Undviker ni att handla från vissa företag?

Nu blir jag ju lite intresserad av var folk handlar Istället? :) Jag kan inte föreställa mig shopping utan amazon numera. Har varken tid, råd eller möjlighet att åka in och handla möbler/husgeråd/inredningsprylar eller kläder i fysisk butik.
För mig är det tvärt om: jag kan inte komma på vad jag skulle behöva från Amazon. Sådan shopping du nämner köper jag så väldigt sällan. Till möbler/husgeråd/inredning blir det mycket ikea eller second hand och kläder... Jag köper strumpor i mataffären, storshoppar underkläder när de väl köps att jag ytterst sällan behöver handla nytt (som oftast en gång vartannat år) och det är väl ungefär likadant med byxor och tröjor.
 
@Sel Handlar allt du nämnde på facebook, tradera, second handaffärer blocket, loppis, lokala auktionshallen. Sistnämnda är en guldgruva, det är jättekul att buda hem saker! En gång råkade jag, i vredesmod, vinna en räv som någon stoppat upp hellre än bra :laugh:

En del köps nyproducerat i butik också, senast strumpbyxor, det är svårt att komma ifrån tycker jag. Men då blir det sådant som jag räknar med håller väldigt länge.
 
Jag bojkottar alla butiker som säljer levande smådjur, inklusive de som ingår i kedjor där det säljs levande djur. Zoo.se är ett exempel. Arken Zoo ett annat.

Dessutom vägrar jag köpa någonting från Saltå Kvarn.
Arken säljer väl inte levande djur? Eller ja, i vissa av deras franchise-butiker finns det väl, men inte i de "vanliga" som måste hålla sig till standardsortiment.
 
Det finns Arken-butiker som säljer levande djur. Inte alla, men en del. Eftersom jag är extremt emot försäljning av levande djur i butik så bojkottar jag alla Arken, inklusive deras näthandel.
Nu låter det ju säkert som om jag levt under en sten, men måste ändå fråga: Vad är det som är problematiskt med att sälja levande djur i butik? Mina referenser på området kommer egentligen från barndomen (läääänge sedan), men då såldes det möss, gerbiler, kaniner, marsvin och akvariefiskar i de flesta zoobutiker (en del hade även spindlar, ormar, ödlor mm). Min minnesbild av detta är att det kändes rätt djurvänligt ändå. Rena, stora burar, väl omhändertagna djur osv. Jag fick en guldhamster när jag var i 10-årsåldern och den kom från zoobutik, alla andra djur vi har haft både i barndomshemmet och senare har kommit till oss på andra sätt (fått kaninungar av vänner, tagit hand om ett marsvin ingen ville ha osv), men skulle jag t.ex. få för mig att köpa en kanin idag skulle jag nog börja med att kolla zoobutiker. Eller är det ett helt förlegat sätt att köpa djur numera? (de djur jag har i dagsläget är katter, hästar o en hund, och de säljs ju inte i butik, så jag har verkligen ingen koll)
 
Biodynamisk odling är ovetenskapligt mumbojumbo med sektinslag. Fine om en vill stödja sådan skit men då ska en vara medveten om det.
Men alltså, om vi bortser från själva sekt-skandalerna.

Varför är antroposofernas tro mer mumbojumbo än amish? Eller vilken random kristen som helst. Det är ju också mumbojumbo med sektinslag.

Jag kan förstå att man väljer bort halal-slaktat kött om man inte är muslim, eller kosherprodukter om man inte är jude, för det är ju lite mer specifikt producerat för religionen om du förstår vad jag menar.

Men vad spelar det för roll om en grönsak får gödsling vid månljus eller att en påse örter grävs ner i ett hörn?
 
Men alltså, om vi bortser från själva sekt-skandalerna.

Varför är antroposofernas tro mer mumbojumbo än amish? Eller vilken random kristen som helst. Det är ju också mumbojumbo med sektinslag.
Amish är, som jag ser det, minst lika mumbojumbo som antroposoferna. Jag skulle (pga kvinnosynen bland annat) helst inte handla från Amish heller.
Jag kan förstå att man väljer bort halal-slaktat kött om man inte är muslim, eller kosherprodukter om man inte är jude, för det är ju lite mer specifikt producerat för religionen om du förstår vad jag menar.

Men vad spelar det för roll om en grönsak får gödsling vid månljus eller att en påse örter grävs ner i ett hörn?
Jag tycker inte det är någon större skillnad mellan halal/kosher och biodynamisk odling när det gäller mumbojumbo. Det som skiljer halalslakt från vanlig, svensk slakt är att djuret vid halal-slakt ska vara vänt mot Mecka och det ska läsas en muslimsk bön. Det ligger väl i samma härad vad gäller hittepå som att gräva ner en påse örter vid månsken eller annat trams. Jag undviker all sorts trams om jag kan, så helst varken halal/kosher-kött eller biodynamiskt odlade grönsaker!
 
Men alltså, om vi bortser från själva sekt-skandalerna.

Varför är antroposofernas tro mer mumbojumbo än amish? Eller vilken random kristen som helst. Det är ju också mumbojumbo med sektinslag.

Jag kan förstå att man väljer bort halal-slaktat kött om man inte är muslim, eller kosherprodukter om man inte är jude, för det är ju lite mer specifikt producerat för religionen om du förstår vad jag menar.

Men vad spelar det för roll om en grönsak får gödsling vid månljus eller att en påse örter grävs ner i ett hörn?

Jag tycker inte att den biodynamiska odlingen i sig är ett problem, om det hade varit en isolerad företeelse. Börjar du odla biodynamiskt hemma i din trädgård skulle jag inte ha några som helst synpunkter.

Problemet med antroposoferna är att det blir en del av en helhet. En del av ett koncept där vissa delar är goda havregryn i färgglada förpackningar, och en annan del är att barn inte blir vaccinerade och ett antal fall av tveksamma utbildningar. Jag hade nog inte heller haft så stora synpunkter om de sålt sina produkter på någon lokal marknad eller i en liten butik i Järna. Nu är det ett företag som omsätter massa miljoner per år där de flesta (uppenbarligen) inte har någon aning om vad det är de sponsrar när de köper sina havregryn.
 
Nu låter det ju säkert som om jag levt under en sten, men måste ändå fråga: Vad är det som är problematiskt med att sälja levande djur i butik? Mina referenser på området kommer egentligen från barndomen (läääänge sedan), men då såldes det möss, gerbiler, kaniner, marsvin och akvariefiskar i de flesta zoobutiker (en del hade även spindlar, ormar, ödlor mm). Min minnesbild av detta är att det kändes rätt djurvänligt ändå. Rena, stora burar, väl omhändertagna djur osv. Jag fick en guldhamster när jag var i 10-årsåldern och den kom från zoobutik, alla andra djur vi har haft både i barndomshemmet och senare har kommit till oss på andra sätt (fått kaninungar av vänner, tagit hand om ett marsvin ingen ville ha osv), men skulle jag t.ex. få för mig att köpa en kanin idag skulle jag nog börja med att kolla zoobutiker. Eller är det ett helt förlegat sätt att köpa djur numera? (de djur jag har i dagsläget är katter, hästar o en hund, och de säljs ju inte i butik, så jag har verkligen ingen koll)
Jag vet inte riktigt var jag ska börja, faktiskt. Jag tycker att det är ett enormt problem att levande smådjur säljs i butik, av en hel massa skäl. Dels handlar det om uppfödningen bakom. Massor av djur föds upp av grossister på ett sätt som hade fått folk att protestera högljutt om det hade handlat om hundar t.ex. Tänk puppy farms.

Sedan säljs djuren till vem som helst, vilket ökar risken för att de inte får den skötsel de kräver. Och att de är så lättillgängliga gör att riken för icke genomtänkta spontanköp ökar.

Hund- och kattägare klarar sig utmärkt utan att behöva köpa sina djur i butik, och jag tycker att vi smådjursmänniskor borde kunna klara samma sak.

Just nu svämmar andrahandsmarknaden över av oönskade marsvin och kaniner. Folk skaffade djur under pandemin, och nu när den är över är det plötsligt inte roligt längre. Det hade garanterat inte hänt i den här omfattningen om det hade varit lite svårare att få tag i djuren från början.
 
Har försöker, men det är så galet svårt att göra rätt val varenda gång man handlar. Och tar enormt mycket energi. Man ska ha en sån jäkla koll på allt hela tiden.

Här där jag bor finns det inga stora butiker, om jag inte vill åka flera mil bort.
=sämre utbud här =svårare att göra bra val.
Jag tror ingen av oss orkar eller kan vara medveten i allt, alltid - men man kan ju göra lite grand. Och vara glad åt de gånger man lyckas istället för att förtvivla över att det inte går att vara perfekt.

Jag tror också att den här typen av trådar - där vi talar om vad vi inte vill stötta är av godo
 
Men alltså, om vi bortser från själva sekt-skandalerna.

Varför är antroposofernas tro mer mumbojumbo än amish? Eller vilken random kristen som helst. Det är ju också mumbojumbo med sektinslag.

Jag kan förstå att man väljer bort halal-slaktat kött om man inte är muslim, eller kosherprodukter om man inte är jude, för det är ju lite mer specifikt producerat för religionen om du förstår vad jag menar.

Men vad spelar det för roll om en grönsak får gödsling vid månljus eller att en påse örter grävs ner i ett hörn?
Ett problem med antroposoferna (och liknande församlingar) är att de driver lobbyverksamhet om att alternativ medicin (bland annat homeopati) ska jämställas med skolmedicin. Man talar om det som komplementär medicin. Att jämställa läkekonst baserad på tro/tradition och evidensbaserad läkekonst öppnar dörren för en hel radda troll. (Singhs bok är fortfarande läsvärd efter alla år)

Ett resultat är att det finns samhällen då människor inte vaccinerar sina barn mot mässlingen - och en grupp ovaccinerade ger sjukdomen fäste.

(Amish/Mennonite skulle jag också undvika pga kvinnosynen)
 
Nu låter det ju säkert som om jag levt under en sten, men måste ändå fråga: Vad är det som är problematiskt med att sälja levande djur i butik? Mina referenser på området kommer egentligen från barndomen (läääänge sedan), men då såldes det möss, gerbiler, kaniner, marsvin och akvariefiskar i de flesta zoobutiker (en del hade även spindlar, ormar, ödlor mm). Min minnesbild av detta är att det kändes rätt djurvänligt ändå. Rena, stora burar, väl omhändertagna djur osv. Jag fick en guldhamster när jag var i 10-årsåldern och den kom från zoobutik, alla andra djur vi har haft både i barndomshemmet och senare har kommit till oss på andra sätt (fått kaninungar av vänner, tagit hand om ett marsvin ingen ville ha osv), men skulle jag t.ex. få för mig att köpa en kanin idag skulle jag nog börja med att kolla zoobutiker. Eller är det ett helt förlegat sätt att köpa djur numera? (de djur jag har i dagsläget är katter, hästar o en hund, och de säljs ju inte i butik, så jag har verkligen ingen koll)
Smådjuren som säljs (vet inget om reptilerna och fåglarna) köps in från grossister. Det finns inget hälsotänk, djuren spenderar hela sina liv i små plastbackar och behandlas helt vidrigt. Om du söker på "grossist smådjur" så finns det bilder. Utöver det så har butikspersonalen sällan koll. Burarna är inte stora och rena, oftast rekommenderas köparna för små burar. Bara för att det är lagligt så är det inte vettigt. När jag höll på med råttor var de från butik inte helt ovanligt felkönade och/eller dräktiga, även ofta sjuka. Då är det bättre att leta kanin hos en uppfödare där du kan se hur djuren bor och behandlas.
 
Smådjuren som säljs (vet inget om reptilerna och fåglarna) köps in från grossister. Det finns inget hälsotänk, djuren spenderar hela sina liv i små plastbackar och behandlas helt vidrigt. Om du söker på "grossist smådjur" så finns det bilder. Utöver det så har butikspersonalen sällan koll. Burarna är inte stora och rena, oftast rekommenderas köparna för små burar. Bara för att det är lagligt så är det inte vettigt. När jag höll på med råttor var de från butik inte helt ovanligt felkönade och/eller dräktiga, även ofta sjuka. Då är det bättre att leta kanin hos en uppfödare där du kan se hur djuren bor och behandlas.
En av mina hjärtefrågor är handel med utrotningshotade djur. När det gäller ffa reptiler, fåglar och akvariefiskar/djur så är det jätteviktigt att köpa så att man undviker viltfångade djur.
 
Smådjuren som säljs (vet inget om reptilerna och fåglarna) köps in från grossister. Det finns inget hälsotänk, djuren spenderar hela sina liv i små plastbackar och behandlas helt vidrigt. Om du söker på "grossist smådjur" så finns det bilder. Utöver det så har butikspersonalen sällan koll. Burarna är inte stora och rena, oftast rekommenderas köparna för små burar. Bara för att det är lagligt så är det inte vettigt. När jag höll på med råttor var de från butik inte helt ovanligt felkönade och/eller dräktiga, även ofta sjuka. Då är det bättre att leta kanin hos en uppfödare där du kan se hur djuren bor och behandlas.
Okej! Jag har inga omedelbara planer på att skaffa fler djur, det var mer ett hypotetiskt resonemang :) Då förstår jag varför flera är emot "smådjur i butik", där jag då ser att det är hanteringen av djuren, inte just försäljningskanalen, som är problemet.
 
Jag vet inte riktigt var jag ska börja, faktiskt. Jag tycker att det är ett enormt problem att levande smådjur säljs i butik, av en hel massa skäl. Dels handlar det om uppfödningen bakom. Massor av djur föds upp av grossister på ett sätt som hade fått folk att protestera högljutt om det hade handlat om hundar t.ex. Tänk puppy farms.

Sedan säljs djuren till vem som helst, vilket ökar risken för att de inte får den skötsel de kräver. Och att de är så lättillgängliga gör att riken för icke genomtänkta spontanköp ökar.

Hund- och kattägare klarar sig utmärkt utan att behöva köpa sina djur i butik, och jag tycker att vi smådjursmänniskor borde kunna klara samma sak.

Just nu svämmar andrahandsmarknaden över av oönskade marsvin och kaniner. Folk skaffade djur under pandemin, och nu när den är över är det plötsligt inte roligt längre. Det hade garanterat inte hänt i den här omfattningen om det hade varit lite svårare att få tag i djuren från början.
Okej, som jag svarade på ett annat inlägg så ser jag ju då att det är hanteringen av och omsorgen om djuren som brister - helt enig i så fall att den verksamheten inte ska stöttas!

Just försäljningskanalen "djur i butik" skulle jag däremot inte ha något emot om det sköttes på ett sätt som blir bra för djuren. Jag tror mycket mer på upplysning, information och utbildning än att "göra det svårt" att få tag på djur.
 
Nu blir jag ju lite intresserad av var folk handlar Istället? :) Jag kan inte föreställa mig shopping utan amazon numera. Har varken tid, råd eller möjlighet att åka in och handla möbler/husgeråd/inredningsprylar eller kläder i fysisk butik.

Oj, har tvärtom aldrig behövt använda mig av Amazon? Jag bor ändå på landet med fem mil till närmaste stad och går mycket sällan i fysiska butiker, så det blir en hel del internethandel istället. Men har aldrig haft ett behov av att beställa just därifrån?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp