Undvika balltramp

Remix

Trådstartare
Min häst är fenomenal att trampa på sig själv, både ballarna och skorna.. I övrigt när jag kollar har han nästan 2-3 dm övertramp i både skritt och trav, får ofta beröm för hans stora gång, men det klonkar som f*n när han går och har ofta sår på ballarna.

Finns det nått sätt ,ffa vid ridning men även i hagen, att undvika detta mer än att dölja problemet med boots?
 
Sv: Undvika balltramp

Prata med hovslagaren, det kan bli bättre om det går att t.ex. snabba på överrullningen på framhovarna. :)
 
Sv: Undvika balltramp

Det är möjligt att tåriktning av framhovarna kan hjälpa till, att hovarna rullar över lättare/snabbare. Så har jag det på min häst. Fråga din hovis.
 
Sv: Undvika balltramp

Ja han kommer förhoppningsvis på måndag, hoppas jag minns att säga till :idea:

Tack!
 
Sv: Undvika balltramp

Jag säger lika som föregående talare! Hade samma problem med min dam ibland, men hon hade extremt stor skritt (då snackar jag typ en halvmeter övertramp när hon väl satte upp fart)... Hon gick med tvärtåde skor fram, hovis gjorde dem speciellt för henne, de var liksom fyrkantiga istället för normalt runda. :)
 
Sv: Undvika balltramp

Ja antingen skoningen som de andra säger kan ju hjälpa till avsevärt. Har man en häst som jag har där man inte vågar ändra något alls i skoningen (är precis som din, det knackar och far i skorna,många tramp och tappskor) så är det riktigt viktigt att rida i balans och i det tempo som de inte slår ihop. De brukar ofta ha ett visst tempo och en viss grad av obalans där de är som sämst, och det tempot ska man undvika. Man ska rida ''fortare'' och ''saktare'' än det tempot. Man får testa sig fram. Känner du att den börjar slå ihop, se över balansen. Om det går öka balansen annars korrigera tempot. Över eller under aktuellt tempo och se vad som händer. Till slut så bygger de upp styrkan så de orkar med sig själva. När de blir trötta brukar de bli värre och min går knappt trava av på ett vettigt sätt när han är trött för då ryker framskorna - så han joggas av i galopp de gånger han slår ihop för mycket i traven. Det känner man ju från gång till gång.

Ang skoning så kan man ju välja mellan att korta tån fram, tårikta, tvärtåa bland annat, eller fördröja steget bak, eller ändra balansen. Vad som passar din häst kan nog din hovslagare avgöra bäst utifrån exteriör och hur den rör sig.

Men jag är inte avundsjuk på dig. Det är ett sjukt jobbigt problem. :( Speciellt om man har en häst där man inte vågar göra för mycket förändringar med skoning och sådant. Men med mycket noggrann träning och lite hjälp av hovslagare går det lösa riktigt bra. :)
 
Sv: Undvika balltramp

Hade att russ när jag var liten som vi till och med var tvungna att vända framskorna på för att hon inte skulle trampa av sig dem. Nu vet jag inte om det är en så bra metod - låter konstigt i mina öron idag, men det var ju inte jag som bestämde :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Har en 6-åring, långa ben och lite gänglig och hon har inte riktigt koll på sina ben (trampar av skorna ofta och trampar sönder boots)...
Svar
7
· Visningar
1 205
Senast: Ajda
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 883
Senast: TinyWiny
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp