Underlägg under sadel

Sv: Underlägg under sadel

Ja visst är det tråkigt!
Men jag förstår inte riktigt när det kom sig, känns som de försvann över en dag?!:crazy:

Såg nu att HÄR, så hade de faktiskt islandsmodellen relativt billigt! Iallafall originalmodellerna som finns inne, vill man ha något annat får man beställa och då blir det ju såklart dyrare.
Tror att de har gått ner lite i pris sens jag kollade sist. De kostar ju fortfarande några hundralappar, men vill man lägga det så tror jag dock att man får en hel del kvalitét!

tack så mycket. Jag köper ju så sällan sånt, så någon hundralapp hit eller dit är inte hela världen om man hittar något som passar riktigt bra.

Hur är det med returer och så? Man får väl ta hem och prova och skicka tillbaka om det inte skulle passa, annars känns det som att det är lite för dyrt för att bara köpa på en höft.

Kan jag få komma med en undran? Vad är det för skillnad på gelpad och antiglidpad? Jag provar just nu ut en ny sadel och använder vojlock, men den gamla sadeln gled fram och då fick jag förslaget att köpa en gelpad. Vad behövs för att behålla ryggens värme och se till att sadeln ligger på "rätt" plats?

Jag hade alltid schabrak förut för att skydda sadeln, men har tröttnat på att tvätta alla smutsiga och äckliga schabrak så nu har jag gel pad under istället som bara är att spola av efteråt, jätte smidigt :)

Orkade nog inte klicka på alla länkar, tack för tipset!!

Vad glad jag blev när jag fann denna tråden! Ämnet som Koltinna tog upp är just det som jag grunnar på och villa ha flera åsikter och positiva negativa 'omdömen' om man ska ha underlägg... Jag har nyligen köpt en ny sadel (islandsmodell) som är som sitter bra, men den åker bak, och ibland fram. Och tidigare hade jag en Barfoot bomlös som jag hade svanskappa till, men det gick ju inte att ha eftersomhan inte komunder med benen i tölten. Och jag har inte någon lust att hålla på med förbyglar m.m. Så jag ska (troligen) köpa en anti-slip pad som ska ligga under sadlen.

Gelpad är verkligen toppen! Hellre investera i en sån än en massa vojlockar och så som måste tvättas och sadeln glider o.s.v

Jag har funderat på att köpa en sån men vet inte riktigt om det hjälper i mitt fall. Jag har inte problemet att sadeln glider mot schabrak/vojlock utan det glider på hästen. Det jag sett använder gelpad mellan sadel och schabrak, så i såna fall känns det som att det inte hjälper så mycket.

Hur funkar det om man bara har gelpad, direkt på hästen? Blir inte resten av sadeln smutsig då? Eller har ni schabrak över?

Tycker att alla "gnäller" om att schabrak täcker hela hästen, isf undrar jag vad ni har för storlek på era schabrak egentligen :crazy:
Jag rider alltid med schabrak på min sadel (om jag inte har fårskinnspaden, som på Dalla och vissa unghästar) och har aldrig haft problem med för stora schabrak ..

Jag kan inte ha schabrak på min (har provat alla möjliga modeller) men det beror nog mest på att hästen är överbyggd så schabraket veckas och knölar till sig baktill. Det kan inte ligga slätt över ryggen. Att han är fet gör det ju inte lättare.
Sen tycker jag att de blir ganska stort också. För att schabraket ska ligga under hela sadeln så måste det ju sluta efter sadeln, och på min med kort rygg så ligger schabraket nästan ända bak vid virveln. Det slutar precis i ytterkant av virveln, och det tycker jag ser väldigt heltäckande ut. Han ser helt enkelt ännu fetare ut än vad han är.
Dessutom är han ju inte så stor heller. 128 i mankhöjd och inte överdrivet lång rygg.

Här är en bild från när det var som värst. Väldigt fet häst, och kort taget i en vinkel där han ser extremt överbyggd ut, fettet på rumpan förvärrar överbyggnaden ännu mer.
29596158.jpg

Jag har bara gelpaden under sadeln :) Och ja, det är klart att sadeln blir väldigt mycket smutsigare än om man rider med schabrak eller vojlock, men jag brukar ha sadelspray ståendes alldeles vid sadeln så torkar jag av undersidan lite snabbt när den blivit smutsig. Har man en väldigt renlig häst eller ryktar väldigt noggrant kan man dock slippa det, (stämmer för det mesta inte in på oss) :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider också alltid med Schabrak, tycker att vojlockar är så krångliga och bara trasslar i hop sig under sadeln :crazy: , I bland använder jag också någon Gelpadd eller fårskinspadd.Men Schabrak funkar bra tycker jag!:)

Jag har alltid bara schabrak eller paddock.

Yes, visste du inte att paddock är ett jättebra underlag till sadeln?:eek: Skämt åsido, vojlock menar jag naturligtvis :)

Nu har jag hittat en sadel som passar nämligen Stübben Tristan, under använder jag en With pad och vojlock.
Padden är verkligen kanon, den har redan gjort att hans tidigare lite omusklade ryggrad är musklad och manken jämn. Kan ju bero på ridningen oxå:laugh:, men jag tror att värmen gör att han använder ryggen mer rätt nu.
Sadeln sitter som klistrad och ligger perfekt på plats..

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
747
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
664
Senast: Smultron
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
784
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar