Underhållsbehov åt ½ åring

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Jaba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 100
J

Jaba

förväntad vuxenvikt på 550 kg. ½ år gammal, står i egen box på nätterna och går med mamma på dagarna.
HUr mycket soja törs man ge?

Sv: Underhållsbehov åt ½ åring

Varför ge soja? Både lucern och potatisprotein går utmärkt att använda och är oerhört mycket miljövänligare. Vi använder potatisprotein till vårt föl. Undviker soja för att spara regnskogen och eftersom GMO-industrin enligt min bedömning är oetisk. Det är lättare att undvika soja i hästfoder än i människoföda!

Varför ge soja? Både lucern och potatisprotein går utmärkt att använda och är oerhört mycket miljövänligare. Vi använder potatisprotein till vårt föl. Undviker soja för att spara regnskogen och eftersom GMO-industrin enligt min bedömning är oetisk. Det är lättare att undvika soja i hästfoder än i människoföda!

Där fick du! :rofl:

Nu var det min fråga jag ville ha svar på....

Men för att svara på din: därför att enbart lusern och andra foder med potatisprotein inte räcker om jag vill hålla mej till en sådan lite nivå av kraftfoder som möjligt.

Men för att svara på din: därför att enbart lusern och andra foder med potatisprotein inte räcker om jag vill hålla mej till en sådan lite nivå av kraftfoder som möjligt.

Det potatisproteinbaserade foder vi ger innehåller 330g smrp/kg så då behöver man inte ge mycket.

Min mening är att man fodrar absolut ingen fölunge med soja, det är att be om problem.
Det går alldeles utmärkt att använda sig utav Lucern mix, icke pelleterat.

Varför just soja, vad vill du uppnå med det?

MIn soja innehåller 470g smrp/kg

För att inte lusern och grovfoderet räcker.

Vad fär problem tänker du på? Egna ideer eller vetenskapliga?

Min 6.5 månaders, förväntad vuxenvikt på 500kg ligger på runt 70MJ och 650 g smrp i foder, utöver det hon diar dagtid av mamman då. Det håller hon sig ok på. Av detta är det 10 kg grovfoder och 1 kg kraftfoder.

Sen finns det en bra tråd om mjölkbaserade kraftfoder till föl. De har lättare att ta till sig det och således får du ut maximal effekt och kanske inte behöver ge så mycket. Sök så hittar du den. :)

Har fått ett halvsyskon till min fölis på halsen. Hon äter väldigt dåligt med kraftfoder äter bra av ensilaget. Tyvärr så är det för dåliga värden i ensilaget i år för att hon ska klara sig på enbart grovfoder. MIn fölis äter både lucernpelltsgröt och soja + korn medan den nya knappt petar i sig några dl av sitt specialfölmusli. Lucernet rör hon inte änns. Att ge dem lucernhack är ingen ide då hon inte rör det alls.

Var får man tag på potatisprotein?

Vet du att inte ditt protein kommer från GMO-potatis? Jag påstår inte det men frågan uppkom gm att jag fick reda på att man tagit fram sådan potatis som då har en högre proteinhalt med målgruppen indiska barn. Försökte utan framgång spåra potatispulvret hos K-T.

TS- en 6 månaders kan nog inte tillgodogöra sig aminosyrorna i grovfoder som hö o lusern tillräckligt väl. Därför behövs ofta ett proteinkoncentrat. Om du t ex skulle ge halva hans proteinbehov i koncentratform borde man dela upp det på 3 tillfällen och vänja till över ett par veckor.

HH – som kör med svenskt rapsprotein som bara transporteras 4 mil.

Vet du att inte ditt protein kommer från GMO-potatis? Jag påstår inte det men frågan uppkom gm att jag fick reda på att man tagit fram sådan potatis som då har en högre proteinhalt med målgruppen indiska barn. Försökte utan framgång spåra potatispulvret hos K-T.
Det är som valet mellan pest eller kolera eftersom vi som konsumenter inte kräver information. När det gäller soja så vet vi att större delen av jordens produktion kommer från GMO.

Finns självklart inga garantier när det gäller potatisen, konstaterar att huvuddelen av det potatisprotein som vi får till Sverige odlas i Tyskland/Frankrike och är biprodukt från odling av stärkelsepotatis. (källa: http://www.vaxteko.nu) Tyvärr börjar GMO smyga sig in både för potatis och raps. Såg på TV en glad (!?) potatisodlare som provodlade GMO-potatis i Skåne. Man kan ju tycka att ordet "provodling" ger intrycket av en liten plätt under stor kontroll men det såg snarare ut som halva skåneslätten...

Potatisprotein och Rapsprotein är i samma riskkategori som KRAV har satt samman (nivå 2) medan soja är i den högsta riskkategorin (nivå 1). http://arkiv.krav.se/arkiv/gmo/risklista.pdf

Det miljöriktiga alternativet är nog att skaffa sig en varmluftstork (som värms med biobränsle) och odla lusern på gården.

Senast ändrad:

Det miljöriktiga alternativet är nog att skaffa sig en varmluftstork (som värms med biobränsle) och odla lusern på gården.

Det är inte lätt att välja det miljövänligaste alternativet. Det ställer stora krav på oss som konsumenter. Bara alla transporter fram och tillbaka är ju svårt att sätta sig in i. Det beror ju ex inte bara på hur långt det är utan också hur det transporteras. En del varor tycks åka fram och tillbaka. Jag tycker i alla fall att det är ganska knepigt och att det hade varit jättesvårt att alltid avgöra om jag köper det som är mest miljöriktigt.

10 kg hjälp så mycket äter då inte min. Han petar i sig 5 kilo hösilage i boxen och på sin höjd 2 kilo ute absolut max!

Just nu står han på 45,5 Mj och då tillkommer kilorna i hagen som dock är oanalyserat. Lite mer hull skulle dock inte skada.

Kapar tråden.... Ni som har småttingar. Hur mycket petar de i sig på ett dygn ungefär? Vissa säger runt 5kg och andra 10kg. Inte så lätt att räkna ut en vettig foderstat när alla har fritillgång och äter samma hö :cool: Men 10kg tycker jag oxå låter lite högt, eller?

Hon får 4.5-5kg under natten som i princip är slut. Ligger lite kvar utspritt i halmen så jag räknar på 4 (lägger jag in under 4 kg är det soprent). Sen 2 kg till frukost, äter kanske 1 kg om jag räknar i underkant, då jag släpper ut rätt tidigt och hon inte hinner äta mer. Sen delar hon och sto på 6-8 kg ute till frukost och 7 kg till lunch samt 4 kg på em innan intag och räknar jag att hon äter 2 kg ute till frukost och 2 kg till lunch och 1 kg på em så blir det 10 kg och det tror jag MINST hon stoppar i sig faktiskt.

Ja, jag är väldigt tacksam att hon äter som hon gör. :) Hörde ju också att jag inte skulle räkna med att de små äter mer än kanske max 5-6 kg. Mamman är dock väldigt duktig själv på att äta grovfoder, även utan att vara dräktig/digivande, kanske det spelat in?

TS- en 6 månaders kan nog inte tillgodogöra sig aminosyrorna i grovfoder som hö o lusern tillräckligt väl. Därför behövs ofta ett proteinkoncentrat. Om du t ex skulle ge halva hans proteinbehov i koncentratform borde man dela upp det på 3 tillfällen och vänja till över ett par veckor.

HH – som kör med svenskt rapsprotein som bara transporteras 4 mil.

Har förstått att du är duktig på foder . vad ger du själv dina föl födda 07 och de födda 06, mängd och produkt?

Men var får man tag på potatis eller rapsprotein, fins det att köpa rent eller är de färdigfoder som gäller?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka