Undvika att hunden blir skotträdd

Preussen

Trådstartare
Hej! Jag och min sambo kommer att köpa hund nästa år. Min sambo har möjlighet att ta med hunden till jobbet vilket är fantastiskt. Dock jobbar han på en militärbas bredvid en skjutbana och det är därför mycket viktigt att hunden ej blir skotträdd, för då kommer hunden få en mycket plågsam vardag. Vi kommer att skaffa en valp av en medelstor hundras och vi har båda haft hund tidigare. Hur skulle ni gå tillväga för att på bästa sätt träna och förbereda valpen inför en vardag med skott stundtals i bakgrunden? Vilken ålder på vslpen skulle ni rekommendera att man sätter igång med träningen och hur tycker ni att vi ska träna?
Mottager tacksamt tips och råd!

Jag hade börjat träna med höga ljud direkt. Om vi utgår ifrån att hunden inte har genetisk skotträdsla i bagaget utan att föräldrarna är trygga och stabila med skott så hade jag fokuserat på att skapa positiva upplevelser för hunden i samband med skott och andra höga ljud. Också viktigt att man själv är lugn, även om hunden skulle bli rädd. Ni är hundens trygghet och om den ser att ni bli ängsliga så trappas rädslan upp.

Hej! Jag och min sambo kommer att köpa hund nästa år. Min sambo har möjlighet att ta med hunden till jobbet vilket är fantastiskt. Dock jobbar han på en militärbas bredvid en skjutbana och det är därför mycket viktigt att hunden ej blir skotträdd, för då kommer hunden få en mycket plågsam vardag. Vi kommer att skaffa en valp av en medelstor hundras och vi har båda haft hund tidigare. Hur skulle ni gå tillväga för att på bästa sätt träna och förbereda valpen inför en vardag med skott stundtals i bakgrunden? Vilken ålder på vslpen skulle ni rekommendera att man sätter igång med träningen och hur tycker ni att vi ska träna?
Mottager tacksamt tips och råd!
Jag hade ffa sett till att båda föräldrarna var riktigt skottfasta, och så många så möjligt av deras släktingar för att minimera nedärvd skotträdsla.
Sen hade jag bara vistats på platser där jag vet det smäller då och då för att låta valpen höra det (och låtsas som det regnar när det smäller) några gånger innan jag vistades där det smällde mkt.
Utöver det hade jag inte tränat ett skit, är de skottfasta genom arv så är det sällan ett problem om de inte är med om något riktigt obehagligt - enligt ett flertal uppfödare av bruksraser som jag pratat med.

Det viktigaste är genetiken. Är hunden skottfast genetiskt är det nästan svårt att göra den rädd. Är det en känsligare individ så börja direkt att ta med den på jobbet. Låt den leta godis på golvet om den intresserar sig för skotten -sannolikt "hör" den inga skott eftersom rädslan oftast utvecklas senare. Gör ingen affär av det, om inte ni reagerar så finns det ingen anledning för hunden att göra det. Det är ofta så att även skotträdda hundar går bra med vissa skott som de är vana vid sedan valpåldern. De lär sig att det låter så på den platsen och att det är en sorts bakgrundsbrus.

Jag bor ju ca 2-2,5 km från en skjutbana och det är ypperlig träning. Av naturliga skäl så orkar ju inte en valp gå så långt, så vi kommer närmare och närmare för varje vecka och vid ca 6 månaders ålder så går vi igenom området (dom skjuter mycket där - pistol, gevär - polisen, älgjägare, hemvärnet, lerduveskytte osv). Mina hör ljudet från skjutbanan ända hem, för det hörs mycket därifrån. När jag hade bil så åkte vi närmare tidigare i ålder, så dom vande sig snabbare. En skottfast hund som är trygg är alltid bra att ha med :)

Jag skulle alltså börja på lite avstånd och sen närma mig under första månaderna, för finns bara bra bakgrund i genetiken med skottfasta föräldradjur/släktingar så lär det inte bli några problem - det blir lite vardagsmat :)

Tack för alla svar! Uppskattas mycket! Det verkar alltså som att det är viktigast med genetiken, att agera lugnt och som att inget händer och att stegvis ta sig närmare skjutbanan utan att göra någon grej av det. Är det mh-beskrivningar jag ska läsa för att hitta skottfasta linjer?

Tack för alla svar! Uppskattas mycket! Det verkar alltså som att det är viktigast med genetiken, att agera lugnt och som att inget händer och att stegvis ta sig närmare skjutbanan utan att göra någon grej av det. Är det mh-beskrivningar jag ska läsa för att hitta skottfasta linjer?
MH eller BPH. Beror på ras vilket som brukar göras. Titta också på avreaktioner som helhet. Hundar med övriga rädslor eller halvtaskiga avreaktioner utvecklar lättare rädslor.
Rädslor förvärvs i stor utsträckning så arv är viktigt. Och då hela linjen...inte bara föräldrarna.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
906
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 243
Senast: Petronilla
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 084
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar