Underhållsbehov åt ½ åring

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Jaba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 100
Sv: Underhållsbehov åt ½ åring

Det är ju litet rasberoende hur snabbt åringarna utvecklas. Vi har en creep feed där vi har krubba för kraftfoder/mineraler och där vi också ger fri tillgång på ensilage. Fördelen är att fölet kan äta med de vuxna vid foderbordet till dess att det är slut och sedan gå till creep feeden och ha fri tillgång. Mycket smidig lösning när de går i flock på lösdrift!

vad ger du själv dina föl födda 07 och de födda 06, mängd och produkt?

Jag fodrar inte 07 alls när jag som i år har ett bra grovfoder utan låter deras mammor omvandla maten till passande form. Ja de äter ju höet förståss men de skulle inte räcka att försörja dem med aminosyror. Avvänjer alltså sent. Slutet januari blir det nog. Om enstaka föl eller mamma smalnar innan så skiljer jag på just dem.

Vi har ett fruktansvärt bra grovfoder i år skördat månadskiftet maj/ juni så ingen (utom den tandlösa gamlingen som varken äter hö eller silage) har behövt ngt annat. Inte ens 06or eller avelshingstar. När 07 avvänjs kommer de att få tillskott av raps- eller sojamjöl, lusern och solrosfrön. Riktlinjen för doseringen är att de ska få i sig tillräcklig mgd lysin, treonin och methionin.

Mer normala skördeår när grovfodret tas senare får många hästar hestekraft. . HH

JAg fodrar min 07 som fortfarande går med mamma sin i hagen med grovfoder, 1 kg lusern samt lite soja och 0,75 kg hippo alfa.
Får han då i sig tillräckligt med lysin, treonin och methionin tror du?

*kl*

Min 9 månaders hblhingst får just nu;
ca 8 kg hösilage
1,4 kg lusernhack
1 kg salsa extramix
0,2kg betfor
loppfrö
kalk

Har dålig kvot på höet därav lusern o salsa...
Alla varnade mig för att ge honom för mycket mat, men han föll ut jättemycket så jag har fått öka på en del.
Han är 145 cm fram o drygt 148 cm bak.

så stor är inte min lille. Dock tycker jag att han är stor med sina 136 cm fram och lite högre bak.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka