M

magi_

Nu börjar ju kylan komma och jag undrar hur underlaget ska vara för att man ska kunna ha kul i skogen med galopp och trav ? hur löst måste underlaget vara? hon har skor! Och är en stor d ponny!

Och någon som vet hur långt avståndet ska vara mellan bommarna?
hur mäter man ut det själv?

HJÄLP :banana:

Tack
 
Sv: Underlag

Det brukar kunna vara relativt hårt innan man måste slopa trav och galopp. Men det får man avgöra lite från gång till gång. Vissa grusvägar kan ju bli som cement/asfalt och då är det inte så bra att trava/galoppera längre sträckor.

Beträffande avstånd på bommarna, jag förstod inte riktigt vad du menar?! :confused:
 
Sv: Underlag

Jag menar avståndet mellan bommarna som jag lägger ut. Hur långt kan det vara mellan dom? 3 meter så hon hinner trava några steg eller 1 meter så att hon hinner trava 1 steg?!?
CA
 
Sv: Underlag

Jag rider i alla gångarter på grusväg oavsett temperatur och årstid. När det är fruset undviker jag snabbare gångarter där det är mycket knöligt (som vår gamla paddock....). När underlaget är hårt får man vara noggrannare med att ha en uppvärmd häst innan man väljer en snabbare gångart, i övrigt är det inte farligt att ibland rida på hårdare underlag. Det är snarare så att det är bra för hästen att gå på varierande hårt och mjukt underlag.
 
Sv: Underlag

Som Roheryn skrev är det helt ok att trava och galoppera på fruset underlag,så länge det är slätt och hästen är väl uppvärmd.Självklart ska man inte överdriva och rida för mycket på stenhård mark,det är ok i lagom dos som sagt ska man variera sig.Var bara noga att kolla så det inte är halt där du skall rida! ibland kan det ju bli som "rullgrus" på en grusväg och då kan hästen halka även om det inte är några isfläckar.

Ha så roligt i skogen!:)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
804
Senast: Nevermind
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
647
Senast: Miingla
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp