går MSV som 6åringar och inte håller längre sen. Då är du glad i hågen och din häst håller mycket längre än deras... :) Ingen brådska, du hinner du med. :)

Jag haller med! Det ar mycket pengar med i spelet, manga av dessa hastar saljs och ju mer de kan desto mer betalt... Sen om de haller tills de ar 25 eller over 7:crazy: det ar en annan femma.. Desutom ar manga av de ryttare pa hogre niva erfarna, har bra timig och ar duktiga pa att se vad hasten behover under just den perioden av utbildningen eller i just det ogonblicket.

Sa var forsiktig, speciellt om du har en sa stor hast. De hastar jag varit med och ridit in och de hastar jag har runt omkring mig som ar av den storleken brukar vi hantera och tomkora i den aldern, for att sitta pa (och endast sitta pa) forst vid 5-6 alder. Kan lata sent, men de haller tills de ar over 25 ocksa:)

Min nuvarande hast har jag haft i 11 ar, han ar 20 nu, och frash som en 8-aring:p. Han var sutten pa nar han var 4, borjade "ridas" nar han var 5-6. Kan ocksa tyckas sent, men han har heller aldrig, aldrig nagonsin haft en skada eller traningsrelaterat problem. Han ar hogt utbildad, men ar ingen Grand-Prix stjarna, men det beror pa att jag inte heller ar nan:p

Sa jag sager som flurrizen: Ingen bradska! Och lycka till med era fina unghastar!

Hos oss här i Norrland brukar den gå i september. Men jag vet inte om det är annorlunda söderut?

Där ska hästen visas vid vetrinärbesiktning, extriörbedömning, uppsutten hoppning en kort slinga på ca 1 m (de får höja vid begåvningar, precis som på treårs) samt riden där gångarterna bedöms. Egentligen bedöms ju inte formen men gången blir ju så pass mkt bättre om hästen arbetar korrekt. Men det krävs ingen hög form.

När det gäller stressen så har sambon en stor kille på över 1,70. Han är sent tagen just för att han var så himla valpig. Reds inte in förän som 3,5åring. Började tävlas som 5-åring i LB och var placerad i alla starter utom en. Som 6-åring gick han LA och var placerad samtliga starter det året. Sen blev sambon sjuk så året han var 7 blev lite av ett mellanår men han gick ändå ett par Msv B samt hoppades av en annan tjej i 90 och 100 cm. I år som 8-åring har han tagit hem den första placeringen i Msv B. Jag tycker vi matchat honom ganska försiktigt och räknar med att ha honom kvar lääänge, hel & frisk. Man får vara lite extra försiktig med de stora, allra helst om de har mkt gång & är ambitiösa. Det är lätt att de drar på sig småskador.

Sitter här med min lilla treåring som precis kommit hem från sitt sommarlov (åtta veckor) och undrar nu hur det går för alla er därute med blivande dressyrstjärnor (hoppas kan man väl alltid) hur långt har ni kommit, ni som har treåringar? vad har ni för mål i år och nästa år? Ni som har fyraåringar, vad gjorde ni förra året och vad gör ni i år? Hur har förra årets upplägg påverkat detta året. Vad kunde gjorts bättre? Vad gjorde ni bra? Vilka problem stöter ni på för tillfället och hur tacklar ni dem? Rider ni för tränare än, varför/varför inte? Vad har ni för mål totalt sett och hur hade ni tänkt komma dit?

Själv känner jag mig lite efter då vi precis började med inridningen innan sommaren, inte kändes det bättre av att vara på Flyinge och se de superduktiga treåringarna på Clinincen som Andreas Helgstrand höll :( (Men jag vet ju att min lilla gosse är lite sen av sig och fortfarande ser ut litegrand som en tvååring trots sina 170 nånting..):rofl:

Jag har ett femårigt sto, men hon har opererats för struppipning och därför nästan ett år efter i utveckling, så hon får gå som fyraåring:smirk:. Jag köpte henne när hon var 3år, efter 3-års testet.

Så här tränade vi:
3år: Gas o broms på min begäran (hon hade andra åsikter).Stå på 4 ben istället för 2 :angel:. Övade att vara i ridhus. Tömkörning (jättekul!) Övade att åka på små turer i hästtransporten.
Löshoppade 1ggn/vecka. Red mycket rakt fram från början och så småningom började vi med böjda spår. Mycket "en sak i taget". Mycket "allmänn uppfostran".
4år: När hon började arbeta mer upptäcktes struppipningen och då blev det operation och konvalecens. Till Lucia 2006 kunde vi komma igång så smått igen. Skickades på utbildning i Januari i år.
5år: Nu tränar vi mer "ridning". Vi tränar just nu övergångar skritt-trav-galopp. Halter. Hon har lätt för samling och att flytta åt sidorna, har även hoppats in och rids på följande sätt:
Må: Dressyrträning för instruktör
Tis: Jag rider själv, ibland i skogen ibland lättare arbete i ridhuset/tömkörning.
Ons: Min instruktör rider henne för fortsatt utbildning.
Tors: Vila
Fre: Jag rider själv, Lättare ridning
Lör: Hoppning (min medryttare)
Sön: Vila/skritt-tur
Mitt mål är att vi ska ta oss ut på tävling till våren(08).
Nöjd med:Att jag tagit hjälp med utbildning etc(det är min första unghäst) har lagt mycket pengar på det och mindre på prylar.
Ångrar:Alla gånger jag tillåtit tjafs eftersom hon var "liten bebis" Har verkligen förstått vikten av att vara konsekvent med en unghäst;) Alla gånger jag oroat mig halvt ihjäl istället för att ta hjälp.

Kul att läsa om andras tankar!

Det ska jag komma ihåg nästa gåg jag ser alla fina unghästar, då ska jag tänka, jaja era är fina nu, men kom igen om några år då ni:banana:

Mitt sto gick som 6åring MSV och nu är hon 7 och går St.G. Men hon var sen trots det.
Men man kan ju bara titta på de tyska hingstarna. Men de är ju ridna på ett helt annat sätt än i sverige. De rider sina hästar med styrka, för att hingstarna skall få några ston måste de göra så. Men de har hela hästen i handen och bara driver på.

Låter som ett ganska bra upplägg trots att din sambo råkade bli sjuk mitt i. Jag funderar på att satsa mot LC/LB när han är 4, försöka starta minst en LA när han är 5, samt en MSV när han är 6. Sen får man väl se om det bllir så, det är ju trots allt han som i slutändan får bestämma takten. Men man ska ju sikta mot stjärnorna och nudda trädtopparna som min mor brukar säga :rofl:

Just nu känns det faktiskt som om det är möjligt, han har ett riktigt superpsyke, nyfiken men blir inte direkt rädd av sig (om vi inte pratar bilar och det jobar vi på).

Innan sommaren blev han lite skrittad och travad ("riden" ca 8ggr) sen blev det en galopp oxå sista gången, dock ofrivillig, när det dök upp ett vitt spöke med ryttare precis bakom logan som ligger vid paddocken :angel: Men han var supersnäll och stannade efter några meter.

Men som sagt man vet ju aldrig.. Rätt vad det är kommer väl trotsåldern:crazy: Just nu nonchalerar han mig totalt i hagen (kan bero på att jag bara smörjer hans mule hela tiden, vilket INTE uppskattas :D)

Men hur länge har du haft ditt sto då?
Vilken taktik hade du för att få henne att gå MSV som 6åring utan att det skadat henne?

Jag har tyvärr inte haft henne så jätte länge. Men hon blev dressyr häst som tidig 6åring - sen 5åring. Innan dess var hon hopphäst i Holland. Sedan åkte hon till dk och blev dressyrhäst där.
Men jag tror tackvare hon gick som hopphäst hon sparade på sig. Det gäller att spara hästarna, igenom att bli rätt riden. Nu är det inte jag som rider hästen utan en proffionell dressyr ryttare som rider hästen och jag vet att denna ryttaren vet vad den gör. När hon skulle bli dressyr häst så var det en GP-ryttare som utbildade hästen.

Fast man vet inte om hon håller, fast jag tror det.

Dom tyska och svenska kan man ju inte direkt jämföra, Tyskarna är ju mkt tidigare med allt för att dom mognar tidigare osv..Vi får väl se hur länge dom, och din håller då....

Senast ändrad:

Fast man kan inte generalisera rakt av. Vår kille är en Hannoveraner, imp från Tyskland sommaren han var 4 år. Då var han riden ett halvår och inte ens skodd! Han hade gått på lösdrift de första åren och därefter varit ute väldigt mkt i hage. Han fick en chock då han kom till stallet vi hade honom i med "bara" 7-8 h utevistelse. :angel: Allt som var gjort med honom satt perfekt, en skickig beridare hade ridit in honom. Men han var absolut inte hårt tagen. De hade varit försiktig med honom just för att han var så stor & sen.

Däremot vet jag sen jag jobbade i Tyskland att det finns en annan typ av folk där oxå, som har väldigt bråttom. Men de finns ju här i Sverige oxå.

Du som har en häst som "döör på ridbanan, tycker det är urtrist och du tycker inte att det känns så lovande"... Oroa dig inte! Mitt sto var precis likadan och inte alls redo för nåt treårstest. Kunde inte alls rida henne på ridbana, seg, uttråkad och bråkig som bara den, sparkade och stannade och dummade sig. Men jag tror att det var för mycket som rördes i hennes huvud och hon förstod helt enkelt inte vad hon skulle göra och varför! Mognade lite sent men är jättetrevlig nu som femåring!

Jag tror faktiskt att det absolut viktigaste är att lära känna sin häst och på så sätt känna av när den behöver vila, ut och skritta i naturen i nån vecka eller när den är mer sugen på paddocken.

Min fundering över hösten var så här:
MåndVila
TisVarannan v. löshoppn./varannan longering
OnsLongering/Tömkörning/Upptäcka världen vid hand
TorsRida i paddocken
FreVila
LörRida Paddock/ut
SönRida paddock/ut

(Anledningen till att det blir rida tors, lör och sön är att jag jobbar i danmark (pendlar) och har ganska svårt att hinna med ridnig av båda hästarna på vardagarna, förutom på torsdagar som är min tidiga dag på jobbet.)

Problemet med ovanstående schema är att jag upptäckte i Söndags när jag skulle longera honom att han har tappat den lilla respekt han hade för longerspöt :( Jag fick med andra ord jaga honom i djuupt underlag medan han rörde sig lite då och då. :rofl: Det är absolut ingenting som jag kommer orka göra varje vecka..

Alltså blir det en modifikation av ovastående, nämnligen
TisVarannan v. löshoppn./longering/tömkörning/promenad vid hand

Hur låter det upplägget? Givetvis med modifikation av hur han känns för stunden. Men som något att utgå ifrån.

Måste tillägga att jag ska rida min "lilla" häst för första gången på typ 9 veckor idag, det ska bli väldigt intressant, jag är bara "lite" nervös, förväntar mig en rodeouppvisning, inte för att han någonsin gjort något sådant med ryttare men alla talar om för mig att det kommer så.. :eek: ..håll tummarna för att det inte kommer idag, med mig..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar