Underligt svar från klinik

BernT

Trådstartare
Röntgade ryggen på min häst och då sades det att det såg bra ut och borde inte bli problem.
Häromdan fick jag journalutdrag hemskickade där det står att hon har kissing spine :/ blev lite "wtf-moment" där. KS är ju inte bra, spec inte på en hopphäst. Är det normalt att man får en diagnos muntligt och en helt annan hemskickad? Det har jag aldrig varit med om förut iaf.

Sv: Underligt svar från klinik

obviously :grin: kan inte göra det förrens imorgon. Det var liksom det första jag tänkte på.

Röntgade ryggen på min häst och då sades det att det såg bra ut och borde inte bli problem.
Häromdan fick jag journalutdrag hemskickade där det står att hon har kissing spine :/ blev lite "wtf-moment" där. KS är ju inte bra, spec inte på en hopphäst. Är det normalt att man får en diagnos muntligt och en helt annan hemskickad? Det har jag aldrig varit med om förut iaf.

"Det såg bra ut och BORDE inte bli problem". Det tolkar jag som att vetten såg att hästen hade KS, men bedömde att den inte borde ha några problem med graderingen, eller vad man skall säga, av skadan. Många hästar har KS och så länge som de hålls välmusklade och igång så har de inga problem, oavsett disciplin. Sen kan de ju ha lite av något och vara fullständigt oridbara, om du anser att din häst har problem trots att vetten inte anser samma, utifrån det röntgenfynd som är gjort, så ring vetten. Annars så är det inget att bry sig om utan det är bara att fortsätta att träna och rida. Hästen brukar själv tala om ifall det är något som tar emot. Frågan är bara om du körde in hästen och lät röntga ryggen om du ansåg att hästen var tipp topp? Det är väl det som talar emot att hästen är besvärsfri.

Känner igen det! Det var dock det mest konstruktiva jag kunde koma med förutom "det låter ju onekligen lite märkligt" Vilket var till ungefär lika stor hjälp...:grin:

Men vi frågade specifikt om ks och då sa dom nej. Och nu har hon det ändå tydligen. Det går liksom inte ihop.

Har inte ridit på 2 veckor (vets order) men ska börja imorrn som vanligt. Jag vet inte om hon kan ridas utan problem. Hästen är extremt svårriden (inte relaterat till ont eller så utan hon är bara skitsvår) och otrevlig att hantera så jag vet inte om jag tycker det värt att traggla vidare med henne faktiskt.

Senast ändrad:

Hur vet du att det inte är relaterat till KS? Tycker det låter som ett typexempel på hur en häst med KS beter sig...

För att jag känner min häst. Det finns hästar som är "svåra" för att de eg har ont och så finns det de som bara är svåra och borde ridas av proffs (typ augustssons fuxsto som jag glömt namnet på men du kanske menar att den har ont också?). Men whatever jag känner min häst det gör inte du.

Anledningen till att vi åkte in var för att hon var spänd i rygg och de gick igenom henne och hittade inget utom spänning i rumpan. Behandlades med laser och var sen borta. Ryggen röntgades för säkerhets skull och då sa de att hon inte hade ks. Rekommendation var rid som vanligt och behandla med laser typ varje-varannan månad ett tag, vissa hästar behöver ju det om de rids hårt.

Då måste det ju ha skett ett misstag om de har sagt nej på frågan om hon har ks. Varför dick du överhuvudtaget journalutdrag hemskickat? Det har jag aldrig varit med om.

Är väl inte journalutdrag man får hemskickat. Men väl får man väl en faktura där det står varför hästen varit där och tillhörande diagnos och efterråd. Det har jag iaf fått från alla kliniker jag varit på.

Fast det går ju inte att misstolka min fråga ; "har hon ks" svar nej. Tänk om det gällt ett köp av häst och de säger att hästen inte har det, köparen köper och sen nån vecka senare så jo just de hästen hade visst ks. Har alltid fått journalkopior hemskickade, på alla hästar jag varit på klinik med oavsett orsak. Trodde det var så det ska va.

I ett sånt här fall hade jag frågat vetten om man kunde spruta hästen med Finadyne 30 minuter innan ridning, fem dagar i rad, för att se om det blev någon skillnad på hästen. Det är nog enda sättet att säkert veta om den beter sig som den gör för att det är smärtrelaterat, eller om den bara har attityd. Det har inte full effekt om man ställer hästen på Butta eller Finadyn på påse, den måste injiceras.

Fast det går ju inte att misstolka min fråga ; "har hon ks" svar nej. Tänk om det gällt ett köp av häst och de säger att hästen inte har det, köparen köper och sen nån vecka senare så jo just de hästen hade visst ks. Har alltid fått journalkopior hemskickade, på alla hästar jag varit på klinik med oavsett orsak. Trodde det var så det ska va.

Vad exakt står det egentligen?

Som Fiorano skriver brukar ju diagnos osv stå och om du begärde röntgen för att kolla KS så är det väl det som står, inte att hästen HAR KS ?

Alltså det står ju det du söker för om du förstår mig rätt..

Har vi provat tidigare då hon varit svår länge. Och det blir ingen som helst skillnad. Hon ÄR svår och jobbig. Därför vill jag ju veta av vet om hon har ks eller ej eftersom hon kräver så sjukt mkt av ryttaren och har hon ks så ställer jag av henne. Då får hon vara sällskap eller ngt för hon är för dyr i drift att rida och utbilda för att sen kanske om ngt år inte gå att rida längre om ks blir värre. Som sagt hon är svår, jag känner henne och jag förstår inte folks behov av att ständigt idiot-förklara ägare i trådar.

Det står diagnos : överridande tornutskott (kissing spine).

Det står : "intilliggande överridande tor utskott (glömde första ordet förut) (kissing spine)
Muskelömhet (som vi lasrade och då blev bra)
Sen en grej om hennes ben men det har ingen betydelse för så har hon haft i 4-5 år och är ohalt även vid böjprov osv. Det står sen visserligen "L5-L6 ligger tätt men utan reaktion i angränsande benytor". Betyder det att det är bra?

Just de står att hon har skleros med. Är inte det benskörhet?

Senast ändrad:

Ja det betyder att dom ligger tätt men att det är bra eftersom det inte finns någon ömhet och då går dom ju inte samman (i min värld iallafall).

Skleros.. urkalkning kanske? Var fanns det? I ryggen?

Skleros i knä. Men är ohalt. Men om de inte går samman borde det väl inte va ks? Eller har vet skrivit det för att "gardera" sig om det blir problem i framtiden?

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 046
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 942
Senast: Raja
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 111
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023