UNderlagets betydelse för en WOW-slide stop ?

Sv: UNderlagets betydelse för en WOW-slide stop ?

Bökeberg arena har bra slide underlag, medans grevagården har det sämsta slide underlag som finns. Sedan som någon sa, de större tränarna här har bra underlag. Sen finns det bra stoppare i sverige, så har ingen aning vad du sett för hästar...

Helt säkert finns det jättebra hästar i Sverige.....
Det var ett tag sedan, för 10 år sedan gick det hyfsat bra att stoppa på Grevagården...

Men när jag var där nu, Nationals, så var det ingen som riktigt satsade eller stoppade på ett sånt där fantastiskt sätt som man ser på youtube filmer från USA.....

Tipsa gärna om det finns svenska hästar på youtube att kika på, jag vet inte vad de bra stopparna i Sverige heter idag ens ;)

Nej, det är ju fullt förståeligt !

Hade inte jag heller velat göra.......

Tråkgit att det knappt verkar finnas några bra banor som går att stoppa på ?:(

Vi är nya ägare till Svenska rekodhållaren i slidestop "skryt":D så måste ju hitta nån bra bana att träna på. Vet att det finns ett ridhus här i närheten som har okej stoppunderlag

Grattis :)...antar jag !

Alltså, finns det tävling om vem som slidar längst , även i Sverige ???

Eller hur menar du med rekordhållare ?

Jag ska börja med att säga att jag inte kan något om slide stop och reining för den delen.
Vad är egentligen meningen med dessa slide stop? Vad kommer det liksom ifrån, var det något man pysslade med i rancharbetet?. Jag förstår ju att det kan vara bra att ha en häst som kan stanna i höga hastigheter, men själva kasandet vad är det bra för? Eller är det så att dem ska stanna snabbt och inte kasa långt som är grejen?

Ja ni förstår att jag inte kan något om det här så hjälp en novis att bli en smula klokare :)

finns många bra ridhus med underlag, men saken är att de flesta hör till de engelska ryttarna och vi förstör ju underlaget när vi stoppar, det är då det vi får höra här i kring :eek:.

Nej alltså det var ägaren som talade om det, ingen aning hur man mätt det. Säkert blivit mätt på tävling eller så. (15 meter :eek:) Sen finns det säkert fler hästar som slår det med flera meter, men det har bara inte blivit mätt eller så:)

Själva stoppet kommer från rancharbete; en ko kan plötsligt stanna när man driver den, och då måste hästen stanna lika snabbt. Att dom glider är för att skona hästens kropp, och så går det fortare än att studsa 7 gånger innan man stannar :P sen har det utvecklats till en tävlingsgren och stoppen blir längre. Slidear hästen 15 meter har kon hunnit sticka för lääääänge sedan! Men det GRUNDAR sig i praktiskt arbete :) en kohäst ska stoppa hårdare och kortare.

Haha......Då är det en kohäst jag har ;)

Häromdagen gjorde jag en sista galopp"fattning" på väg hem och galopperade kanske 50 meter ungefär, satte mig ner, ut med benen och sa WHOA....det blev tvärstopp !

Eftersom hon inte har lyssnat så bra, hittills, i varken skritt eller trav så var jag inte riktigt beredd på det, tur man har några års ridning i sig och fann balansen snabbt utan att åka på öronen :rofl:

Jag har också en kossehäst! :D

Jag har inte fått till den där rätta stoppsitsen än, så jag åker fram ganska friskt och min tränare tjatar sig blodig på mig! Förra lektionen hotade han med att slänga upp mig på en av sina cuttinghästar, så ska man tydligen åka ganska fort om man inte sitter riktigt... hehe!

Haha det är det säkert! Men det var nog bara tomma hot (hoppas jag...) och jag har blivit lite bättre på att parkera arslet i sadeln, så då går det iaf åt rätt håll! :idea:

Samma sak får jag också tyvärr höra, synd för i "mitt" ridhus är det annars kanonunderlag för att stoppa på.:)

Men ÅH jag blir så irriterad på sånt! En häst som stoppar glider ju, visst blir det spår men några centimeter djupa? Underlaget är mycket djupare än så, bara att kratta igen! En häst som hoppar meterhöga hinder och skjuter ifrån marken gör garanterat mer skada, speciellt om den sedan vägrar, då blir det sköna märken, men det är det ingen som pratar om, för det är nomalt :devil:

Är så j*vla trött på ridhusägare som säger att man inte får "glida och snurra" för det förstör underlaget. Sånt skitsnack!

Tack för svaret Elanor :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka