undrar lite om en hingst..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare blindabelinda
  • Startdatum Startdatum
B

blindabelinda

jag undrar vad ni travhästmänniskor vet om en hingst som heter Mack Abb, jag har hört från en annan källa att han inte är någon bra hingst och att en avkomma från honom inte har något vidare värde.
håller ni med om detta? vad kan ni berätta om hans temperament osv?

Gå in på www.travsport.se och på menyn till vänster tryck på sök sportinfo, och sen på häst =) dör finns lite om alla travare. iaf svenska ;D

Mack Abb har inte gett många avkommor, "bara" 48 st och av dom har endast 10 startat, bäst är Moni Abb med 124,500 kr hans äldsta avkommor är födda 1997 (7 år), bra hästar i den åldern brukar ha sprungit in rätt bra med pengar men endast 1 sto i den kullen har inkaserat 21,000 kr. Kullen född 1998 är det 2 som har tjänat pengar, bäst: 124,500 kr. 1999 kom det endast fram 1 sto som är hyffsat bra med 35,550 kr på 9 starter. 2000 verkade intresset öka och han fick 12 avkommor, den här kullen ser mer lovande ut då 6 st har startat. 2001 kullen, ökade igen, 14 avkommor, men inga startade ännu. 2002-2003-2004 blev antalet födda föl: 7-4-5.
Återstå att se om hans yngre kullar presterar bättre än hans äldre. Alla hingstar har ju ingen drömstart :D

okej..
för jag kanske ska byta till mig ett sto med ett hingstföl vid sidan som är efter mack abb..
sen hade jag väl räknat med att kunna sälja fölet för en 10.000kr-15.000kr. tror du att det är rimligt?
stoet heter amanda Day eller nåt liknande

Okej.

Jag vet inte, du får höra dig fram med "riktigt" travfolk som är mer inne i priser av unghästar.

Absolut det bästa :D

Stoet är ju tyvärr inget toppämne som fölsto, som det ser ut, och ska du kunna sälja fölet så måste du nog ha kontakter.
Väldigt svårt att sälja sådana unghästar på annons, om du inte går ner i pris till runt 5000:-
Visst kan du har tur och få mer för fölet, men det är inget du kan räkna med.

okej, fem tusen är inte mycket..
hon som äger sto och föl vill byta mot min häst som har ett värde av ca 25.000kr, vilket dom absolut inte kommer upp i då?

Nej, ett sånt byte skulle jag inte göra! (förutsatt att du vet att din häst är värd 25')
Ett fölsto med usel stam och inga bra avkommor är ju inte värd mer än slaktvärdet.
Sorgligt men sant.

tja, det är min shirevallack det handlar om, och han är egentligen mer värd, men då jag har haft en del problem med honom så är priset satt till 25.000kr..
egentligen bryr jag mig inte om stoets värde, henne ska jag ju bara rida på, MEN jag måste ju kunna dra in lite pengar på att sälja fölungen..
hmm.. tjaaa det kanske går att höra om ho kan tänka sig att lägga lite emellan.. eller så kanske jag väntar och ser om något bättre dyker upp

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka