Underlägg under sadel

Koltinna

Trådstartare
Använder ni något underlägg under sadeln?
Vad använder ni för något?
Hur resonerar ni kring att använda eller att bara lägga sadeln direkt på ryggen?

Sv: Underlägg under sadel

Bomlös (Barefoot): padden som hör till.
Bomsadel: bomullsvojlock/schabrak, för att skydda sadeln från smuts eller för utseendet. På Askja hade jag en period i stället en antiglidpad.

Jag använder paden som hör till den bomlösa sadlen jag har, en Barefoot Cayenne.

Jag lägger aldrig sadeln direkt på ryggen. Ett lagom tjockt schabrak brukar räcka, använder ibland en mjuk padd mellan sadeln och schabraket. Har ingen bomlös sadel, men funderar på att köpa en som ett komplement till den nyvarade sadeln.

jag använder en antiglidpadd till min sadel, och ibland använder jag padd och schabrak

Min nyinköpta sadel hade jag ingenting under första 2 veckorna just för att verkligen se så den låg bra och inte gled=)

Sedan för att spara på sadeln för svett fräter på skinn med åren och ger märken så har jag schabrak, vojlock eller bara en antiglidpad under.

Sadeln blir så smutsig utan vojlock eller schabrak under, tycker jag.
Jag har också vojlock eller schabrak under för att skydda sadeln. Den hade nog legat bra även utan men som sagt vill jag inte att svett och smuts ska förstöra sadeln.

Ibland schabrak och ibland bara antiglid-pad. Egentligen behövs den inte för den nya sadeln ligger stilla.... Har den nog mest för att skydda sadeln lite. Så jag kunde ju lika gärna ha schabrak alltid.... :angel:
Helst skulle jag vilja ha vojlock istället, men har inte hittat någon snygg som passar sadeln (islandsmodell).

Jag har bara en anti-glid pad. Hade alltid schabrak/vojlock förr, men han blir såååå svett även fast jag inte rider honom hårt. Ibland (särskilt sommartid) är det helt vitt av skum på magen under schabraket....så jag slutade använda det. Men sadeln får jag göra rent ofta.

jag har schabrak under sadeln, ibland gel-padden, har även hänt att ja haft schabrak fårskinspadd åxå.

en vän till mig rider utan något under sadeln, jag personligen tycker hon borde ha NÅGOT under sadeln, gammal häst och omusklad... ni vet såndär korygg (?) när ryggraden sticker upp och musklerna/fettet svängd nedåt... (kan inte förklara) men han borde ha något annat på ryggen... kan vän inte vara bra att ryggraden ligger mot "taket" i sadeln (taket i bommen) ?

Jag använder en fårskinnspadd med extra stoppning i (man stoppar i inlägg). Använder det inte för utseendets skull utan för att han behöver det. Är glidpadd bra eller är det nästan som att lägga på sadeln direkt på ryggen?

Ibland schabrak och ibland bara antiglid-pad. Egentligen behövs den inte för den nya sadeln ligger stilla.... Har den nog mest för att skydda sadeln lite. Så jag kunde ju lika gärna ha schabrak alltid.... :angel:
Helst skulle jag vilja ha vojlock istället, men har inte hittat någon snygg som passar sadeln (islandsmodell).

skumt du inte hittar vojlock /schabrak...Vad har du för sadel?

Det är en Equipe island, 17". De vojlockar jag har hittat har antingen varit för stora eller för små alt. fel skurna.
Sadeln verkar vara mittemellan dressyr- och islandsmodell så ingen vojlock har sett ok ut under den - eller så är jag bara kräsen :angel:
Schabrak har jag ett par stycken, men inget som jag är jätteförtjust i. Tycker de ser enormt stora ut...

Det är en Equipe island, 17". De vojlockar jag har hittat har antingen varit för stora eller för små alt. fel skurna.
Sadeln verkar vara mittemellan dressyr- och islandsmodell så ingen vojlock har sett ok ut under den - eller så är jag bara kräsen :angel:
Schabrak har jag ett par stycken, men inget som jag är jätteförtjust i. Tycker de ser enormt stora ut...

Jaha kanske lite kräsen också...Vi köpte på ekohallen för ett par år sen och dom sitter som en smäck på dom flesta sadlarna.Dressyrmodell sitter bra på min loftur.Sedan är det karborreband så man kommer runt alla konstiga stroppar.

Mias rs har fina vojlockar i super passform. Dessutom kan man själv välja färg, samt pasopal & kantband.

Fast om ryggraden ligger mor bommen hjälper det ju inte att sätta en padd under utan då måste man ju byta sadel!

Personligen rider jag bara med vojlock under de sadlar jag är lite mer rädd om (mammas childeric till exempel). Vojlocken(eller schabraket) är ju till för att skydda sadeln inte hästen. En väl anpssad sadel behöver man ju inte ha nåt under, det är tvärtemot större risk för skador pga schabrak som knölar ihop sig och skapar friktion än det släta lädret under sadeln.

Hmm, kanske får ge mig ut och kolla igen... Såg nu att de har tumstorlekar och då blir det nog lättare att hitta rätt storlek :angel:

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
747
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
664
Senast: Smultron
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
784
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar