J
Jaba
förväntad vuxenvikt på 550 kg. ½ år gammal, står i egen box på nätterna och går med mamma på dagarna.
HUr mycket soja törs man ge?
HUr mycket soja törs man ge?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför ge soja? Både lucern och potatisprotein går utmärkt att använda och är oerhört mycket miljövänligare. Vi använder potatisprotein till vårt föl. Undviker soja för att spara regnskogen och eftersom GMO-industrin enligt min bedömning är oetisk. Det är lättare att undvika soja i hästfoder än i människoföda!
Men för att svara på din: därför att enbart lusern och andra foder med potatisprotein inte räcker om jag vill hålla mej till en sådan lite nivå av kraftfoder som möjligt.
Min mening är att man fodrar absolut ingen fölunge med soja, det är att be om problem.
Varför ge soja? Både lucern och potatisprotein går utmärkt att använda och är oerhört mycket miljövänligare. Vi använder potatisprotein till vårt föl. Undviker soja för att spara regnskogen och eftersom GMO-industrin enligt min bedömning är oetisk. Det är lättare att undvika soja i hästfoder än i människoföda!
Det är som valet mellan pest eller kolera eftersom vi som konsumenter inte kräver information. När det gäller soja så vet vi att större delen av jordens produktion kommer från GMO.Vet du att inte ditt protein kommer från GMO-potatis? Jag påstår inte det men frågan uppkom gm att jag fick reda på att man tagit fram sådan potatis som då har en högre proteinhalt med målgruppen indiska barn. Försökte utan framgång spåra potatispulvret hos K-T.
Det miljöriktiga alternativet är nog att skaffa sig en varmluftstork (som värms med biobränsle) och odla lusern på gården.
Vet du att inte ditt protein kommer från GMO-potatis? Jag påstår inte det men frågan uppkom gm att jag fick reda på att man tagit fram sådan potatis som då har en högre proteinhalt med målgruppen indiska barn. Försökte utan framgång spåra potatispulvret hos K-T.
TS- en 6 månaders kan nog inte tillgodogöra sig aminosyrorna i grovfoder som hö o lusern tillräckligt väl. Därför behövs ofta ett proteinkoncentrat. Om du t ex skulle ge halva hans proteinbehov i koncentratform borde man dela upp det på 3 tillfällen och vänja till över ett par veckor.
HH – som kör med svenskt rapsprotein som bara transporteras 4 mil.