Underligt svar från klinik

Sv: Underligt svar från klinik

Men vilken tråkig attityd.
Du startar en tråd för att vända och vrida på ett problem. När folk hjälper dig att vrida och vända så menar du att man idiot förklarar dig.

Fast det gjorde hon inte :) Hon undrade ifall det var vanligt att veterinärer skrev en annan sak i journalen jämfört med vad de sa efter undersökningen.

Den erfarenheten har jag också! Röntgenfynd och 4,5-gradig hälta vid böjprov på ena frambenet. 3 på de andra benen. Behandlades och inga resultat.
Vets bedömning var att hästen skulle hålla för att ridas i alla gångarter plus lättare hoppning.

Tråkigt, men tyvärr sant. Det är därför jag begär ut plåtar och låter min egen veterinär gå igenom journalen. Hittills har vi inte i något fall kommit fram till samma sak som behandlande veterinär (d v s den optimistiska synen att hästen kan gå som ridhäst så länge den inte tävlar - vad säger det om träningsnivån?!)

Skulle inte du bli irriterad om du får frågan om det är smärtrelaterat, du svarar på det att nej det är det inte för vi har utrett hästen flera gånger. Och ändå ska folk gagga på om att jo men visst deras häst hade så och den dog blabla. Vi har utrett. Hästen har inte ont, end of story. Klart man kan fråga, men att vägra acceptera svaret och fortsätta gagga är bara löjligt.

Lovisa : det låter ju rätt bisarrt :/ vi sa det när vi tittade på papprena att ja den här hästen kan vi aldrig sälja iaf (vilket vi aldrig kommer göra just pga att hon är svår, de som är tillräckligt duktiga är inte intresserade eftersom hon inte har någon superkap eller så. De som vill ha en medelmåttig häst köper ju då hellre en okomplicerad än en som är skarp).

Hursomhelst har jag pratat lite med vet (ej "min", den var inte där) men hon har INTE ks. Tornutskotten är liiiiiiiiiiiiiite tätare än normalt. Men eftersom det inte finns reaktion så är det inget som påverkar henne. Att hon var spänd i rumpan berodde på att hon tränat hårt och mycket under lång period samt att sadeln är lite smal (hon har musklat sig, ser ut som en belgian blue nästan :p) Ja den ska bytas omgående så nu behöver ingen ragea över det.

Senast ändrad:

Den erfarenheten har jag också! Röntgenfynd och 4,5-gradig hälta vid böjprov på ena frambenet. 3 på de andra benen. Behandlades och inga resultat.
Vets bedömning var att hästen skulle hålla för att ridas i alla gångarter plus lättare hoppning.

Fast at veterinären gör en idiotbedömning e ju inte samma sak som att det sägs en sak muntligt och en annan dokumenteras i journal.

Fast, det var ju inte riktigt så det gick till. Vissa kommenterade att det beteende du beskrev kan vara typiskt för KS och undrade hur du visste att det inte låg smärta bakom. Då svarade du så här:

För att jag känner min häst. Det finns hästar som är "svåra" för att de eg har ont och så finns det de som bara är svåra och borde ridas av proffs (typ augustssons fuxsto som jag glömt namnet på men du kanske menar att den har ont också?). Men whatever jag känner min häst det gör inte du.

Det uppfattar jag som att du går på offensiven direkt. Det är ett ganska otrevligt svar faktiskt, på något som inte var elakt. Folk känner inte dig. De kan väl inte veta om du har utrett hästen 15 gånger eller aldrig. De kan inte veta om du är världsbäst på hästar eller inte. Det finns tyvärr massor av folk som rider runt på hästar som har ont både här och där utan att fatta det. Jättebra att du inte hör till den kategorin, men konstigt att inte kunna ha lite mer självdistans och förklara vänligt hur det förhåller sig en gång i stället för att gå i taket direkt.

Jag hade inte ens beskrivit ngt beteende och ändå var det exakt så en kshäst betedde sig. Men släpp det nån gång, hästen är utredd, har inte ont och inte ks.

Det står : "intilliggande överridande tor utskott (glömde första ordet förut) (kissing spine)
Muskelömhet (som vi lasrade och då blev bra)
Sen en grej om hennes ben men det har ingen betydelse för så har hon haft i 4-5 år och är ohalt även vid böjprov osv. Det står sen visserligen "L5-L6 ligger tätt men utan reaktion i angränsande benytor". Betyder det att det är bra?

Just de står att hon har skleros med. Är inte det benskörhet?

Nu har du kanske redan ringt veterinären och fått svar på din fråga och då kan du ju bara bortse från det jag skriver. Vad jag har förstått så bedöms en mycket stor andel av alla hästar ha någon grad av kissing spines. Men det betyder inte att alla hästar med KS har problem med kissing spines. Ligger bara spetsarna emot varandra så är det inget som brukar påverka hästen. Jag ska se om jag kan hitta källan - jag har för mig att det är en studie som har genomförts på SLU.

Vad du skriver ovan tolkar i varje fall jag som att hästen har KS mellan L5 och L6, men att det inte finns någon reaktion som påvisar att hästen skulle ha problem som orsakas av denna. Jag tolkar med andra ord "L5-L6 ligger tätt men utan reaktion i angränsande benytor" som att det är något bra. Även om det så klart hade varit bättre om L5 och L6 inte hade legat tätt alls.

Skleros betyder förhårdning.

Svar på grundfrågan, om olika svar.

Gjorde en omfattande undersökning av min katt (ja, helt annat djur men samma situation). Allt såg bra ut på ultraljudet och när jag ringde för provsvar så var allt bra.

När problemen fortsatte och jag ett par månader senare fick träffa deras expert visade det sig att det tidigare proven visat blod i urinen, och att det inte fanns någon anteckning från ultraljudet över huvud taget (som jag betalat 2500kr för...). Fick då rätt diagnos och behandling och katten hade besvär i två månader i onödan.

Så ja, om man pratar med en annan veterinär som inte varit med vid undersökningen/är insatt i ärendet och som bara slarvläser journalen och/eller provsvaren skulle jag säga att det förekommer att man får fel information.

Jag hade inte ens beskrivit ngt beteende och ändå var det exakt så en kshäst betedde sig. Men släpp det nån gång, hästen är utredd, har inte ont och inte ks.

Du skrev väl att hon var "skitsvår" och "otrevlig att hantera". Sånt kan ju bero på smärta som bekant. Nu var ju din häst utredd på alla sätt och det är ju toppen. Jag vill inte alls argumentera med dig i sak. Jag reagerar enbart på hur otrevligt du uttrycker dig mot folk som inte har varit ute efter att vara taskiga, utan har försökt att vara hjälpsamma. I stället för att svara otrevligt hade du ju lugnt kunnat svara att hästen var utredd för smärta tidigare, så hade saken varit ur världen. Även jag har ställt frågor på buke och fått svar som låg lite vid sidan om. Ibland har folk inte läst ursprungsinlägget ordentligt. Men inte f-n blir jag lack för det.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 046
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 942
Senast: Raja
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 111
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023