Underlätta vid patellaupphakningar

Nethril

Trådstartare
En kompis har ett sto som häromdagen började få ordentliga patellaupphakningar. Hästen blev inriden som treåring för att sedan få föl och blir nu igångsatt, vid 6 års ålder. Hon har aldrig haft upphakningar tidigare

Första gången det märktes var i förrgår när hon fastnade med benet rakt ner (som om det vore av) och fick backas och få ett ordentligt tryck på knäskålen för att få tillbaka det. I vissa patellafall blir det ju bra för en period för att sedan bli värre igen men så är inte fallet här. Här kommer hakningarna verkligen hela tiden.
Knäet hoppar ur i nästan varje steg och hästen tar "robotaktiga" steg (som om steget delas upp i flera sekvenser som klipps ihop ungefär). Och så kommer det ett knäck-ljud hela tiden.

Hon har blivit kollad av veterinär och har påbörjat en b-vitamin kur (beviplex) som man sprutar. Finns det någonting mer man kan göra för att underlätta för henne?
Hon går ute så länge som möjligt på dagarna i en hage som inte är platt utan lite backig.

Vet ju att de behöver träna upp sin muskulatur också men då det inte känns så bra att sitta upp på henne (eftersom benet hoppar ur i princip i varje steg) så är det promenader vid hand/tömkörning som gäller antar jag?
Om ni har något bra tips vid patella (kan vara allt från olika tekniker för att få benet i rätt läge till fodertilskott och motionsråd) så vore det guld värt!:bow:

Sv: Underlätta vid patellaupphakningar

Som sagt stärkande träning (klättra i backar, över bommar, i vatten osv) anpassat efter vad hästen klarar av.

Man kan också ge theamin (en b-vitamin) (lite osäker på stavning) för att stärka knät.

Sen får man aldrig ställa av en sådan häst för då finns alltid risken att problemet kommer tillbaka.

Mvh

Tora

Tack för ditt svar! :)
Är det någon skillnad på theamin (och så var det stavningen där ja;)) och andra b-vitaminpreparat? Ger det bättre effekt om man ger utav båda?
Sprutas theamin intramuskulärt?

Ska också tillägga att hovslagaren kommer idag för att sko henne med kilar bak.

Det med avställning är bra att veta, alltså är det ingen bra idé att tex. ta ett föl på henne?

Kom på ytterligare en fråga: Hur är det med patellaupphakningar och ärftlighet? Har fått olika svar från de jag frågat och det verkar inte riktigt som att man med säkerhet vet om det är ärftligt eller inte? Hos hundar och katter fick jag veta att det är ärftligt så det låter ju skumt om det inte är det hos hästar också?

Senast ändrad:

Glömde skriva att hästen skall ha korta tår bak (vilket säkert din hovslagare vet).

Theamin är speciellt för bakknän. Vet faktiskt inte om sprutan med B-vitamin innehåller alla b-vitaminerna eller om det bara är theamin.

Det säljs som ett vitt pulver. Biofarmab har det i sitt sortiment.

Mvh

Tora

Theamin är speciellt för bakknän. Vet faktiskt inte om sprutan med B-vitamin innehåller alla b-vitaminerna eller om det bara är theamin.

Tiamin? Eller vitamin B1 som det också kallas? Finns nog med i de flesta vitamin b preparat (även beviplex).

Hur skulle det vara speciellt för just bakknän?

Jajamen, det vet vi :)

Okej, det låter ju bra om det är speciellt för bakknän (om än lite konstigt att en b-vitamin är speciell för just detta). Ska se om jag kan läsa lite om det på biofarmabs hemsida. :)

Tiamin? Eller vitamin B1 som det också kallas? Finns nog med i de flesta vitamin b preparat (även beviplex).

Hur skulle det vara speciellt för just bakknän?

Koncentrationen av Tiamin (tack för stavningen) i "Tiaminburken" är mycket högre än i de preparat som man tex köper inför pälsfällning.

Jag vet inte exakt hur det fungerar men de andra b-vitaminerna har inte alls den effekten på bakknän. Man kan ge det till alla hästar som behöver extra hjälp med "svaga" bakknän och inte bara de med patellaproblem.

Detta är väldigt kännt och spritt inom travvärlden, dock är det väldigt få inom ridhästvärlden som känner till det.

Det är inte så lätt att få tag på. Har bara sett det hos biofarmab. Jag köper det genom min veterinär. Det är ytterliggare ett snäpp renare än biofarmabs.

Mvh

Tora

Det är bara att sätta hästen i träning, gå/ rida mycket ute i skog och mark så att hästen får lyfta ordentligt på fötterna. Extra B- vitamin.

Hålla tår bak så korta som möjligt för en snabbare överrullning.
Eventuellt kilsula bak för att underlätta.
Går den utan skor så kan man hjälpa till och raspa tån mellan gångerna som hovis kommer. Hovarna växer snabbt nu inför/under betessäsongen.

Man kan även tänka lite på var man motionerar sin häst.
Hårda fasta underlag gör att de hakar mera.
Motionera gärna igång henne på lite mjukare underlag ex vall eller liknande.
Och när hästen börjar skritta, be om ett raskare tempo.
När de "sniglar" fram så hakar det gärna lite extra.

Ha den ute så mycket som möjligt, gärna i lite backiga och kuperade hagar.
Och ingen sommarsemester, hästar med patella behöver röras på mycket.

Lycka till!

Mvh J.

Jag vet inte exakt hur det fungerar men de andra b-vitaminerna har inte alls den effekten på bakknän. Man kan ge det till alla hästar som behöver extra hjälp med "svaga" bakknän och inte bara de med patellaproblem.

Det är inte så lätt att få tag på. Har bara sett det hos biofarmab. Jag köper det genom min veterinär. Det är ytterliggare ett snäpp renare än biofarmabs.

Vad heter det du köper genom veterinären?

Ingen orsak:)

Hoppas att det går bra med pållen!

Mvh J.

Vad heter det du köper genom veterinären?

Det heter bara tiamin. Han köperdet från ett företag i Schweitz (tror jag). De säljer bara i storpack (50 kg) till industrier och liknande (det är därför det är så koncentrerat).

Mvh

Tora

Puttar lite och passar på att fråga om någon har erfarenhet av operation av häst med patellaupphaknigar? Och hur gick det för er efteråt? Fick hästen några men av ingreppet?
Pratade med en vet. som sa att vissa veterinärer gör denna i fält och att det är ett väldigt enkelt ingrepp. Samtidigt säger andra veterinärer att man ska åka till klinik. Man får så himla olika råd överallt så man blir helt snurrig.

utöver dom tips du redan fått är massage och streching viktigt för att få musklerna att fungera optimalt!
Operation bör man undvika så långt det går!:)

Puttar lite och passar på att fråga om någon har erfarenhet av operation av häst med patellaupphaknigar? Och hur gick det för er efteråt? Fick hästen några men av ingreppet?
Pratade med en vet. som sa att vissa veterinärer gör denna i fält och att det är ett väldigt enkelt ingrepp. Samtidigt säger andra veterinärer att man ska åka till klinik. Man får så himla olika råd överallt så man blir helt snurrig.

Jag vet många som blivit bra av op.
Mn egen t ex, han fick inte regelrätta hakningar men har det i generna och det som jag såg på honom var att han ständigt skakade i bakknäna, kunde aldrig stå med båda bak ner på golvet utan bara vägde, Han galopperade dessutom helt "omotiverat" ( travare) och hade vid fem års ålder tjänat 3000 kr...jag tog patellan sent som 4 åring och när han debuterade senare så gjorde han det med bravur...4 segrar o ett andrapris på de fem första starterna, sen tog han 10 segrar till och tjänade lite dryga halvmiljonen.

Jag har skiftande erfarenhet. Några har blivit bra men vissa blev stakbenta. Man är inte alls så pigg på att operera som man var i början. Då skulle alla patellahästar opereras.

Förhoppningsvis så vet man idag bättre vilka hästar blir bättre av en operation och vilka man inte skall operera. Operation brukar vara den sista utvägen.

Mvh

Tora

det som var problemet var väl konvalecensen vad jag förstår. man ska och måste träna dom från dag 1..vi som har travare ska skritta typ tre dagar <( även, och speciellt om dom knappt ens vill röra sig) trava i 7 dagar och sen köra ett snabbjobb efter 10 dagar och sedan ta nästa ben...ärrbildnigen som kan bli om man inte tränar på är den som förstör-

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en d ponny som vi har haft ca 4-5 år. Hon har en patella upphakning men hon har ändast hakat upp sig en-två gånger under...
Svar
4
· Visningar
3 556
Senast: miniola
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 214
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Småbarn Första och enda barnet,är 2 år gammal. För några månader så började han bitas,men det slutade snabbt,tack och lov! Det kom bara vid lek...
2
Svar
25
· Visningar
6 616
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar