Undersökning med "värmekamera?"

Sv: Undersökning med "värmekamera?"

Jag har en IR-temp, precis likadan som bilden fast med tempdisply istället för färger.
Använder den vid misstänkt inflammation, men är som sagt bra att lokalisera hovböld med samt annat också för den delen. Har sett tempskillnader på hästar med misstänkt spatt, knälidsinflammation, dessa har senare fått konstaterad spatt på klinik osv.

Hej Jan-Erik!
Jättekul att någon som jobbar med detta skriver!
Jag är som sagt intresserad av denna metod,iallafall att testa.
(när ekonomin tillåter)

Enligt min massör är det en bra grej, men som är väldigt känslig, och som kan visa "ökad värme" av småsaker, t.ex om hästen stått i solsken, gått i hage innan, o.sv.
Men hon skulle gärna ha köpt en & haft själv ;) om dom inte hade kostat uppåt 150 tusen...

Den får väl stå inne då :angel: och solen just nu var är den :crazy:

Det är ett bra alternativ men man måste nog konultera med Vet. för behandling precis som hon sa som gjorde det på min pålla.

Vad jag försökte få fram i mitt inlägg ovan är att jag är jättenöjd med själva undersökningen. MEN - den visade ju bara symptomen, inte grundorsaken till spänningarna. Dock blev hästen mycket bättre bara av laserbehandling 2 ggr, och det var bra inför veterinärbesöket då man fick bort "störande element". Jag skulle gärna haft en utskrift att visa veterinären också.

Ja en kopia vill man ju ha,så man kan visa ev veterinär.
Har man misstankar om ngt ev fel och känner sin häst måste det ju vara bra för att "börja nånstans".
Jag ringde kliniken & frågade om ultraljud på benen för att kolla ev skravanker,men det var inte lite dyrt... :(

Evergreen skrev:
Enligt min massör är det en bra grej, men som är väldigt känslig, och som kan visa "ökad värme" av småsaker, t.ex om hästen stått i solsken, gått i hage innan, o.sv.
QUOTE]

När jag lät göra en värmekameraundersökning på min häst så skulle hästen "förberedas" inför undersökningen genom att stå i samma miljö som undersökningen skulle ske i 30 minuter innan. Plus att det inte skulle vara soligt och det fick inte vara dragigt (luftdrag). Så att resultatet inte skulle påverkas av omgivningen så att säga...

Efter undersökningen fick jag en utskrift av bilderna på min häst så att jag har dem med mig, himla bra!

Mvh Huntress :)

Bra att man kan behålla bilderna.Vad kostade undersökningen?

Är det någon som har gjort en thermografi och behandlat med värmeljus(vad det nu heter)efteråt med bra resultat?
Är sugen på att testa thermografi,verkar ju vara bra metod :)

När min häst var inne i sin haltaste period, så pratade pappa med en av sina vänner. Han håller mest på med hus och mögelspårning, men kameran är den samma.
Och han hade kollat hästar med den förut (hästintresserad dotter).
Dessutom gjorde han gratis ;) :love:

Tyvärr så visade bilderna ingenting, hästen var fortfarande oförklarigt halt. Men de var väldigt tydliga och veterinären blev väldigt intressad av dem.

Många olika åsikter om detta!Man får väl prova & se...
Är det någon som har behandlat sin häst med Biolight eller akupressur efter en thermografi undersökning?
Hörde att detta var vanliga behandlingsmetoder om dom hittar något med värmekameran.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 143
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025