Underlägg under sadel

Sv: Underlägg under sadel

Använder ni något underlägg under sadeln?
Vad använder ni för något?
Hur resonerar ni kring att använda eller att bara lägga sadeln direkt på ryggen?

Nu under vintern rider jag med en antiglid-pad (en sån där sladdrig siliconsak) eller en tunnare vojlock. På vintern har hästarna (iaf om de går ute) en lång päls så själva pälsen blir ju en skyddande vojlock.
På sommaren när hästarna har kort päls rider jag med en tjockare vojlock för att skydda hästens hud.

Jag tkr man kan rida utan vojlock, gjorde det själv nästan hela tiden i början när jag fick min häst. Men sen sa någon att vojlocken var till för att skydda sadeln och då började jag använda voljock igen. Man kan väl byta lite, rida med vojlock, pad och utan ibland. Jag tror det är bra med variation.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
747
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
664
Senast: Smultron
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
784
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar