underhållning i hage & stall.

Remix

Trådstartare
Hej alla kloka bukare!
Jag behöver hjälp av er. Lillan har börjat tugga på hagstolparna och börjat krubbita (mer) inne.
Antibit funkar tyvärr inte. Dom är 3 st i en rätt liten hage. Hon har väldigt lätt att bli rastlös och uttråkad. I boxen har hon en boll hon kan lyfta i hantaget om hon vill men den är väl inte superpopulär. Vi har provat kasta in grenar men dom tuggar en liten stund sen går dom till stolparna igen. 2 av 3 hästar är det som biter vad vi vet. Ska prova slänga in halm imorgon men då undrar jag om man ska lägga de i en hög eller sprida ut de?

Vill gärna ha tips på underhållningssaker i både stall och hage så krubbitningen och rastlösheten minskar.

Sv: underhållning i hage & stall.

Hej alla kloka bukare!
Jag behöver hjälp av er. Lillan har börjat tugga på hagstolparna och börjat krubbita (mer) inne.
Antibit funkar tyvärr inte. Dom är 3 st i en rätt liten hage. Hon har väldigt lätt att bli rastlös och uttråkad. I boxen har hon en boll hon kan lyfta i hantaget om hon vill men den är väl inte superpopulär. Vi har provat kasta in grenar men dom tuggar en liten stund sen går dom till stolparna igen. 2 av 3 hästar är det som biter vad vi vet. Ska prova slänga in halm imorgon men då undrar jag om man ska lägga de i en hög eller sprida ut de?

Vill gärna ha tips på underhållningssaker i både stall och hage så krubbitningen och rastlösheten minskar.

motion och större hage

Kan nig inte rida så mycket mer (4 år snart). Vi står i ett inackorderingsstall så det finns inte så mycket att göra. Hon står mest still trots att hon kan springa. Jag har det att välja på eller en hage som är 1/3 så stor som denna, då måste hon gå själv.

köp någon sån där godis-slick som finns i hästaffärer. med hållare och sånt, det kanske fungerar ? :laugh:

tack, ska prova, h**ks hade väl en sån? Har letat men hittar inte.
B*rjes troro jag har en sån. Någon som provat? tänkte på kvalitén

Mina hästar slickar upp en sån på en natt, så det är nog ingen långvarig lösning. Jag skulle ärligt talat byta stall, din häst säger ju tydligt att den inte trivs med nuvarande situation. Finns det inga andra stall som passar er bättre?

Tyvärr, jag har 3 km från pappa, 8 från mamma och jag måste ha bussförbindelse & här har vi ridhus + bra tränare.
Hon är inte nere eller så, jätte pigg och glad hela tiden!
KL
Jag har bara haft henne 2 månader och dethär började nu för en vecka sedan :crazy:
Innan jag fick henne så gick hon ute längre med sin syster hon gått med hela sitt liv. Hon började krubbita som åring (dom skulle gå med ett gäng åringar som skulle uppfostra varann men dom blev bara 2, hon och hennes syster.) Lillan blev uttråkad och börja krubbita) Hon är kollad av vetrinär och har inga problem med magen vad vi vet.

Hästen visar ju med all önskvärd tydlighet att hon är uttråkad och inte alls nöjd med tillvaron. Hästar behöver inte stå stilla med inåtvänd blick och se helt nere ut för att det ska vara så. Jag skulle bytt stall, för hästen trivs uppenbarligen inte.
Att smeta in inredningen med illasmakande medel gör ingenting åt saken. Hästen har utvecklat en drift att bita, och detta gör hästen tillfredsställd för stunden, så att hindra den från att utöva beteendet kan förvärra. det som hjälper är rikligt med mental stimulans (alltså behöver det inte betyda långa hårda ridpass), rikligt med grovfoder och utevistelse i tillräckligt stor hage med sysselsättning, exempelvis skogshage.

*kl*
Mer hö inne, och sätt det i ett hönät så har hon mer att pyssla med. Byt krubba till en med metallkanter. Ett gissel när dom har börjat bita, tyvärr. Eftersom det är omöjligt att byta ställe på hästen nu. Så försök hitta ett bra och stort bete till sommaren, så hon kan vara häst ett tag. Så kanske beteendet mildras tills du stallar upp igen.

Hon byter inte på krubban utan på gallret och "hålet" där man häller in maten utan att gå runt.
Hon får redan ca 8-9 kg ensilage och ska tydligen vara lättfödd, hur mycket vågar man öka?

Vad har den för strö i boxen? Min "krubbare" har halm, det gör att han i pricip inte krubbar ngt alls annat än i samband med kraftfodergiva och om han får ngt godis.

Halm..

Fast jag börjar fundera på om det kliar i tänderna?
Hon smånaffsar på allt.

När dom gnager på t.ex staketstolpar kan det var brist på något i foderstaten. Funderat på lösdrift? Dom blir inte lika påhittiga då...:angel: Gör något med henne där hon får tänka, "agility" bana om du inte vill rida henne mer, tömmkör, longera osv

Vad är det för ålder på dom andra i hagen? Byt till yngre leksamma kamrater

Lycka till!

japp hon är kollad och dom såg fina ut.

Kompisarna är 6 & 12. Hon går inte ihop med dom andra vi provat.
Lösdrift finns ingen i närheten

Tömmköra: Hon hatar det, trasslar in sig och blir allmänt stoig.
Longera: Sliter för mycket på benen
Agility&tricks håller vi redan på med

Hon har alltid ätit detta och vi har jämnfört värdena.
Kanske nån brist som tillkommit nu? men då är frågan vad?

nu låter det som att jag inte vill ha nån lösning men så är det inte!

Hahaha inte jag men dom som hade henne innan sa att jag inte skulle låta ha henne fri tillgång om jag inte ville ha en tunna. Hon åt oavbrutet.

Men det kanske kan vara värt ett försök? Äter hon konstant efter ett par dagar får du kanske ändra på det. Men att testa några dagar i alla fall lär väl inte skada? Det är ju inte alltid hästen fungerar på samma sätt på olika ställen, kan ju vara annorlunda nu hos dig.

Fast hur löser man det på bästa sätt då?
Hon går med 2 till som inte kan de.
Tänk om hon får fång eller liknande? (hennes mamma blev avlivad pga. av fång)

Liknande trådar

Anläggning hej allihop! det är så att jag fått förmånen att hyra ett helt stall med tillhörande hagar:banana: vad tycker ni jag bör tänka på nu...
2
Svar
24
· Visningar
3 914
Senast: Gullan86
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Myzan87
·
U
Träning Hej! Jag upptäckte för några dagar sedan att min häst sedan 2 månader tillbaka, har börjat gnaga på väggarna i boxen, vad jag vet har...
Svar
4
· Visningar
829
Senast: mysko
·
L
Hästvård Hej! Jag hjälper till i ett stall där det är ett 9-årigt sto som krubbiter. Hon gjorde det redan när ägaren köpte henne. Innan stod hon...
Svar
9
· Visningar
1 741
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka