Underlivet efter förlossning

M

mystic

Jag födde barn för ett antal veckor sedan och har ännu inte varit på efterkontroll. Jag har haft lite mensvärk till och från de senaste veckorna, framförallt på kvällarna, de senaste veckorna. Är det normalt? Jag har en del flytningar, men de är normala så på så sätt verkar inget konstigt.

Sen är det det här med hur det ser u därnere... alltså, det ser ju helknasigt ut! Det ser liksom köttigt ut i själva slidöppningen, och jag funderar på om de verkligen har sytt ihop rätt :eek: Fick sy några stygn invändigt. Det är en liten flik som jag inte förstår var den hör hemma och det ser allmänt köttigt och knöligt ut. Får se vad de säger på efterkontrollen, men ville gärna höra efter här lite först. Det är inget som hänger ut eller så, det skaver inte heller speciellt, men stramar en del när vi har sex.

Sv: Underlivet efter förlossning

Bild?

:D Bara skoja.... kan det vara framväggen av slidan som hänger ner? Det kan ta ett bra tag innan den drar ihop sig igen, jag var orolig i säkert två månader och hade inga som helst muskler där nere efter förlossningen. Kan du knipa? Nysa utan att kissa på dig?
Angående flik som inte hör hemma kan jag inte hjälpa dig, det får nog din bm titta på!

javisst, vänta lite så ska jag fota... *springer iväg*
:D

Nejdå, ni ska skonas från det! Kniper gör jag, tror nog att jag har helt okej muskler, har inga problem med läckage iaf.

Jo, det kanske är slidväggen, eller så ska det bara se ut sådär. Fliken är säkert något som barnmorskan glömt sy ihop eller något... skulle inte förvåna mig , men det gör mig lite orolig. Har ingen direkt lust att trixa mer med stygn därnere!

Tack för svar =) Håller mig lite anonym här eftersom frågan är något intim och min släkt har lite koll på mig här på buke :D

Har du haft sex innan efterkontrollen?Jag har inte vågat det då jag också blev sydd.
Men då kanske jag kan det då ,känns lite pinsamt att ringa BM och fråga det.
Jag ser också jätte konstig ut i underlivet efter förlossningen men sen o andra sidan vet jag inte hur jag såg ut innan det hela.

Men hrm.... om du stoppar in ett finger, kan du da trycka upp det kottiga? Kanns det som att det borde sitta langre in i ..... halet? :)

Ah jag vet inte, gor det gynkoll i sverige vid aterbesok?

Har du haft sex innan efterkontrollen?Jag har inte vågat det då jag också blev sydd.

Jag skippade kontrollen, tyckte det räckte med grävande under förlossningen.
Men sex väntade jag med tills det kändes bra i nedre regionerna, stygnen hade då lossnad för länge sen.

Till TS:
kontakta in BM för kontroll om du är orolig.

Jag skippade kontrollen, tyckte det räckte med grävande under förlossningen.
Men sex väntade jag med tills det kändes bra i nedre regionerna, stygnen hade då lossnad för länge sen.

Stygnen har varit borta ca 3 veckor och jag känner mig "frisk" där nere också.....måste man inte på efterkontrollen då?Känner mig himla närvös inför den då jag tycker att grävandet var nog efter sonen.....

Stygnen har varit borta ca 3 veckor och jag känner mig "frisk" där nere också.....måste man inte på efterkontrollen då?Känner mig himla närvös inför den då jag tycker att grävandet var nog efter sonen.....
Det är klart man inte måste, mödravården är faktiskt alldeles frivillig precis som den mesta vården i Sverige ;) Men själv tycker jag att det har varit skönt att få kollat att allt ser bra ut, och att man är på rätt väg med knipandet och så.

Man måste inte vänta. Däremot ska man använda kondom om efterblödningarna inte slutat, detta på grund av infektionsrisken. Men så länge man följer det är det bara att köra på så fort man känner sig bekväm med det. :)

Jag alltså, om jag stoppar in ett finger så kan jag liksom putta tillbaka det "köttiga" uppåt om man säger, det känns inte som att det hänger ner, mer att det liksom blivit lite "fluffigt"/svullet. Fliken däremot förstår jag inte var den hör hemma!

Jag ska göra en gynundersökning på efterkontrollen om en dryg vecka, men ville ändå höra lite här först.

Sex har jag haft och det känns helt okej. Det stramar lite där jag blivit sydd och det svider lite efteråt, annars okej.

Rekomendationen på det BB jag förlöstes var att man ska vänta 6-8 veckor med samlag oavsett, vad knepigt att dom säger olika ?

Det var inte enbart rekomendation för mig som är snittad utan gällde alla som fött barn :)

Fast det kan väl vara rätt skönt om någon får titta på den mystiska fliken och säga vart den hör hemma?

Det köttiga drar nog ihop sig igen men kan ta lite tid.

Rekomendationen på det BB jag förlöstes var att man ska vänta 6-8 veckor med samlag oavsett

6-8 veckor :eek: Jag höll på att bli galen efter 3 dagar men fick hålla mig till 2 veckor efter förlossningen för maken är lite känslig för blod ;)

Jag önskar rekomendationen skulle vara 6-8 månader, så sambon skulle vara mer förberedd på att det tar tid innan man får ha sex ;)
Känns som det är det sista jag vill ha just nu.

Dagarna/veckorna efter förlossningen kunde jag knappt sitta och gå ordentligt längre stunder.

Jag tror du gör bäst i att gå på efterkontroll. Jag skippade min, kände som några anda skrivit att det räckte med gräveriet under förlossningen. Men om du är orolig för flikar och "köttigt" skulle iallafall jag gått dit.

Rekomendationen på det BB jag förlöstes var att man ska vänta 6-8 veckor med samlag oavsett, vad knepigt att dom säger olika ?

Det var inte enbart rekomendation för mig som är snittad utan gällde alla som fött barn :)

Ja, det är lite märkligt. Till mig sade de så fort jag kände att jag ville bara vi använde kondom. Det sade de både på MVC och på BB.

Här tog det typ 6 månader innan vi fick till det igen! De första två månaderna hade jag verkligen inte velat ha någon som pillade där nere, kände mig inte det minsta sexig!

Angående "köttiga" och konstiga knutor...

Jag såg väl ut så som du beskriver. Klipptes lite därnere under förlossningen och fick många stygn både utvärtes och invärtes. Barnmorskan rådde mig att titta därnere för att förvissa mig om att det inte så så farligt ut som jag trodde. Gör aldrig det!! Innan det läkte såg det förskräckligt ut. När det sedan var läkt såg det ut som du beskriver. Liksom öppet, lite utdraget och sådär lagom köttigt. Hade också en sådan knopp mitt i ärret. Men vid efterkontrollen så sa gynekologen att allt såg bra ut. Knoppen skulle försvinna om några veckor.

Är nu 3 ½ månad sen förlossning. Underlivet känns helt ok. Knoppen är borta och det utdragana inte så markant. Visst finns det där men så blir det väl när man har snittat och hållt på.

Jag hade gått på efterkontroll för att förvissa mig om att allt var som det skulle...

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 946
Senast: cewe
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 862
Senast: Dorinda
·
Gravid - 1år Hej. Fy, jag är så sabla trött på den här ömheten, stramandet, kliandet i underlivet. Der gör ju inte så överjävligt ont som det gjorde...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 492
Senast: Bexzor
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 083
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V