UNderlagets betydelse för en WOW-slide stop ?

cowgirl73

Trådstartare
En liten fundering, såhär på kvällskvisten ( som om man inte har annat för sig.....:angel: ).

Jag satt och tittade på lite legender, och andra, qauterhästar på youtube.
De har ju rent otroliga slidestop "overthere" !!!

Inte så ofta man ser dem här.....eller ??

Har underlaget sååå stor betydelse att det är sån enorm skillnad ?

Nu menar jag....de gliiider verkligen låååångt och så fort att bakbenen nästan kommer ikapp frambenen och snubblar på dem.....:love:

Det lilla jag sett här i Sverige har varit skutt skutt stopp.....:eek:

Kasst underlag ?
Dålig ridning ?
Dålig häst ?

Varför är det sån skillnad ?
Eller har jag bara haft otur....

Finns det någonstans i Sverige där underlaget är sådant att det går att göra de där otroliga, fabulösa stlide stoppen ??

Länka gärna till filmsnutt för det hade varit kul att se :banana:

Sv: UNderlagets betydelse för en WOW-slide stop ?

Det enda jag kan uttala mig om är att ja, underlaget har stor betydelse.
Det ska ju dessutom inte vara skadligt för hästen. Tänk att glida i en gruspaddock :eek:

det är ju kombinationen av en häst som vinklar benen rätt, rätt skor (slideskor) och rätt underlag och en ordentlig fart

Det handlar om en kombination.

Underlaget MÅSTE vara bra. Annars kommer inte ryttarna om dom är seriösa att ens försöka stoppa bra.

Men samtidigt, för att få ett sådant kanonstopp så måste allt stämma. Ryttare, ridning, häst, underlag och saker spelar in som skoning, rätt tillfälle och en massa annat.

Jag skulle vilja jömföra det med dressyr på HÖG nivå. Inte alla får till sin piaff -till exmple- just när dom ska utan det är så mycket som ska spela in.

Men utan ett väldigt bra underlag blir det inga WOW stop! Och av naturliga skäl har vi inga tävlingsarenor i Sverige där just reiningen är prioriterad vad gäller underlag, vad jag vet.

Senast ändrad:

Sällan man ser en ryttare som satsar på att få ett bra stopp redan vid ansatsen ( heter det run down ?? ).....i Sverige alltså.

Vilken bana lämpar sig bäst då ? Bökeberg ?
Finns det någon privat bana som någon känner till som är rätt underlag...?

Har proffstränare det hemmavid ? De som mest tränar/tävlar reining menar jag....

Inte för att jag har några ambitioner åt det hållet men har lite underliga funderingar ibland :bump:

Jag törs inte uttala mig om reiningunderlag i Sverige. Skulle iaf tro att dom bästa finns hos privata reiningtränare. Utan att alls veta, vet bara att dom flesta underlag på tävlingsbanor i Sverige inte lämpar sig för reining...

Men som sagt, det finns nog många tränare som har lagt reiningunderlag!

Det går att slida utan slidskor om hästen lärt sig att använda sin kropp rätt!

Skulle aldrig rekommendera det med avsevärt mycket högre risk för slitage och skador. Slideskorna är ett hjälpmedel att minska slitaget och skaderisk. Lika lite som man ska göra slidestop utan slideskor ska man inte sätta plates på en häst som inte är rätt tränad och förberedd för stop.

Möjligt att det går att slida på"svenskt" vis men aldrig att man kan få till en riktigt bra slidestop utan slideskor.....

Jag hade inte velat göra det med någon häst för jag tror att det är väldigt lätt att de blir "rädda" för att slida om det händer något-känns fel......

Hästar har bra minne, både psykiskt och fysiskt :)

Sällan man ser en ryttare som satsar på att få ett bra stopp redan vid ansatsen ( heter det run down ?? ).....i Sverige alltså.

Vilken bana lämpar sig bäst då ? Bökeberg ?
Finns det någon privat bana som någon känner till som är rätt underlag...?

Har proffstränare det hemmavid ? De som mest tränar/tävlar reining menar jag....

Inte för att jag har några ambitioner åt det hållet men har lite underliga funderingar ibland :bump:

Främst beror det nog ofta på att kapaciteten hos häst och/eller ryttare. Att satsa i en rundown när kunskapen inte räcker till kan vara förödande och ofta ser vi detta i form av gapande hästar, studsiga sk. stop, ryck i munnen och allmänt orytmiska ritter.

Den andra orsaken som är nästan lika vanlig är underlagen på sveriges ridbanor/anläggningar. Tyvärr är underlagen oftast för dåliga för att en duktig reiningryttare ska våga satsa på en riktig stop.
Om ryttaren inte är säker på att hela underlaget främjar en stop satsar han inte heller av omtanke om sin häst, som ju ska hålla i både kropp och själ.

Dom flesta satsande reiningryttare har nog preppat sina egna ridhus/ridbanor så de är lämpliga för ridningens alla delar. Vi har en "ridbana" och en "reiningbana", reiningbanan då utformad för stopträning.

Vi har också två hästar som kan leverera dessa vad du kallar amerikanska stop, slidestops på många meter. Dessa hästar är dock nästan aldrig visade till allmän beskådan på Sveriges tävlingsbanor just på grund av underlagen. Hemma (och på ett fåtal tävlingsanläggninger) kan dom dock visa hur en stop ska se ut "the american way".....
:)

Senast ändrad:

Tack för svar :)

Jag förstår att ett stop är ett stop, oavsett det sker i Huttaheiti, Sverige eller USA.....:)

Hade inget bättre uttryck, det är ju trots allt "in the homeland" som man ser de bästa stoppen......möjligen i Tyskland att det kan förekomma, på rätt underlag ( med allt det andra i kombination oxå såklart ).

jo, förresten....
Du skrev " på ett fåtal tävlingsarenor"...

Vilka är det som funkar bra för stop i Sverige ?
Eller är det utomlands du menar ?

Bökeberg arena har bra slide underlag, medans grevagården har det sämsta slide underlag som finns. Sedan som någon sa, de större tränarna här har bra underlag. Sen finns det bra stoppare i sverige, så har ingen aning vad du sett för hästar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka