Undersökningsplikten

Sv: Undersökningsplikten

kl

När jag säljer häst så återbetalas handpenningen om inte hästen kan A1-försäkras till sitt fulla värde. Det tycker jag är en "lagom" formulering.

Mja...det beror väl på vad det är för häst som säljs eller?

Om jag skulle skriva så "rakt av" så hade jag inte kunnat sälja ett enda avelssto hur många EM guld hon än hade. Om än så bara för att hon är för gammal :grin: (fast just min EM häst lär knappast gå igenom ett böjprov heller)

Ett avelssto tycker jag är helt ointressant att ens ta till besiktning :). Jag har köpt *räknar* 9 stycken (tror jag) och ingen har besiktigats.

Nja så är det ju inte, för säljaren kan mycket väl betala den besiktning som köparen anmodat. Det viktiga är bara vad som står på intyget, vem som har bett om besiktning vem som sedan betalar är inte relevant. Det är en sak mellan köpare och säljare.

Ååh, där är ju svaret på min fråga också! Är du helt hundra på att det är sådär?

Nja så är det ju inte, för säljaren kan mycket väl betala den besiktning som köparen anmodat. Det viktiga är bara vad som står på intyget, vem som har bett om besiktning vem som sedan betalar är inte relevant. Det är en sak mellan köpare och säljare.
Men rent praktiskt så fakturerar veterinären beställaren d v s det är den som beställt som blir betalningsansvarig till veterinären.

Om parterna sedan gör upp om annat sätt att betala sinsemellan är ju upp till dem att avtala om.

Hmm har aldrig varit i det scenariot, jag skulle nog aldrig lägga handpenning på en häst faktiskt.. utan går den igenom så betalar jag den, går den inte igenom så betalar jag den inte. Vet brukar ju fråga om den reagerar på böjprov om man vill gå vidare med besiktningen. Det där är ju då upp till säljaren men mitt betalningsansvar (om jag som köpare skall betala och inte vill gå vidare)slutar vid det benet och sedan allt över det benet är upp till säljaren.. så det verkar konstigt att köparen om den inte vill ha hästen fullföljer en hel besiktning utan att vilja ha hästen?

TS
Det brukar ju stå på pappret, besiktning beställd av: och så kryssar vet i antingen köpare eller säljare. Vem som sedan betalar hör väl inte egentligen till saken. Säljaren brukar ju betala vanlig besiktning sen om köparen vill röntga får köparen betala det.

Jag har som köpare inte betalat ett öre för dom hästar som inte gått igenom och för dom som har gått igenom har jag betalat röntgen.

Hmm har aldrig varit i det scenariot, jag skulle nog aldrig lägga handpenning på en häst faktiskt.. utan går den igenom så betalar jag den, går den inte igenom så betalar jag den inte. Vet brukar ju fråga om den reagerar på böjprov om man vill gå vidare med besiktningen. Det där är ju då upp till säljaren men mitt betalningsansvar (om jag som köpare skall betala och inte vill gå vidare)slutar vid det benet och sedan allt över det benet är upp till säljaren.. så det verkar konstigt att köparen om den inte vill ha hästen fullföljer en hel besiktning utan att vilja ha hästen?

Tja jag bara spånar runt tänkbara scenarion. Det händer ju ganska ofta att köparen väljer att inte vara närvarande vid besiktning och då gör jag klart besiktningen som avtalat. Jag begär alltid in handpenning innan jag bokar veterinär för besiktning, har varit med om fler än en gång då "köpare" är supertaggade och ska köpa häst och vill att man ska besiktiga och sedan var det inte så suget med köp längre oavsett hur UA hästen än är, och jag kan lägga mina pengar på andra saker än att besiktiga hästar i tid och otid :grin:

Men rent praktiskt så fakturerar veterinären beställaren d v s det är den som beställt som blir betalningsansvarig till veterinären.

Om parterna sedan gör upp om annat sätt att betala sinsemellan är ju upp till dem att avtala om.

Nu har jag varit på flera kliniker där just besiktning inte faktureras utan man måst betala kontant vid tillfället för besöket, men fortfarande så finns det på intyget en ruta/rad där man kan skriva in vem som bett om denna besiktning och även vid en ev fakturering så kan personen vara annan.

Allt hänger på vad som står på protokollet, och här är det viktigt att köparens namn står som beställare.

Tja jag bara spånar runt tänkbara scenarion. Det händer ju ganska ofta att köparen väljer att inte vara närvarande vid besiktning och då gör jag klart besiktningen som avtalat. Jag begär alltid in handpenning innan jag bokar veterinär för besiktning, har varit med om fler än en gång då "köpare" är supertaggade och ska köpa häst och vill att man ska besiktiga och sedan var det inte så suget med köp längre oavsett hur UA hästen än är, och jag kan lägga mina pengar på andra saker än att besiktiga hästar i tid och otid :grin:

För mig är det dock helt ofattbart att man inte är med på besiktningen :crazy:

För mig är det dock helt ofattbart att man inte är med på besiktningen :crazy:

Hos mig har det varit mer regel än undantag. Har iof mest sålt mer eller mindre långt iväg men ändå. Men det är upp till köparen.

Ett par gånger har jag filmat besiktningen om jag haft möjlighet (dvs medhjälpare) men det har varit på eget initiativ och aldrig någon som har bett mig om.

Allt hänger på vad som står på protokollet, och här är det viktigt att köparens namn står som beställare.

Ur köparens synvinkel ja. Men det kan ju vara lika viktigt för säljaren!

*Delvis kl*
Om man som säljare säger att man alltid står för besiktning, men att köparen är välkommen att göra en egen besiktning också om denne vill, hur många tror ni utnyttjar den möjligheten? Det tycker många är för krångligt och onödigt.

Och så en undran.

Varför ska jag som säljaren per automatik betala för besikning men inte "få" stå som beställare? Kan inte komma på någon annan branch där säljaren anses vara skydlig att försämra för sig själv i en affär (för annars är man inte seriös?) -om man nu ska hårddra det.
Inte heller har jag varit med om att man som säljare som står som bes beställare/betalare inte uppvisar besiktningsprotokollet i sin helhet men som köpare är det okej? Skulle det vara okej att säga -jo han gick igenom, det fanns några anmärkningar men inget som bedöms påverka användbarheten så nu måste du köpa honom -utan att specificera vilka anmärkningar det var? (Nej, så skulle jag aldrig göra -bäst att förtydliga)

Jag inser att jag har varit väldigt förskonad från tjafs när jag ser hur många olika scenarion som potentiellt kan uppstå. :grin:

Kan också tillägga att jag själv när jag köpt häst alltid har stått för besiktning och aldrig skulle jag försöka få den betald av säljaren även om det varit nåt. Oavsett om det är en vanlig besiktning eller omfattande röntgen och oavsett om det resulterat i köp eller ej. Men jag har mest köpt hästar utomlands vilket fungerar annorlunda än här (men betydligt mycket enklare och rakare som jag upplever det!)

Jag förstår inte alls varför säljaren ska göra en besiktning. Dels krångel med kostnaden om köparen backar ur (med alla kontraktsformuleringar som följer för att försöka täcka upp för detta).

Men också för att det är noll värt för mig som köpare eftersom jag ändå kommer låta min veterinär titta på hästen när jag kommer till kliniken med den.

Jag förstår inte alls varför säljaren ska göra en besiktning. Dels krångel med kostnaden om köparen backar ur (med alla kontraktsformuleringar som följer för att försöka täcka upp för detta).

Men också för att det är noll värt för mig som köpare eftersom jag ändå kommer låta min veterinär titta på hästen när jag kommer till kliniken med den.

För mig som säljare är det ju värt det. JAG vill ju också ha kött på benen i efterhand om det skulle vara något! Men min poäng var att många köpare inte gör en egen besiktning om dom får välja, om säljaren ändå gör en. Men däremot vill dom ju gärna få stå som beställare på "säljarens" -varför det säger jag då?
Jag har tom gjort egen besiktning vid försäljning för min egen skull när köparen inte valt att besiktiga. Men i dom fallen har jag behållt intygen för mig själv faktiskt.

Mina scenarion som jag skrivit om är ju inte så vanliga som tur är, själv har jag aldrig varit med om det :-) Jag tycker mest det är intressant att spåna runt tänkbara scenarion särskilt när man läser om alla problem fol har och så många det är som vill reklamera sina hästar (känns ju som mer regel än undantag när man läser)

Även när köparen betalar besiktning begär jag in handpenning innan, eftersom mina veterinärer vill fakturera mig och inte någon okänd och som sagt brukar inte köparna välja att vara närvarande. När vi åkt till klinik och köparen betalat där så har jag velat ha in handpenning ändå, eftersom jag kommer få avsätta en hel dag med resa osv. Det är för lätt att be säljaren boka en besiktning och inte vara allvarlig med köpet (låter knäppt ja men tyvärr är "folk" sådana)

Ur köparens synvinkel ja. Men det kan ju vara lika viktigt för säljaren!

*Delvis kl*
Om man som säljare säger att man alltid står för besiktning, men att köparen är välkommen att göra en egen besiktning också om denne vill, hur många tror ni utnyttjar den möjligheten? Det tycker många är för krångligt och onödigt.

Och så en undran.

Varför ska jag som säljaren per automatik betala för besikning men inte "få" stå som beställare? Kan inte komma på någon annan branch där säljaren anses vara skydlig att försämra för sig själv i en affär (för annars är man inte seriös?) -om man nu ska hårddra det.
Inte heller har jag varit med om att man som säljare som står som bes beställare/betalare inte uppvisar besiktningsprotokollet i sin helhet men som köpare är det okej? Skulle det vara okej att säga -jo han gick igenom, det fanns några anmärkningar men inget som bedöms påverka användbarheten så nu måste du köpa honom -utan att specificera vilka anmärkningar det var? (Nej, så skulle jag aldrig göra -bäst att förtydliga)

Jag inser att jag har varit väldigt förskonad från tjafs när jag ser hur många olika scenarion som potentiellt kan uppstå. :grin:

Kan också tillägga att jag själv när jag köpt häst alltid har stått för besiktning och aldrig skulle jag försöka få den betald av säljaren även om det varit nåt. Oavsett om det är en vanlig besiktning eller omfattande röntgen och oavsett om det resulterat i köp eller ej. Men jag har mest köpt hästar utomlands vilket fungerar annorlunda än här (men betydligt mycket enklare och rakare som jag upplever det!)

Nu är ju det en fråga upp till köpare och säljare att reda ut, här finns bara överenskommelser. I frågan gällande om köparen kan stå på protokollet som beställare och säljaren betala så är svaret ja det går bra och då står veterinär som svarande till köparen.

Om man har synpunkter på detta, och parterna inte kan enas så är väl det bästa att köparen gör en besiktning och säljaren en. Och det är ju den krångligare varianten.

Om jag skulle ha sålt en häst så hade jag stått för besiktning i händelse av att det framkommit något där som föranlett till att köpet hade avbrutits och även de kan man förhandla om innan.

Ja, det viktigaste är ju att man är överens och har avtalat i kontrakt om vad som gäller. Men visst kan man skriva både köpare och säljare som beställare på samma besiktning? Har för mig det iaf? Det vore väl det smidigaste?

Kan inte både säljare och köpare stå som beställare av besiktningen? Kryss i bägge rutorna alltså? Och dela på kostnaden?

*måste ringa min veterinär*

Det tycker jag är det mest rättvisande, om bägge är med och betalar och dessutom är på plats - och bägge är överens om att hästen ska besiktigas hos den veterinär den är.

Det är ju en idé! Då kan det väl inte bli några problem vid en eventuell tvist? Om du faktiskt ringer din veterinär och frågar får du gärna skriva vad h*n sa :)

Det är säkert möjligt, har aldrig träffat på det dock men egentligen finns det ju inget som hindrar.

Och så en undran.

Fast helt ärligt om man som köpare skall betala för varje besiktning och röntgen som man gör så har man snart inga pengar kvar att köpa häst för.. om jag tittar på 10 hästar som inte går igenom så lär det bli jävligt dyrt i längden. Säljaren har ju EN häst att betala för om man skall se det krasst. Jag skulle heller inte betala för röntgen om hästen har något på plåtarna som gör att jag inte köper hästen. Det avtalar man fram innan och det har aldrig varit några problem.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag försöker hjälpa min släkting att skriva ett juridiskt giltigt testamente. Ja, jag vet att det enklaste och bästa är att gå till en...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Efter rekommendationer från några nära bekanta som hyllar Vinted bestämde jag mig, då jag litar på dessa bekanta, för att prova. Det var... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 916
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 860
Senast: Derivata
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
23 462
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka