Undviker vattenpölar

Rialavargen

Trådstartare
Hejsan!
En dum fråga kanske, men hur har ni lärt era hästar att gå i vatten? Jag har en 4-åring som vi har påbörjat träning för att sedemera köras in, nästa sommar. Det jag har märkt när jag är ute med henne är att hon gör allt för att inte gå i vattenpölar. Hon går vid sidan av, hoppar över och skulle väl gräva sig under om hon bara kunde...;)
En gång så var det en kraftig vattenansamling på gräsmattan som hon inte upptäckt och när hennes hov hamnade i denna vattenpöl så gjorde hon ett krumsprång som var helt otroligt rolig för stunden. Men så vill jag ju inte ha det när hon går framför vagnen. Så min fråga är hur skulle ni råda mig att öva detta?

Sv: Undviker vattenpölar

Min häst är likadan, undviker helst vattenpölar om man inte ramar in honom ordentligt. Kan emellanåt hoppa över dom med vagnen bakom sig, det ser lite roligt ut..

Men han har blivit mycket bättre på att gå i dom sedan jag aktivt har tränat på det genom att göra det trevligt att vara i vattenpölarna. Har från marken genom att skicka honom till något med godis på i en vattenpöl, övat på att backa/gå sidvärts in och få godis när han står där, klia och mysa medan han är i pölen. Han har gjort allt vi annars gör från marken även i vattenpölar. Helt enkelt ändrat vattenpölar från något läskigt och negativt till trevligt och positivt.
Inte helt klar med arbetet, men detta har gjort att han nu oftast inte kastar sig åt sidan för dom och tycker stora vattenpölar kan vara riktigt trevliga.

Jag har övat och berömt som 17. Nu kan vi galoppera genom tom. Viss tvekan dock, men då var hon livrädd för att få vatten på tassarna innan. Tvekan är dock inte större än att man kan tjoa på henne så fortsätter hon glatt :)

Började med skritt i SKITSTORA pölar så pållan inte kunde gå runt/över/under ;) sen ökade vi tempot allteftersom och nu är skräcken som sagt över. Massa beröm var en viktig nyckel.

Jaaa... hur gjorde vi?
En sak jag minns är att vi hade en vattensäker häst bredvid, på den sidan det skulle gått att komma undan. I början hoppade han, men sen blev det mindre och mindre reaktioner. Vattenpöl som täcker hela vägbanan, där den andra glatt traskar igenom är ju också en bra träning.

Lycka till!
Lotta

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Jag ska på söndag för första gången åka tåg med 2 katter (ca 2 år gamla) själv. Den ena katten har åkt förut, och är numera rätt...
2
Svar
25
· Visningar
7 901
Senast: Nakeri
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var till läkaren idag igen. FK hade ju begärt in en komplettering av läkarintyget. Måndagens besök blev ju inte heller riktigt...
Svar
5
· Visningar
980
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 223
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 825
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka