Underhalsmuskel och tölt

orientalkatten

Trådstartare
Finns det någon anledning för hästen att ha synligt musklad underhals.
tex lättare för ökad tölt eller högre benlyft.
De flesta hästar på högre nivå har ju underhals.
Skulle dom vara lika bra eller bättre utan?
Min häst har ingen underhals, heller inga benlyft eller snabb tölt.
Finns det något som talar för det ena eller andra.
Nu menar jag inte extrem underhals vilket aldrig kan vara bra.
Men är underhals bara av ondo.

Sv: Underhalsmuskel och tölt

Väldigt spännande fråga! Ser fram emot att få läsa o lära i kommande svar.

Såvitt jag lärt mig så är underhalsen ett bevis för att hästen inte använder ryggen/samlar sig rätt. Det är alltså typ "dålig ridning" som ger det. Jag har blivit väldigt åthutad av min kusin(tiilika tränare) att kveikja absolut inte får gå så hon bygger underhals. Men den tränare som töltsatte kveikja har en helt annan filosofi, hon anser det är bättre att hästen går i taktren "avspänd" tölt oavsett form. Det jag sett av hennes hästar är mkt underhals, likaså hennes tränare(landslags-nivå) i sin tur tror på ren takt före "rätt form". Vad nu rätt form då egentligen är?

Att stor underhals= höga benlyft får jag dementera i mitt fall iaf, vår nya häst har stor underhals men inga lyft :D Hoppas kunna ändra på det till tvärtom. Men han kan verkligen tölta hur länge som helst o är totalt taktren.
snyggurojag.jpg

Provrider innan köpet :love:

Senast ändrad:

Nej, det behövs inte en underhals för att möjliggöra höga benlyft.
Men man kan åstadkomma högre lyft genom att resa upp hästen mer framtill.

Har inte hästen en exteriör lämpad för denna resning så blir den överrest och arbetar mer med undersidans muskler än det är naturligt för den.

Underhals är alltså resultatet av en häst som jobbar fel med kroppen och rids/rör sig överrest.

Det finns många raser som är mer lämpade för att ridas högresta och hos dem ser man sällan eller aldrig några underhalsar trots extrema benlyft i tölt/trav.

Det är därför avel på islandshästen som sporthäst tenderar till att ta fram en mer långbent och högrest typ.

Sedan finns det fina exempel på "gamla sortens" islandshästar som är byggda "i form" med naturlig resning men de tenderar att inte vara lika flashiga som dagens framavlade sporthästar.

vad JAG har lärt mig & tycker så är underhals inte vackert. Precis som ni beskriver ovan så är det för "fel ridning". En häst som inte arbetar rätt. Oftast när jag ser hästar med underhals, i tölt - har den inte en korrekt överlinje. Eller har jag fel? Och jag har aldrig hört talas om att hästen får högre benlyft för att den har underhals. Det handlar väl ändå om att STÄRKA hästen?

Om jag ska vara ärlig så hatar jag underhalsar! En häst med underhals jobbar fel med hela kroppen. Den höjer huvudet, vilket leder till att den sänker ryggen, och använder bakbenen till att skjuta sig framåt istället för uppåt-framåt som en häst som jobbar rätt. En sådan här häst kan lätt dra på sig ryggskador, eller andra skador på ligament och senor som slits ut.

Man ska sträva efter att hästen ska lära sig bära sig själv. Hästens bakben måste jobba för att också ta i uppåt.
När hästen går under sig arbetar också ryggen rätt, och här kommer också den rätta formen, ofta automatiskt. När hästen går så här och kan bära sig själv kan den gå i rätt takt, i rätt form, med fina lyft.

Min häst hade underhals och dålig takt när vi köpte henne. Jag har strävat efter bärigheten väldigt mycket så nu kan hon bära sig självt i alla gångarter. Först försvann underhalsen, sedan kom den rätta takten i främst tölten men också den rena traven, och nu kommer också högre benlyft. Nej, jag tror att det handlar om bärigheten!;)

Tyvärr betalar taktrenhet bättre än bra form och om det kan man diskutera vad som är rätt. På en kurs fick vi göra en övning: Stå upprätt och titta i taket. Svanka med ryggen och försök sedan lyfta knäna så högt det går. Därefter står man och sänker huvudet framåt. Rundar ryggen ordentligt. Där försöker man igen lyfta knäna så högt det går. Vilket känns bäst?

Underhals det betyder ju att musklerna på undersidan av halsen jobbar ist för övre delen av halsen arbetar.
Detta är vanligt på hästar som kör upp huvudet oavsätt ras
Eftersom en häst som töltar har huvudet lite högre upp än om den travar i dressyrform "gå på tygel form" Så kommer "fel" muskler att arbeta även om ryggen arbetar korrekt.
Jag har hittills inte sett en endaste tävling där en islänning går på tygeln i tölt och det är ju helt naturligt så jag klankar inte mer utan bara förklarar att det är helt normalt:laugh:
Sedan finns de islänningar som kör upp huvudet FÖR långt och bygger ännu mer underhals.
Mkt vanligt bland unghästar innan de hittar takt och balansen i sin tölt.

Så för att arbeta bort en underhals måste man arbeta islandshästen rätt mkt i dressyrformen så de bygger upp rätt muskler och då gör det inget om man töltar rätt mkt för hästen har byggt upp rätt muskler.

Underhals är inge bra oavsätt ras och fult är det också tycker många travare har de efter att ha gått på trav och deras halsar är ju allt annat än vackra.
Tills man som ryttare får bygga om hela musklaturen på sin travare som nu skall ridas ist!:laugh:

Nu får man ju inte glömma att en del hästar faktiskt är födda med underhals, det finns redan i deras exteriör. Men här sätter det ryttaren på ordentliga prov att inte underhålla och utveckla underhalsen ännu mer, så tyvärr är det inte alltid enkelt för alla hästar.

Nu tycker väl iofs jag att man ser denna typ av häst mer sällan mot tidigare, men det händer och går inte att frånse.

Teoretiskt sätt bör en underhals hindra frambensaktionen, av den orsaken icke önskvärd. En häst som arbetar med en tydlig underhals går med sänkt rygg, men ännu värre är att bogen pressas ner och genom det hindras frambensrörelsen. Alltså borde det inte vara intressant att underhålla och utveckla en underhals.

Senast ändrad:

fast underhalsen kommer av att hästen skjuter upp huvudet och spänner sig. En häst i rätt töltform spänner inte sin underhals.
Den ska ju gå i form i tölten, men i en mer upprest form. Överlinjen jobbar, och inte underhalsen- bara för att formen är hög behöver det inte betyda att huvudet är i vädret och att underhalsen späns.

Dessutom behöver man inte oroa sig för att det ska vara fel att tölta mycket. Jobbar hästnen rätt i tölten är det lika rätt som att trava eller galoppera.
På Island jobbas tölten otroligt mycket mer än här i Sverige, vi är lite fixerade vid grundgångarterna- och det resulterar i att våra hästar inte har samma självklara tölt.
Det är åtminstone vad jag fått lära mig av islänningar, och vad jag sett när jag varit där. Vi töltar helt enkelt i allmänhet "för lite" i Sverige, om något ;)

angående underhals på topphästar tror jag ofta att det gäller hästar som går mycket på kapacitet och inte på god ridning. En häst som viftar med benen naturligt kan man nog lätt förledas att bara trycka på och skapa lite spänning i för att få upp lyften ännu mer. På en häst som inte har samma natuliga fallenhet krävs det en större lösgjordhet och rätt muskling för att nå upp till samma resultat.
Sedan finns det säkert andra anledningar också, men det är det jag tänker spontant på när jag visualiserar vissa specifika topp-ekipage som går just med mycket underhals och noll ryggmuskler, t.ex.

Tycker att muminns funderingar är bra.
Många av dagens tävlingshäster vevar mekaniskt med frambenen och har rejäl underhals. trycks på lite extra och får ännu mer underhals.
Hästar som böljar fram i tölten har sällan underhals.
Har det skett någon förändring när det gäller ridning och underhals, vanligare förr?
Har hästarnas extriör blivit bättre ur den här perspektivet eller har den naturliga hållningen fått stryka på foten för slankare modeller.
Man rider hästarna mer varierat nuförtiden.
Stångbett bra eller dåligt för hållningen.
Man tycker ju att i dagens upplysta värld så borde underhalsarna bli färre på tävlingsbanan. Är det verkligen så?
Men jag antar vi får se dom så länge det inte ger avdrag vid tävlingar, för det är ju det som räknas.

Putt, fler tankar? Jag har nämligen en häst med underhals... som ridits in och tränats av personer som som tror på taktren tölt oavsett form.

Senast ändrad av en moderator:

Här är min häst - han har väl underhals? Väldigt dålig bild iofs men man kanske ser ändå?
img_3170_1_25557564.jpg

Här går våra åsikter isär och så kan det ju bli ibland=)

Jag har lärt mig att en häst inte behöver spänna sig för att få underhals..

Prova med att titta så högt upp du kan och så långt bakåt du kan de kan amn ju göra utan att spänna sig..
Visst blir det ännuvärre om du spänner dig hela tiden under övningen...

Prova att ta på halsen nu och känn hur hård musklerna är nu när de är utdragna..
Nu tar du huvudet frammåt/nedåt och känn nu på samma muskler som nu är dallriga avslappnade.

På samma vis funkar ju hästens muskler..

Så för att en häst skall gå med huvudet högre upp än vad den har när den går i hagen i sin naturliga form så kommer underhalsens muskler att bli utdragna och musklerna där kommer att bli större..
Och går hästen dessutom och spänner sig kommer den få musklerna att bli ännu större på underhalsen.

Jag tycker mer eller mindre alla islänninagr har mer eller mindre underhals och det är helt naturlig förklaring iom att de går en hel del men huvudet högre än den klassiska gå på tygel formen!
Formen på den klassiska dressyrformen och formen när en häst töltar är som dag och natt.
Dessa olika formar kräver helt olika muskler

Precis som en körhäst som är i topform har muskler utarbetade efter att dra och en islandshäst för att tölta..
Båda hästara är topmusklade men de har 2 helt olika muskelformer=)

Man ser ingenting av halsen..Det är som att be om kommentarer på hovar utan hovbilder;) Så in med en bättre bild till att börja med=)

Man ser ingenting av halsen..Det är som att be om kommentarer på hovar utan hovbilder;) Så in med en bättre bild till att börja med=)

Ok, jag tycker man ser eh... halsen... eh... den delen som huvudet sitter på... Men jag är nybörjare också. ;) :D Har inga bättre bilder tyvärr så jag får vänta med min fråga då. :)

Det är inte så optimalt med en bild på hästen i vinterskruden även om den är vacker.;)

Är bilden som Kvandi visar bättre? Är "halsen" den där utbuktningen på halsen?

Ja det är en underhals, vissa hästar har en medfödd sådan och andra har en väl inarbetad sådan.

Det hemskaste jag sett i underhals står nog vår äldsta häst för, han hade en total insjunken överlinje och underhalsen putade ut på undersidan som om överlinjen hade trillat ner där.:eek: Så såg han ut när han kom från Island, icke ett töltsteg tog han men däremot oerhört hårt uppriden på stångbett skenade han snabbare än den värsta travhästen.:crazy:

Men det går att arbeta bort, om inte exteriören sätter stopp för det.

oki, då kan jag säga att jag inte vet om min häst har underhals eftersom jag inte sett honom i sommarskrud. :D Tänk, man lär sig något varje dag... :D

Form för mig är när hästen aktiverar sin rygg och jobbar rätt med hela kroppen, trampar under sin tyngdpunkt med bakbenen. Själva eftergiften i nacken kommer ju av att hästen använder sina ryggmuskler och trampar under sig.
Så vitt jag vet så kommer takten av att hästen använder kroppen rätt, alltså går i en bra form.
När jag rider Snudda i tölt till exempel, så kan hon ibland vara travtaktig och hamna på framdelen. Varför då då? Jo, för att hon inte trampar under sig och använder rumpestumpen och ryggen. Rider jag lite lösgörande övningar, på volt tex, så att hon får med sig bakdelen och aktiverar ryggen ( = går i "rätt" form sas ) så blir takten ren igen.

En övning som man kan göra med sig själv, för att märka effekten av att trampa under sig, är att stå mot en vägg med båda handflatorna i väggen. Ställer man fötterna långt ifrån väggen kan man ta spjärn och trycka hanflatorna hårt mot väggen.
Kliver man istället fram och ställer fötterna intill väggen så är det omöjligt att kunna ta spjärn över huvud taget.

Det är precis det här som händer när hästen trampar under sig, och den kan inte ta spjärn i munnen och bli tung i handen (trycka handflatorna mot väggen).
Trampar hästen inte under sig, utan har bakdelen bakom sig sas, så kan den ta spjärn i handen och gå emot tygeltagen = bli tung i handen.

Känns som jag kanske gled ifrån själva underhalsen lite, men underhalsen är ju liksom själva resultatet av att hästen inte arbetar med sin rygg och bakdel, utan går emot handen och sänker ryggen (om inte hästen är född med underhals, som boj nämnde, dvs).

/Anna

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025