Underligt svar från klinik

Sv: Underligt svar från klinik

Så som jag kan se det utan att ha veterinära kunskaper så nej då är det inte KS i den bemärkelsen, att tornutskotten ligger nära är ju rätt vanligt.

Ska bli intressant att höra vad vet. säger när du ringer

Skumt, men grymt skönt om det stämmer. Höll på att få en smärre hjärtattack när jag öppnade kuvertet häromdan. Det första jag såg var kissing spine :p ja jag hoppas jag får veta vad de menar. Vi ska på åb om ett tag, för säkerhets skull som jag fattade det så det ska också bli intressant. Imorgon ska jag faktiskt rida tokfia, får se hur det kommer gå.

Hoppas att du inte anser att jag har idiotförklarat dig för det har jag inte. Har själv haft två hästar med KS och ingen av dem gick att rida. Men men, vet ju att andra har hästar med detta utan att det spelar någon roll. Min ena visste jag inte om, så länge som den var igång så var det inga problem, det var när den fick fång och fick stå jättelänge som problemen kom vid igångsättningen. Då hade den tappat alla muskler för den hade stått still så länge. Den bara bockade som en idiot så fort jag fattade galopp och det gick inte över. Därför körde jag in honom och gjorde en ryggröntgen. Jag försökte bygga upp den hästen igen, men problemen bara gick runt runt så det gick inte. Den fick bli promenadhäst istället. Den andra var enligt min veterinär sprutad innan vi köpte honom, för annars hade han aldrig gått att rida på som han såg ut på röntgen. Det hade gått att spruta honom en gång till, men eftersom effekten bara skulle vara i 5 månader och sen inte gå att göra om igen, så tog vi bort hästen istället. Kändes meningslöst att fortsätta med en häst som man visste levde på lånad tid. Han kunde inte ens gå i hagen utan att gå och slå med huvudet hela tiden.

Instämmer med Centaur om att ett är ett typiskt betende från en KS-häst. Har själv haft en sådan som var svårriden, svårhanterad och väldigt skarp i psyket, trodde jag. Hon togs bort.

Kl
Jag skulle tippa på att språkförbistringen/ missförståndet ligger i att det på fakturan endast specas fynd , inte diagnos .
KS är inte likvärdigt med en ej fungerande häst . Den muntliga frågan kanske tolkades av veterinären som att den ställdes Flr att gradera hästens användbarhet , och därmed fick ett nekande svar .

Typiskt beteende av ks häst ? Jag skulle vilja modifiera det till ett beteende som kan misstänkas komma från häst med PÅVERKAN av sin ks .
70 % av ks hästar har inte fysiska problem om de rids rätt och är musklade rätt osv . Och inte ens alla även om de inte är det .

Senast ändrad:

Vad är ett typiskt beteende för en ks-häst? Jag har inte skrivit hur hon beter sig. Hennes beteende är inte smärtrelaterat. Hon är svår att hoppa, på så sätt att hon kräver sjukt mkt av sin ryttare. Hon måste coachas in i minsta detalj, man kan liksom inte chilla och tänka att hon ska lösa jobbet. Förstår hon inte så reser hon sig, kastar sig osv. Det har INTE med ks eller annat ont att göra. Utan att hon har mycket i skallen och helt enkelt är speciell. Pallar fan inte skriva det igen så sluta diagnosticera min häst med smärt-beteende när ni inte vet.

Det är inte direkt så att jag tycker att "fan vad ballt det är att ha en crazy häst" jag tycker inte det är direkt kul och min nästa häst ska vara lobotomerad :p

Nej men jag förstår inte behovet av att ständigt ifrågasätta? Om jag (ägaren sen flera år tillbaka och den som känner hästen bäst av alla eftersom jag ägt henne längst tid i hennes 7åriga liv) säger att beteendet inte är smärtrelaterat så har vi ju med största sannolikhet tidigare rett ut det och kunnat avfärda smärta. Det har vi gjort både en, två och tre gånger då jag är väldigt mån om min häst och kollar upp henne ofta. Daltande, jag vet men min häst och jag vill veta status på hennes kropp. Det är tråkigt att dina hästar med ks inte funkade. Att ta bort sin häst är hemskt, har också behövt göra det för några år sedan :/

Gör du inte en rejäl tankevurpa nu ?

Du ifrågasätter en rapport du fått från behandlande veterinär för att du inte köpt det som står i utlåtandet , samtidigt som du går i försvar mot de som säger att utlåtanden ibland tyder på de problem du sökt hjälp och utredning för ?

Det beteende du beskriver nu parat med röntgenfynd tyder tyvärr på att du misstolkat din Häst anledningar till att sen reagerar som den gör . Sorry .

Senast ändrad:

Jag undrar varför vet sa en sak och skrev en annan. Vi var mycket tydliga med att hon tränas hårt och undrade om hon höll för det. Vet såg inga problem alls utan sa att vi skulle "köra på". är folk här synska? Jag har inte ens skrivit varför vi åkte och undersökte annat än att hon var spänd i rygg. Vet skrev att det inte finns någon reaktion i ryggen. Ska du ändå ifrågasätta och mena på att vet inte kan något?
Nej jag har inte misstolkat. Inte min tränare heller och inte heller hela den kliniken full med veterinärer som gick igenom henne. Det är en svår häst, hon har varit med om mycket i sitt liv.

Ibland är buke så sjukt irriterande. Allt som skiljer sig från normen beror på smärta, trots att ni inte vet ett skit om hästen ifråga. Men du kanske också tycker att alla sporthästar som är höga i blod (och därmed inte lättridna för oss amatörer) lider av skador?

Den enda som inte direkt går igång här med "oooh hästen måste vara skadad/ont" som enda anledning är ju fio.

Läs det jag skrivit i samtliga inlägg en gång till .

Du har fått utmärkta reflektioner av andra i tråden också . Vad vill du ha för svar ?

Du beskriver olika saker i varje inlägg . Ang din häst . Först är det inga problem . Sen är hästen bara "skarp och speciell" . Sen är det inga problem alls ? Tar man in hösten för utredning för att den inte funkar och får ett utlåtande med röntgenfynd så förkastar man väl inte det som att vetten är ute och cyklar även om du själv inte förstått fullt ut vad som hittats ?

Du har ju utrett den av en anledning ? Känns märkligt att du går i försvar gällande reflektioner när du postat en tråd där du själv illustrerar alla problem ? Du skriver ju dessutom i ngt inlägg att du inte har vidare lust att gå vidare med hästen om det inte funkar ? Så Vad är det du egentligen vill med tråden ?

Senast ändrad:

Och de har hitills fel. Det jag undrade var om det är vanligt att vet säger en sak och sedan skickar hem en helt annan diagnos som i princip säger helt tvärtemot vad vet tidigare sagt. Det enda som det sen tjatats om är att japp hästen bara måste ha ks för annars beter den sig inte så (vilket är väldigt intressant eftersom jag inte beskrivit hur hon är mer än att hon bli exalterad när man hoppar = ingen lätt häst men bukes hästpratare vet ju allt). Läser man sen vidare vad vet skrivit så har hon ju inte ks eftersom hon har täta tornutskott men ingen reaktion. Men whatever jag ska prata med en riktig vet imorgon. Samma riktiga vet som sa att jag kan rida utan problem för att hon inte har ont. Men jag kanske ska säga till hen att buke säger att hen har fel?

Problem och problem. Det är ju inget problem ur den aspekten att hon ite går att rida (för det gör hon, enligt vet!) men eftersom jag tycker hon är jobbig att rida (för att hon är svår, skarp och helt enkelt en häst som passar ett proffs mer än mig inte för ngn smärta) så är det ju ett"problem" för mig eftersom jag hellre skulle ha en mer chill häst :p jag blir irriterad för att folk ifrågasätter trots att jag förklarat att vi utrett mer än en gång att hästen inte har ont. Tror inte att vet är så okunnig liksom att de missar det.

Ja jag fick ett röntgenutlåtande som lät "ryggen ser bra ut och det borde inte bli problem, rid och träna som vanligt". Skulle jag då ifrågasätta och ba "nej men Jag tror du har fel!"? Skulle inte du tycka det var underligt att få två ganska så vitt skilda diagnoser på samma grej?

Ja jo det var ju därför jag skrev "samma riktiga vet som sa att jag kan rida utan problem för att hon inte har ont". Brukar inte använda mig av hittepå-vet liksom.

Du skriver ju dessutom i ngt inlägg att du inte har vidare lust att gå vidare med hästen om det inte funkar ? Så Vad är det du egentligen vill med tråden ?

Vet inte varför jag ens bryr mig om att svara dig ännu en gång men here goes.
Nej det är väl klart man inte vill rida en häst med ks hårt om hon nu skulle ha det. Enligt en vän som är vetstudent (och nu ikv hjälpte mig översätta papprena) så är det ju inte ks min häst har men OM hon hade haft det skulle jag inte vilja pressa henne hårt. Då kan hon ju lika gärna bara chilla runt hemma i hagen/promenadridas. Men nu var det ju inte så illa. Blablabla eg nu ska jag sova.

Haha asså vad jag ville med tråden står ju i första inlägget. Jag undrade om det var vanligt med två så olika diagnoser.

Ställ INTE av en häst med KS!!
Ska den vara kvar måste ryggmuskulaturen vara god för att den ej skall få ont. Dessutom krävs ofta en del extra pyssel. Läs på om denna diagnos. Finns även olika op metoder att tillgå. Vänligen Amelia

Och de har hitills fel. Det jag undrade var om det är vanligt att vet säger en sak och sedan skickar hem en helt annan diagnos som i princip säger helt tvärtemot vad vet tidigare sagt. Det enda som det sen tjatats om är att japp hästen bara måste ha ks för annars beter den sig inte så (vilket är väldigt intressant eftersom jag inte beskrivit hur hon är mer än att hon bli exalterad när man hoppar = ingen lätt häst men bukes hästpratare vet ju allt). Läser man sen vidare vad vet skrivit så har hon ju inte ks eftersom hon har täta tornutskott men ingen reaktion. Men whatever jag ska prata med en riktig vet imorgon. Samma riktiga vet som sa att jag kan rida utan problem för att hon inte har ont. Men jag kanske ska säga till hen att buke säger att hen har fel?

Nej det verkar oprofessionellt att lämna ett besked muntligt och ett annat skriftligt. Varför i hela friden skulle det kunna vara ett vanligt beteende? Enda svaret får du om du ringer och frågar, verkar som att du haft några dagar på dig eftersom du tidigare i tråden skrev att du "öppnade brevet häromdan".

Jag fick brevet igår (tisdag). Där jag bor delas posten ut sent och jag var inte hemma förrens efter sex (eftersom det är buke ska jag vara övertydlig. Jag var hemma efter sex, det betyder att jag kunde läsa posten först efter kl sex, på kvällen) och då är kliniken stängd så kunde inte ringa igår. Idag hann jag inte då jag jobbat, kan inte gå iväg och ringa hursomhelst liksom. Så nej Jag har inte haft flera dagar på mig. Yeeez.

Jag tycker ju med att det är underligt med så olika besked, därav att jag frågade. Jag har ju ingen aning om ifall det är vanligt eller inte.

Har vi provat tidigare då hon varit svår länge. Och det blir ingen som helst skillnad. Hon ÄR svår och jobbig. Därför vill jag ju veta av vet om hon har ks eller ej eftersom hon kräver så sjukt mkt av ryttaren och har hon ks så ställer jag av henne. Då får hon vara sällskap eller ngt för hon är för dyr i drift att rida och utbilda för att sen kanske om ngt år inte gå att rida längre om ks blir värre. Som sagt hon är svår, jag känner henne och jag förstår inte folks behov av att ständigt idiot-förklara ägare i trådar.

Men vilken tråkig attityd.
Du startar en tråd för att vända och vrida på ett problem. När folk hjälper dig att vrida och vända så menar du att man idiot förklarar dig.
Eftersom man inte har all fakta (då det är din häst) så måste man ju kunna fråga om det kan vara si eller så kanske.
Tråkigt att du kände det som att folk var dumma. Jag tolkade ingenting av det som skrivits hittils som att någon idiot förklarat dig..

Hoppas det löser sig och att veterinären kan ge dig en vettig förklaring.

Jo, det är inte helt ovanligt att somliga kliniker/veterinärer lämnar ett besked till ägaren och lägger ett annat utlåtande i journal. Har tittat på X antal hästar med just detta i bagaget.

Ägaren är ärlig och berättar att man gjort utredningar på klinik, och att det inte framkommit något allvarligare. När jag sedan begär ut journal & plåtar framgår en helt annan historia, med tråkiga röntgenfynd och utlåtande om att hästen aldrig kan göra annat än möjligen promenera. Och nej, jag misstänker INTE att ägarna ljugit (och jag är ändå extremt misstänksam i hästaffärer).

Ägarna har helt enkelt fått andra besked av veterinärerna än vad sedan framgått av journalerna. Detta händer tydligen rätt ofta på kliniker där de behandlar övervägande tävlingshästar på höga nivåer. Veterinärerna där anser tydligen att hobbyhästar (icke tävlingsaktiva alt. låga nivåer) redan går som promenadhästar, och kan fortsätta med det om de nu inte har ihjäl sina ryttare p g a smärta.

Summan är ändå att jag som spekulant avstår hästen, efter att ha meddelat ägaren att de MÅSTE skriva ut de korrekta förutsättningarna till spekulanter som förhör sig på saluhästen.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 046
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 942
Senast: Raja
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 111
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka