undringar :)

S

sandrabjelkelov

har ett varmblodssto på 10 år, som jag har haft i lite mer än ett år nu .
innan dess har hon varit ridhäst till och från i 2 år och innan det bara stått med mamma hennes i en hage i 7 år .
hoppade in henne för ca 10 månader sedan och allt har gått jätte bra hon tycker det är supr kul, har hoppat både ute på terräng och på bana och det högsta vi har hoppat är 80 cm och hon hoppar helt okej, inte som ett varmblod om ni förstår hur jag menar :)? nu för två veckor sedan så fick jag för mig för att hoppa lite högre så jag ställde upp ett hinder på 1.10 och hon vägrade från början men hoppade sedan, tom 20 cm över . har jag gått för fort fram?
hon är lite osäker när det gäller hoppning, måste alltid ha ett stöd och hålla en jämn drivning så hon känner att man "hjälper" henne annars stannar hon . så behöver även lite hjälp så hon ska känna sig säkrare? lite roliga hopptips kanske?

Sv: undringar :)

du kanske inte skulle gått direkt från 80 till 1.10... det är ju trots allt trettio centimeter.

kanske inte, men som sagt hon är ju jätte duktig och säker, när hon själv vill . som ston är, och sedan har vi bara "bomm hållare" till 80 sedan finns det bara 1.10 , men hon hoppade ju som sagt . vägran var nog till det mesta mitt fel eftersom jag aldrig hoppat så högt så vart jag lite nervig .

Det beror ofta på hur hästen är. Din häst verkade tycka att det var roligt och vägringar brukar ofta bero på ryttaren. Det går säkert bra, men du kanske inte ska hoppa så mycket högre nu på ett tag. Hoppade du med tränare? :)
Det är jättebra att ha tränare bredvid som kan kommentera och berätta för dig om du gjort något fel som du kan rätta till. Strunta i det här om du hade en tränare :P

har ingen tränare, för de jag haft har jag inte trivts med . de inser inte att man har ett varmblod liksom, sedan är nästan alla "anti varmblod" och de kör med sådan konstiga hoppövningar så som att har man en häst som är väldigt framåt så ska man tvärstanna hästen före och sedan efter hindret. helt sjukt! man är ju ute efter en framåtbjudning .

Jo precis :P
Men det fungerar säkert utan också :)
Bara du inte hoppar helt ensam, jag menar om något skulle hända :P
Det är så dumt att så många är emot andra raser!

har ingen tränare, för de jag haft har jag inte trivts med . de inser inte att man har ett varmblod liksom, sedan är nästan alla "anti varmblod" och de kör med sådan konstiga hoppövningar så som att har man en häst som är väldigt framåt så ska man tvärstanna hästen före och sedan efter hindret. helt sjukt! man är ju ute efter en framåtbjudning .

Såna övningar brukar användas för folk som inte kan kontrollera sina hästar.

Ang ursprungsfrågan: Jag tycker det är lite väl att hoppa från (:p ) 80-110 bara sådär.
Har du inte hindermaterial så är det nog bättre att hålla dig till 80 tills du kan fixa nya.

Vad jag har förstått så är hästen även bara riden regelbundet i 10 månader..?! och det är inte så mycket.

Du skriver även att hon är osäker i hoppningen. En häst som är osäker i hoppningen generellt, ska man nog inte styra på ett 110 hinder.

Nej, jag tycker du ska skaffa dig en tränare som kan hjälpa dig istället, då får du ju tips och råd hur du ska rida, och när ni är redo för det kommer ni få hoppa på de högre höjderna!
Lycka till!

ja men det är ju sjukt, en i stallet håller på med sådana grejer, men hon kan inte rida sin häst det är därför hon inte kan hålla ihop henne,
är så jävla hemskt att se.
nej inte i tio månader, hon blev inhoppad för tio månader sedan , men var riden hos mig i 1,5 år .
men frågan är om hon egentligen är osäker, hon brukar vägra första gången sedan hoppar hon som en klocka, tror hon har börjat testa lite av henne .
har några som är utbildade ridinstruktörer i stallet som jag tar hjälp av, de tyckte att jag skulle prova hoppa lite högre eftersom det gått så bra nu den senaste tiden och det gick ju jätte bra.
hon har ju som sagt galoppen när man hoppar, har sett många ryttare som har varmblod som börjar hoppa när inte ens hästen har galoppen, hoppa 1.00 meter i trav kan väl inte heller vara så bra?

Det är ju bra att du har utbildade till hands:)
Ett ensaka hinder på 1.10 för en stor häst tycker jag fungerar när den har gått bra tidigare.
Hästen har nog börjat testa lite, eller så kan det vara du som kanske är lite osäker.
Men bara för det behöver man ju inte ut på tävlingar och hoppa 1,10 direkt:P
1,00 hoppas nog bäst i galopp:P Det är många som börjar hoppa högre utan att ens ha koll på hästen!
Men det verkar ju du ha:P

ja precis, men jag blir ju lite osäker liksom, men det blir bättre & bättre . hon ska få vila från hoppning några veckor nu, sedan ska jag hoppa igen :)

Din mamma eller en kompis nmed erfarenhet kan väl hjälpa dig?
Det är aldrig fel :)

Jordgubben

har en massa vänner som hjälper mig, men lyssnar bara på ett fåtal . vissa har sååå knäppa ideer och syner på hästar så det är sjukt .

Såna övningar brukar användas för folk som inte kan kontrollera sina hästar.

Ang ursprungsfrågan: Jag tycker det är lite väl att hoppa från (:p ) 80-110 bara sådär.
Har du inte hindermaterial så är det nog bättre att hålla dig till 80 tills du kan fixa nya.

Vad jag har förstått så är hästen även bara riden regelbundet i 10 månader..?! och det är inte så mycket.

Du skriver även att hon är osäker i hoppningen. En häst som är osäker i hoppningen generellt, ska man nog inte styra på ett 110 hinder.

Nej, jag tycker du ska skaffa dig en tränare som kan hjälpa dig istället, då får du ju tips och råd hur du ska rida, och när ni är redo för det kommer ni få hoppa på de högre höjderna!
Lycka till!

håller med till fullo! :bow:

lycka till med din häst!

har en massa vänner som hjälper mig, men lyssnar bara på ett fåtal . vissa har sååå knäppa ideer och syner på hästar så det är sjukt .

Eller så är det du som inte är tillräckligt van, eller villig att lära?

Du skriver ju själv att hästen stannar i början alltså är det nått du måste ändra på, och det bästa är ju att be om hjälp.

jo du, har ridit in henne helt själv så det är inte något fel på det, de i stallet och ridskole lärarna tycker jag gjort ett utmmärkt jobb.
men hon är som hon är envis, har börjat testa nu . sen vissa dagar vill hon inte vara på banan utan ut i skogen och busa .

Ja det har du säkert gjort :)

Men om du vill komma någonstans/bli bättre, så kan det nog vara värt att lyssna på vad andra säger.
Om hästen testar ska du nog heller inte gå upp ett snäpp i hoppningen förrän den "fasen" är över.

hoppa 1.00 meter i trav kan väl inte heller vara så bra?

Min kompis kompis har ett varmblod som hon kämpat att få att gallopera i flera år , han vill helt enkelt inte.
Dom tävlar bla 1.10 i hoppning och det funkar jätte bra!
Dom placerar sig ofta.
Det kan ju bli lite knepigt i kombinationer om inte hästen galloperar , men oftast funkar det bra.
Hästen har aldrig haft problem med benen eller så.

Lycka till med din häst! :):)

okej, måste bli en stor belastning för hästen att hoppa 1.10 i trav, jag tycker inte det låter bra! det ser heller inte bra ut, tycker man ska fixa galoppen innan man tävlar sånna höjder.

hörde av min lärare i skolan att sammanlagt på ett travlopp så får benen/hovarna/senorna ett tryck/vikt på 600 ton men om de stämmet eller inte vet jag ej.

kan nog stämma det . tycker det är helt sjukt när de hoppar höga hinder i trav .

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 323
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar