Underlag körbana

Carinjo

Trådstartare
Vi ska under nästa år förverkliga vår dröm och bygga ridhus för dressyrridning och körning och även göra utomhusbana. Någon som har bra tips på underlag? Har ni kört på något ni tyckte fungerade bra eller dåligt? Tips på andra smarta lösningar för banor/ridhus mottages tacksamt!

Sv: Underlag körbana

Ja, antingen sladdar man banan ofta med en sladd som gör banan helt plan, eller så har man ett så löst underlag att man kan köra där även när det har blivit gropar av hovspår eller harv.

Det är ju helt olika behov för körning o ridning.

Själv föredrar jag ett ganska hårt underlag för riding efter att ha sett filmer från slu hur hoven och kotorna tar jättemycket stryk av ett mjukt (normalt ridhusunderlag) underlag. (vet. Roepstorff)
Jag gillar stenmjöl, eller sån där sand de har på travbanorna.

Hade en ridbana utomhus med stenmjöl direkt lagd på hård lerbotten, och sen har man barkflis från ädelträ ovanpå. dammfritt, och mycket trevligt att rida på. fjädrande men inte djupt.

På Nuntorp Hästsportklubb , och även Nuntorp Naturbruksgymnasium ( samma sak :angel: ) Så har dom nån slags filt. Det är sand i tror jag och nått mer. Sand låter hemskt, men det är inte mcyket alls. det är ett jätte fint och fast underlag, aldrig tungt att rida eller köra i, och filten gör att det är stötdämpande men sliter inte på hästen leder.

Sen beror det ju självklart på hur djupt man harvar hur löst underlaget blir.

Det är det bästa underlaget jag nånsin kört och ridit på, och skulle utan tvekan satsa på det om jag själv skulle bygga manege !

om du går in på www.nhsk.se så kan du maila och höra vad det är för underlag, mer detaljerat :idea:

Jag vill också ha relativt fast underlag även vid ridning. Där vi dressyrtränar här i Schweiz har de importerat jättefint underlag från Frankrike. Det är alldeles vit sand med filt i. Fjädrande och lagom fast men mycket finkornig. Vore nog fin för körning också men jag gillar inte när sanden är så finkornig och tränger in överallt på vagnen.
Den sanden är nog dessutom inte den billigaste att importera till Sverige:angel:
På vår ute bana här är det också sand men vid regn packar den sig så hårt att den blir stum och hård. Inte rolig alls.
Blir det inte för halt med träflis ute? Har aldrig tänkt på sanden på travbanor är den lite grövre?
Tack för tipset med Nuntorp jag skall maila dem.

Senast ändrad:

Det är någom mjuk slags filt dom änvänder. Fast det är ju bara iofs i manegen..
Detta underlaget kan packas sig ganska bra det med, men sköter man det å harvar med jämna mellanrum så är det kanon. Jag har aldrig upplevt att det är halt. Vi kör både dressyr och marathon där inne utan problem.

Vartofta rid- och körsällskap har ett bra underlag i paddocken. Är inte säker på vad det är men det är lagom mjukt, slätt men absolut inte tungt.

Hakar på här och vill fråga om lämpliga mått. Ska också så småningom anlägga en träningsbana för ridning och körning. Ska endast användas till lättare träning och har inte så mycket plats, vilka mått tycker ni man minst kan klara sig med?

Det är nog något liknande material med filt i som vi rider dressyr(inomhus på). Hur grov är sanden de blandat med? Tycker du den förstör vagnen?
Vårt ridhus blir nog ca 24x66m. Skulle vilja ha bredare men det blir väldigt mycket dyrare. Utebanan skulle vi vilja ha 40x100m. Men vi börjar med ridhus så får vi se hur långt pengarna räcker...
För att göra bana att köra på tycker jag minst 30x40m(gärna större). Men det beror ju på vad du har för ekipage? Vår shettis får ju plats på betydligt mindre men stor ponny eller häst känns trångt med mindre tycker vi.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
806
Senast: MiaMia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 809
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar