Underhals!

M

Mlii

Några tips på hur man kan jobba bort en underhals?

Har en häst som har VÄRLDENS underhals, jag har lånat honom i sommar och han är van att gå i en sjukt hög form.
Det blir ändringar på det i sommar iallafall.

Några tips på övningar man kan göra för att jobba bort den?

Jag har fått höra att man ska klättra på lång tygel, att det är en bra övning. Mera mera? :)

Är tacksam för alla tips!
 
Sv: Underhals!

Försök få hästen att söka sig framåt/nedåt i stället för uppåt. Rid på volter och led mjukt med innerhanden för att visa vägen.

Rid öppnor.

Tänk på att rida bakifrån och fram.

Klättring stärker rygg och bakben så det är bra. Jag skulle tro att hästen behöver det för att orka gå i form. Tror inte att den där höga formen du beskriver han har gått i är att gå i form... Troligtvis har han inte så mycket ryggmuskler eftersom han sänkt ryggen och kört upp huvudet?

Kommer inte på mer övningar nu, men pm'a gärna så ska jag ta fram mina gamla riddagböcker!

Har en häst som hade alla sina muskler under halsen när jag köpte honom... Det kan ta tid att få bort underhalsar...
 
Sv: Underhals!

Okej, tack för tipsen!
Han funkar riktigt bra på volt och böjda spår men i skogen blir det att han börjar streta och komma upp igen, iallafall i traven..
 
Sv: Underhals!

när du rider ut i sådana fall och han försöker köra upp huvudet så kan du ju aktivera honom lite mer. rid lite öppna och skänkelvikningar, volter runt träd, lite böjda spår även på rak väg. så att han får lite annat att tänka på. låter som att han ofta bara har gått rakt fram vid uteridning och kanske gärna vill "springa iväg" från arbete..du kan ju testa med att då han kör upp huvudet så tar du tillbaka honom och gör halt, rygga nåt steg och sen gå fram igen. om du kör lite sånt så kanske han ger sig tillslut..;)
 
Sv: Underhals!

Klättring är bra eftersom att det stärker muskulaturen i rygg och bak, och även böjda spår som någon sa. Försöker han springa ifrån arbetet när han går högt eller lyssnar han osv men med hög hals? Om han försöker springa ifrån arbetet kan du försöka variera arbetet, så som gloom_ föreslog. Går han med hög hals men lyssnar ändå kan du ju förrutom att stärka muskler och sånt, prova longering med tex en lätt spänd halsförlängare så att han får hjälp att söka sig neråt. Även tömkörning kan ge resultat då han får träna sig på att bära upp sig utan dig på ryggen, och lyssna ordentlitg. lycka till :)
 
Sv: Underhals!

Tack tack för tipsen!

Han lyssnar men han har sjukt hög hals..
Han har en högt ansatt hals men för det behöver han inte gå och spänna upp den hela tiden..

Vi jobbar vidare på saken.. :)
 
Sv: Underhals!

Vill bara poängtera, att jobba bort underhalsen går i princip inte. Däremot kan du jobba upp musklerna på ovansidan halsen, så att underhalsen döljs.

Man jobba hästen i rätt form helt enkelt.
 
Sv: Underhals!

Aa okej, ja då är det väl bara att försöka stärka muskulaturen på andra sätt då ;) Trodde han gick och spände, har ridit så många hästar som gjort det och haft rejäla underhalsar.
 
Sv: Underhals!

Nämen det är ju det han gör.. Han går och spänner..
Men som sagt, jag blir sjukt störd av hans stora steg i traven också så det påverkar jättemycket till att han blir spänd. Men det blir bättre och bättre, jag börjar komma på knepen :)
 
Sv: Underhals!

Jag försökte longera min häst med halsförlängare för att hjälpa honom framåt/nedåt men det enda som hände var att han stretade emot den och drog upp huvudet ändå och då blev det ju som styrketräning för underhalsen i stället... :crazy:

Som nån annan sa; när han drar upp huvudet ute - tänk böjt spår. öppna/sluta, skänkelvikning t ex zick-zacka över vägen om det finns utrymme, aktivera honom och låt det hända mycket.
 
Sv: Underhals!

haha, folk på ridskolan gjorde likadant med en ponny men han kämpade vidare med teleskoplooken så fick han dubbelt så mycket underhals.

ts: går han likadant i hagen? blir han sur när man sadlar eller kör upp skallen när man sätter sig i sadeln? ponnyn ovan gick med huvudet i skyn hade en sadel som satt som skräp.
 
Sv: Underhals!

Joo, han går oftast så i hagen också, självklart inte lika extremt som då man rider honom men.

Det spelar ingen roll om man rier barbacka eller med sadel, han har två sadlar båda utkollad av sadelmakare så jag har svårt att tro att det sitter där :/

Jag har jobbat lite så att i traven lagt lite vikt på halsen, att jag lutat mig fram lite och lagt tyngd på halsen. Det har faktiskt gett med sig lite då när man återupptar arbetet. Det låter kanske lite skumt men, det var ett litet test jag gjorde och faktiskt märkte man skillnad! :S :)
 
Sv: Underhals!

Det hjälper inte att hänga på halsen! Det är ju inte på framdelen man vill ha tyngden, den vill du ju förpassa till bakdelen?

En häst kan se ut att gå "på tygeln" men ändå bygga upp sin underhals, spänner du in den hästen med diverse hjälptyglar leder det mest troligt också till detta.
Rids hästen i fel form, kanske jobbas den ner med tyglarna eller liknande så att den går och spänner sig eller kanske kräver man för mkt för fort..så kommer det leda till att det utvecklas en underhals eller så blir den värre än vad den redan är.
Det man vill är att hästen ska vara såpass avslappnad att den söker sig mot handen ärligt och inte spänner underhalsen.
Det kan man uppnå genom att träna sökningen till handen, kanske genom att rida mindre med handen och/eller bli mjukare/mer följsam, samt genom att försöka samla bakifrån och fram. Sluta fokusera så mkt på huvudet och låt det ta tid, sökning till handen på en häst med underhals är oftast inget man uppnår på ett ridpass.

Nu är jag inget proffs, men det är det jag spontant tänker på och så jag själv försöker lösa problemet.
Stöd på ytter tygel och ngt rörlig inner, samt att du jobbar med lösgörande rörelser, volter, serpentiner, öppnor, slutor och liknande. Allt med en "snäll" hand.
 
Sv: Underhals!

hmm.. jag hoppas jag tänker på rätt människa och häst nu iallafall.. Är det den mörkbruna valacken hos A.L där jag har min häst?

Jag tycker inte han hade så mkt underhals, däremot saknade han en del ryggmuskler, och det är nog där problemet sitter till att han kör upp huvudet a´la stjärnkikare.
Han har högt ansatt hals, och det gör problemet ändå jobbigare.

V*lle har/hade inga muskler alls i överlinjen av halsen när jag fick honom, och efter år av ridning i låg form, mkt klättring så har överlinjen äntligen fått en hyfsad form, och han orkar bära sig längre perioder.

Jobba honom i LÅG form, se till att han lossnar där så att han jobbar genom hela kroppen. Rid aktivt med att flytta honom, tempoväxlingar osv. så ska du se att det snart börjar lossna!

Försök få tag på hon jag tränar för, hon kan säkert komma till stallet och hålla en lektion!

Lycka till!
 
Sv: Underhals!

Hej!

Joo, det är den hästen du tänker på!

Vem är det du tränat/tränar för? Vore bra om man fick tag på nån som kan hjälpa mig.. Fast, å andra sidan går han ju bra när man rider på banan. Det är bara i skogen han blir dryg..

Förhoppningsvis ger det med sig med tiden..
 
Sv: Underhals!

Det är oftast ute i skogen de blir dryga eftersom de vill framåt så fort de bara kan. Prova att först rida fram honom i alla gångarter så han lossnar ordentligt, och blir av med lite energi. Därefter tar du ner honom i skritt och jobbar honom därifrån, du måste befästa den låga formen i skritt först, så att han orkar behålla den i trav och så småningom galopp. När du känner att han lossnat i skritten, prova ta upp honom i trav, och när han blir stjärnkikare, ner i skritt igen och jobba ner honom.

Lycka till!

PM´at om vem jag tränar för!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon mer här som har haft eller har det? https://www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/konsorgan/besvar-vid-sex/vaginism/ Hur...
Svar
3
· Visningar
738
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp