Undulater, hjälp!

Feua

Trådstartare
Vi har 2 undulater, hona och hane, som har bott ihop i en bur i ett år. Vi har en holk och har du väntat på att de ska få ungar!
Tyvärr har vi väntat i onödan! Inget händer! Har någon ett tips om hur man kan hjälpa dom på traven?

//Sofie

Sv: Undulater, hjälp!

Iofs är jag grönare än en grön undulat på fåglar x) Men undulater är ju flockfåglar egentligen. Så de kanske häckar lättare om de är flera x) Fast det är bara min gröna tanke xD

Varför tror alla som har undulater att bara för dom har 1 hona och 1 hane som ska dom häcka ? Undulater blir intresserade av vissa individer precis som vi och bildar par när ömsesidigt tycke uppstår. Innan man försöker få undulater att häcka krävs förberedelser, inte bara sätta in en holk och tro att nu är det klart. Först börjar man med uppmatning innan man sätter in en holk. Det innebär att du ger fåglarna mycket energirikt foder, gärna med extra vitaminer och kalk. Häckning är nämligen väldigt påfrestande period och därför krävs det extra reserver att ta av.

efter några veckor kanske du kan sätta in holken. Men först bör du studera beteendet. Har dom putsat varandra ? Har honan matats av hanen ? Har du sett om hanen försökt para honan ?

Jag tycker du BÖR tänka igenom VARFÖR måste dina undulater häcka ? Vad vill du med detta ?

Det du säger är självklart men! Dom putsar varandra, de leker och myser! det syns tydligt att de gillar varandra... Men tack för svaret! :bow:

//Sofie

det kan ju vara så enkelt som att honan är en "smyghane" som saknar den blå färgen på vaxhuden. Eller att hanen är en "smyghona" med blå toner i vaxhuden. Undulater är riktigt trixiga att könsbestämma, bara de själva vet säkert. Själv lyckades jag få en hane först på tredje försöket.

Att hanen e hae är jag säker på men jag tror honan e hona! Hoppas det iaf! Tack för svar! ^^

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp. Har examinerande redovisning och ska då även ge respons på någon annans arbete. Texten jag har fått är tyvärr inte så bra...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 845
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 748
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka