Natasja

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av hästar med undertemp?

Har ni kunnat få någon diagnos och kunnat göra något för att åtgärda problemet/felet?

Det rör sig i detta fall om en halv grad, aptiten som vanligt för denna dvs dålig på hö, slukar kraftfoder, ser lite "håglös" ut på ögonen!

Senast ändrad:
Sv: Undertemp

Vad menar du med undertemp? En häst som verkligen har undertemp, dvs en ohälsosamt låg temperatur (och inte bara en låg normaltemperatur), de brukar vara ordentligt dåliga?

Vad ligger tempen på?

Nej!

Har täcke på sig ute! Hästen har dock lätt för att frysa om det är riktigt ruggigt ute.

Detta problem har återkommit i längre perioder under flera års tid! En del veterinärer säger att det ofta blir undertemp i slutfasen av en virusinfektion, men jag börjar fundera på om det inte kan vara något annat i detta fall.

Magen låter bra, pulsen är normal? Magen är det jag skulle rikta mina misstankar åt om det vore min häst. Kolik är btw enda gången jag haft en undertemp som varit 'utom felmarginalen' (ibland har de ju haft 'undertemp', men inte så jag kan utesluta mätfel som orsak). Då var det riktigt illa med den hästen dock, men kanske om de kan få någon liten tempsänkning? *spånar*

Btw - är det ett sto??

Det är en valack som tränar och tävlar trav, inte min egen, står i vårt stall! Magen är inte så bra som den skulle kunna vara, luktar lite illa om skiten och inte helt fasta bollar alltid. Han har fått MagTarm vid något tillfälle förut!
Man kanske skulle prova att ge honom lite bakjäst, helst skulle jag vilja ta bort kraftfodret helt en period och bara ge honom hö, lucernhack och halm!
Träckprovet i början av sommaren visade 0 på alla typer av maskar, vi har dock haft lite styngflugor i sommar och måste avmaska senare i höst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 583
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 866
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 434
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31