Underlägg under sadel

Sv: Underlägg under sadel

Jag har också alltid ett schabrak eller en vojlock under sadeln. :laugh:

jag har en svart tunn padd (sån som skyddar sadeln från att glida) och en fårskinnspadd ovanpå den

*kl*

jag har till dressyrsadeln ett schabrak, filt el. vojlock och sen en tunn gelépadd under.

Någon enstaka gång då och då rider jag ett pass med bara sadeln för att på stövet och pälsen lättare kunna se att sadeln fortfarande passar (går ju lika bra med en vit vojlok el. schabrak)

på allroundsadeln har jag samma som på dressyrsadeln

på westernsadeln som jag snart får hem så måste jag ha en tjock paddfilt, funderar även på att ha en tunnare gelépadd under som förebyggande syfte

inget under globusen. fettar in den efter varje ridtur.
en kilpad under ulanen annars passar den ej.

Hejhej ..
Alla pratar om mias vojlockar .. ! Men jahittar aldrig hennes hemsida? (A) help mej? ;D vore massa snällt !:banana:

Kl

Det varieras efter humör :)
Nog klarar sig hästen utan såvida sadeln passar bra, andvänder schabrak/pad/vojlock för sadelns skull i vanliga fall.

Just nu så har hästen gått ner i vikt och sadeln passar inte längre lika bra så då har jag en tjockare pad under för att fylla upp lite och få sadeln att ligga något bättre, detta är en temporär lösning tills jag hittat en ny passande sadel.

Kl

Det varieras efter humör :)
Nog klarar sig hästen utan såvida sadeln passar bra, andvänder schabrak/pad/vojlock för sadelns skull i vanliga fall.

Just nu så har hästen gått ner i vikt och sadeln passar inte längre lika bra så då har jag en tjockare pad under för att fylla upp lite och få sadeln att ligga något bättre, detta är en temporär lösning tills jag hittat en ny passande sadel.

Hittade ni ingen ny lämplig sadel när K var ut? :)

(Ps, om du undrar varför jag är så tyst så är det för min msn krånglar)

Jag har en tunn gelepad, och/eller en tunn vojlock. Vill helst ha stå lite ivägen som möjlig!

KL

Jag använder en gelpadd, inte för att sadel inte passar men det va någon som sa till mig förut (vi va inne på en disskution om att hästen blir så svettig med en sådan) att värmen som uppstår under gelpadden hjälper till att mjuka upp ryggmusklerna och på så sätt hjälper hästen att "våga"arbeta mer med de musklerna, förstår ni hur jag menar... :grin:
Om det fungerar så vet jag inte, men jag använder den iaf...

Jag skulle nog säga tvärt om, att om hästen blir jättesvettig med pad så bör man väl inte använda den! Det borde ju bara orsaka skav och ojämnheter under paden, eller...? :p

Det kan jag verkligen hålla med om!! Letade som en tok när jag skulle ha, och 3 av affärerna jag var inne i hade ingen eller möjligtsvis 1 fårskinnsvojlock. :crazy:

Tycker det oftast inte passar en mindre häst som våra islänningar att ha schabrak, det liksom gömmer hela hästen.

Finns ju dock figursydda islandsvojlockar från Mias ex, som passar en islandssadel lite bättre än vanliga, om man vill lägga lite mer pengar på en snygg.

Varför skulle den orsaka skav? Den ligger ju still...
Hästen blir ju svettig pga att den är gjord av material som inte andas. När hästen blir varm och gelpadden inte släpper igenom värmen, utan stannar mellan ryggen och padden så blir hästen svettig. Man skulle ju nästan kunna jämföra det med BoT effekten.. missförstå mig inte nu, jag menar bara själva principen - hästens värme stannar kvar och skapar blodcirkulation.

Ah jo jag förstår, men å andra sidan så brukar det ju sägas att sadlar som ligger stilla och blir svettiga kan orsaka skav i och med att de blir blöta och smutsiga, så det var därför jag tänkte att det borde ju vara samma med en pad? Just i och med att det inte bara orsakar en mjukgörande värme, utan att de blir svettiga och blöta.

Här är en till som är lite ledsen för att vojlocken är utdöende. Var ute på jakt för ett par veckor sen och hittade faktiskt 2 som passade!!

De köptes i 2 av de 3 affärerna som över huvud taget har voljock inom ett par mils radie från där jag bor. Den ena affären hade bara en enda modell (som faktiskt passade som tur var) och den andra affären hade de inte ens framhängda utan de låg nerslänga i en kartong i ett hörn där ingen hittade dem. Tursamt för mig så var det superduperrea på alla dessa i kartongen, de ville antagligen bli av med dem. Och jag hittade faktiskt en som passade helt ok där med.

Vad kostar de från Mias på ett ungefär? Har googlat men hittar inga priser. Kan ju vara bra att veta nästa gång det är dags att fylla på förrådet.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
747
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
664
Senast: Smultron
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
784
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar