Nu låter det ju säkert som om jag levt under en sten, men måste ändå fråga: Vad är det som är problematiskt med att sälja levande djur i butik? Mina referenser på området kommer egentligen från barndomen (läääänge sedan), men då såldes det möss, gerbiler, kaniner, marsvin och akvariefiskar i de flesta zoobutiker (en del hade även spindlar, ormar, ödlor mm). Min minnesbild av detta är att det kändes rätt djurvänligt ändå. Rena, stora burar, väl omhändertagna djur osv. Jag fick en guldhamster när jag var i 10-årsåldern och den kom från zoobutik, alla andra djur vi har haft både i barndomshemmet och senare har kommit till oss på andra sätt (fått kaninungar av vänner, tagit hand om ett marsvin ingen ville ha osv), men skulle jag t.ex. få för mig att köpa en kanin idag skulle jag nog börja med att kolla zoobutiker. Eller är det ett helt förlegat sätt att köpa djur numera? (de djur jag har i dagsläget är katter, hästar o en hund, och de säljs ju inte i butik, så jag har verkligen ingen koll)