Undulater-Lite allmäna frågor

M

MaLiNsMaLiN

Jag skrev en tråd innan om undulater men det var knappt ingen som svarade på den, så nu försöker jag med en ny!

Jag funderar på att skaffa mig 2 undulater sen såfort jag har egen lägenhet och då har jag följande frågor;

1. Vad bör man tänka på inför köp? Titta på något speciellt innan man köper fågeln? (klor, fjädrar m.m)

2. Vad behöver man för utrustning till fågeln? Vad behöver man köpa innan fåglarna kommer hem? (hur stor måste buren vara för två fåglar?

3. Vad är den bästa maten för undulaterna? Behöver man ge någon särkillt tillskott?

4. Vad för frukt/grönsaker kan man ge dem?

5. Vad bör man ha för leksaker i buren?

Kan ni inte ge lite olika tips och gärna bilder på era egna fåglar och hur buren ser ut?

Hoppas på många bra svar och bilder :bump:

Sv: Undulater-Lite allmäna frågor

Jag är inte superduktig på undulater, har inte haft mina så länge.
Buren ska vara så stor som möjligt, om du inte kommer ha ute dom varje dag så måste den vara så stor att de kan flyga i den (enligt mig iaf).
Mina 8 undulater bor i voljär och de har bara grenar och hamparep som leksaker, både och väldigt poppis eftersom de kan gnaga och tugga på dem. Dessutom är grenar olika tjocka och ge gymnastik åt fötterna.
Mina får det mesta i frukt och grönsaksväg, ge dock inte avocado, det är giftigt!

I övrigt får dom undulatblandning och lite paraktiblandning, kalksten, fågelsand med kalk och kol i och frukt och grönsaker och givetvis nytt vatten varja dag.

f10.jpg

f8.jpg

f11.jpg

Senast ändrad:

Glömde.... kom ihåg att det finns engelska och vanliga undulater och bestäm dig innan vad du vill ha.

De engelska är större och lugnare men själv tycker jag att de vanliga är roligare för att dte är ltie mer fart och bus i dem, sedan har jag några som är korsningar emellan och de är också pigga och alerta.

Jag har haft mina fåglar i ungefär ett halvår.
När jag köpte mina så köpte jag från en i Kumla. Men min hona, Bella, hade en väldigt lång näbb upptäckte jag när jag kom hem med dem, och dessutom hade dem väldigt långa klor, så jag rekomenderar att du tittar på fåglens klor, näbb m.m vid köpet.och det är väldigt bra att ha en handtam fågel(om du vill ha det) då jag tycker att det är väldigt svårt att få fåglarna handtama.

För en fågel måste buren vara 40X35 cm. Min bur är 80X60 cm och i den bor det två fåglar i.

Jag ger mina fåglar bara vanlig undulatmat med extra vitaminer, och sedan så hänger jag in vitaminstångar i buren. Hirskolvar är också otroligt populärt hos mina fåglar och tre stycken äts upp på två dagar. Men se upp att inte ge dem för mycket hirskolavr samdtidigt då fågeln kan få fel på magen om dem äter för mycket. Man behöver inte ge dem något extra tillskott eller så, men det är väldigt bra för dem att få dem med i maten. I min fågel mat är oxå havre..
Precis som gadriel sa, man kan ge dem vad som helst för frukter, men INTE avocado. Hirskolvar finns både i vitt och rött, det finns på dem flesta djurbutiker.

I mina fåglars bur så har jag några "bollar" med små saker i som dem kan typ hacka lite på så dem låter, det älskar dem.
Och speglar har jag tre stycken, mina(och dem flesta) fåglar älskar att spegla sig. Jag har även lite sitt pinnar, men ha inte i plast, om det är i plast, så köp med typ "rullar" som man enkelt kan justera på sittpinnen, det ska helst vara kvartssand eller sandpapper, jag är även en pinne som är snurrad, och den vässar dem väldigt mycket klor på, och ger fågeln massage när den sitter där.
men det finns så mycket leksaker åt alla fåglar, så du kan lika gäörna fråga dem i butiken vad fåglarna brukar tycka om, MEN KOM IHÅG ATT DET KAN TA UPP TILL TRE-FYRA VECKOR INNAN FÅEGLN HAR VANT SIG VID DEN NYA LEKSAKEN!!!
Jag har även ett snöre med träklossar m.m.

Jag har också sand i botten, men ha helst en tidning under sanden, det är lättast att rengöra då. I sanden ska det helst vara träkol eller bara kol, och snäckskal, det är otroligt bra för din fågels mage, då det flesta fåglar äter upp en del sand.

Hoppas att det går bra med din fågel/fåglar.

Och du, glöm INTE att byta vatten till både badkar och vattenskålar dagligen :)

Och maten ska bytas varje dag den med..

Lycka till !!:)

Liknande trådar

Övr. Djur En äldre släkting till familjen har en kakadua, som är nånstans mellan 40-50 år. (jag är osäker, men eventuellt är den vildfångad som...
Svar
15
· Visningar
2 234
Senast: pillerill
·
Hemmet Jag äger en bostadsrätt och nyligen har föreningen gått ut med att ett stambyte kommer behövas. Styrelsen har uppgett att de under 2019...
Svar
10
· Visningar
4 101
Senast: Görel
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 859
Senast: lbb
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 748
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud