underhållning i hage & stall.

Sv: underhållning i hage & stall.

Har du analys på hösilaget? Jag skulle också prova att ha fri tillgång på ett BRA hösilage, dvs med bra kvot och så låg energi som möjligt. De som provade innan kanske hade värsta skithöet?
Jag tror iofs inte att det är någon brist utan att beteende som utlöstes av att hon som du sa, var understimulerad en period. Detta fortsätter såklart så länge som hon fortsätter vara understimulerad. Som sagt, hästen skulle nog må bäst av att flytta till nåt bättre stall.
Man har ju förresten hört om hästar som gillar att ha bollar i hagen etc. Ska det inte finnas nån boll, typ som en sån hundar brukar ha, som det ramlar ur godis när de rullar på den? Kanske värt att leta efter, att ha i boxen?

Du får skaffa ett grovfoder med hög proteinhalt och sedan komplettera det med halm. På det sättet så borde du kunna ge riktigt stora mängder grovfoder.

Du kan också försöka hitta ett grovfoder med väldigt låg energihalt men det brukar vara svårt. De flesta brukar ligga på mellan 7-9 Mj.

Mvh

Tora

Trätjära på stolparan brukar få stopp på bitandet! (men det hjälper ju bara stolparan inte hästen)

Är det rätt sorts pinnar du kastar in? Asp och fruktträd brukar vara populärast.

Försök ge mat ofta och lite. Blanda ut höt med halm el gräsfröhalm.

Öka motionen behöver ju inte vara belastande, promenad i skogen kan ge bra hjärngympa.

TS 66
Smrp 42
Energi 6,4
Kalcium 2,2
Fosfor 1,6
Magnesium 0,8
Kalium 15,3
Det står överst på pappret.
Jag kan inte köpa eget hö, tyvärr.
Hon står på halm (äter) och fodras 5 ggr/dag men hon äter inte halmen i hagen när jag blandar.
Hon har Asp, Gran och imorngon ska dom få halm i hagen.

Då blir det ju lite svårare om de inte kan ha det så. Mer kvistar och små träd i hagen att gnaga på? Halm utspritt. Finns det ingen möjlighet till större hage? Går det inte att slå ihop den hagen de går i med den hon skulle få gå i om hon var ensam?

Nej tyvärr. Det är en hage imellan. Den är smal men lång eller hur man ska förklara.

Just nu är det snö, men den är plan. och en liten backe.

har dom saltsten ? 8 både i hagen & i boxen ? )

och jaa .. du kan ju testa med att hänga upp grönsaker och liknande i boxen, om det går att hänga i taket så skulle det vara bra, men man får bara se till att hästen inte får i sig snöret .. men t.ex. morötter kan man kanske hänga upp ?

eller, så kan du ju ta en petflaska ( stor & HÅRD ) eller ngt liknande, och göra hål i den, sedan häller du i kraftfoder(fast det kan bli lite svårt att ha det i boxen efersom det är så smått), morotsbitar lr äppelbitar lr ngt är nog bättre :), sen skruvar du på korken och slänger in till hästen, eller knyter fast (med ett balband) i boxgallret :laugh: - vips ! en billig hästleksak ! ;)

eller så kanske en horselyx varar längre än en sån där Lick-it ? har själv aldrig testat, så jag kan ju inte veta :D

eller häng upp en gren, som du kanske kletat in med lite saft från ett äpple eller melass ?

eller .. släng ut massa morötter i hela hagen, eller göm dom lite i boxen ?

eller köp en Jollyball ?

du kan oxå köpa en sån där sak som man har typ till båtar oh sånt ?

jaja, det va lite tips ;) hoppas du har nytta av ngt av dom :)

heluu :)
kanske borde du prova att ändra strö till halm? för då kan ju hästen äta lite då & då. Men annars kanske prova att sätta in en sån slicksten? och har hästen saltsten?
annars vet jag inte så mycket mer...men lycka till! :)

Hon står på halm.

Bara i boxen, går inte att ha ute tyvärr.

Finns ingenstans att hänga nånting i taket.
Rädd att hon ska göra illa sig på en gren om man tar in de :/
Har provat med morötter ute men när de snöar 15 cm så är de ingen ide.
Inne ska jag prpva

Jollyball har hon

du kan oxå köpa en sån där sak som man har typ till båtar oh sånt ? VAd menar du? :p

Tack så mke :)

Tror hon menar en fender, en del hästar älskar att ha dessa som leksaker.

jag tror oxå att jag menar det :D jag vet inte vad det heter ;) men det är ngt som många hästar tkr är kul att leka med iaf :D

Liknande trådar

Anläggning hej allihop! det är så att jag fått förmånen att hyra ett helt stall med tillhörande hagar:banana: vad tycker ni jag bör tänka på nu...
2
Svar
24
· Visningar
3 914
Senast: Gullan86
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Myzan87
·
U
Träning Hej! Jag upptäckte för några dagar sedan att min häst sedan 2 månader tillbaka, har börjat gnaga på väggarna i boxen, vad jag vet har...
Svar
4
· Visningar
829
Senast: mysko
·
L
Hästvård Hej! Jag hjälper till i ett stall där det är ett 9-årigt sto som krubbiter. Hon gjorde det redan när ägaren köpte henne. Innan stod hon...
Svar
9
· Visningar
1 741
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka