Underhåll till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Underhåll till barn

I sverige är det inte som i USA.De egendomar var å en tar med sig när de ingår äktenskap är deras egna , köper man saker till boendet ska det delas vid bodelning.
Det bästa är att skriva är att skriva äktenskapsförord om man äger mkt mer värdesaker än den andre.Tex kommer jag skriva äktenskapsförord då jag har hästar som jag inte vill bli av med om jag köper dem medans jag är gift.Samma om jag köper en gård tex.

Senast ändrad av en moderator:

Låter skumt. Vid en skilsmässa så ska ju tillgångarna delas lika. Eller han kanske var så klurig att företaget äger gården. (Om nu det är möjligt.)

Som nån annan skrev, kontakt advokat!

Sen kan jag inte låta bli att tillägga att det tyvärr är många kvinnor som hamnar i den här sitsen, fast då ur samboförhållanden, och då är det liksom kört.

/Jane

Jag vet inte men de flesta miljonärer ser till att få det då de har mkt att förlora annars.Mina föräldrar skrev äktenskapsförord för att mamma hade eget/har företag å ifall att det skulle gå i konkurs så ville inte min pappa bli betalningsskyldig då de är gifta.

Enya skrev:
Han behöver inte ens barnbidraget ju.

Alla barn har barnbidrag, även barn till höginkomsttagare, än så länge är det inte ett behovsprövat bidrag.

Du har fel. Jag har lärt mig på rättskunskapen för 2 år sedan att allt hans är mitt och allt mitt är hans när vi är gifta och skiljer vi oss så delas allt lika, om vi inte har äkteskapsförord. Hästen jag ägde när vi gifte oss var lika mycket hans som min vid en eventuellskilsmässa.

chrysler skrev:
Tex kommer jag skriva äktenskapsförord då jag har hästar som jag inte vill bli av med om jag köper dem medans jag är gift.Samma om jag köper en gård tex.

Om du köper de under tiden du är gift är det ju inte dina egna längre. Då handlar det inte om äktenskapsförord längre eftersom ni redan är gifta...

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet att det är alla barns rätt att få barnbidrag, men det ska ju gå till barnen och har han så mycket pengar så gör varken 1900kr mer eller mindre i hans ficka.

Varför inte ha barnen hos mamman? Har nu pappan det så bra ekonomiskt så kanske han kan betala underhåll och ändå träffa baren regelbundet, om inte varje dag.

Kanske uttyckte mej klantigt, därför ska man alltid skriva äktenskapsförord, det är väldigt mkt kvinnor som ngn skrev tidigare som går i fällan annars.

Enya skrev:
Vadå "gården var hans"? Är ni gifta så äger du hälften av hela hans förmögenhet oavsett om det från början var hans aldrig så mycket!

Även utan äktenskapsförord så kan han äga gården helt. Det beror på hur man har fått den, ofta går gårdar i arv/gåva och då t ex genom förbehållet att de ska vara enskild egendom. Så är det för mig, gubben äger gården - även vid skilsmässa. Vi har inget förord.

Man kan skriva i förordet att allt man införskaffar för sig inom äktenskapet är ens eget.Så gör många.Annars skulle man aldrig våga köpa en häst eller bil mm.Nu är det så att en del är så pass dumma så de skriver bilen på tex mannen, använder kvinnans pengara tt betala för bilen tex å när de separerar får ju mannen bilen :smirk:

Enya skrev:
Jag vet att det är alla barns rätt att få barnbidrag, men det ska ju gå till barnen och har han så mycket pengar så gör varken 1900kr mer eller mindre i hans ficka.

Varför inte ha barnen hos mamman? Har nu pappan det så bra ekonomiskt så kanske han kan betala underhåll och ändå träffa baren regelbundet, om inte varje dag.

Menar du att det skulle vara billigare för mamman om barnen bodde hos henne?

Om du bor på en gård och inte har företag och du träffar en man som mer eller mindre bara äger kläderna som han har på sig och ni sedan gifter er utan att ha skrivit äktenskapsförord då äger han gården lika mycket som du. Skiljer ni er sen har han rätt till hälften av gården.

Bara man bevisar att gården köptes innan äktenskapet för annars räknas det som man inhandlade den tillsammans oavsett vem som betalade-om man inte har förord.
Men för att inget tjafs ska uppstå bör man skriva förord direkt så är man på säkra sidan.

Ja det vet jag, men om det inte är så så äger hon ju också gården. Jag kom bara inte på det här med enskild egendom. Fast då måste man ha papper på det.

Fel igen, mannen får inte automatiskt bilen vid skilssmässa, bilen sälj och kvinnan får hälften av vinsten. Om mannen vill ha bilen så ska han betala henne hälften av värdet på den.

Måste faktiskt höra med min kusin, hon är jurist, jag vet bara lite om hur det är i äktenskap men äger man ngt ska man absolut skriva förord, så ser jag det.
I samboförhållanden är det så att var å en fortsätter äga det man tog in i samboförhållandet men att det som köps när man bor ihop räknas som gemensamt vid en separation.

Inte vid äktenskapsförord å om bilen står på mannen :smirk:

chrysler skrev:
Bara man bevisar att gården köptes innan äktenskapet för annars räknas det som man inhandlade den tillsammans .

Jo men det borde ju vara rätt uppenbart, man har väl gärna papper på när man blir ägare till en gård och likaså när man ingår äktenskap. Inte särskilt svårt att bevisa...

Ja på sätt och vis. Varken hon eller barnen tjänar något på att hon inte har pengar över när hon betalt underhåll och hyra, hon kan inte köpa mat vare sig till mannen eller barnen.
Bor de hos henne betalar mannen underhållsbidrag och det blir väl mer än vad hon skulle betala? Visst kostar det att ha barn, framför allt i den åldern, men som det är nu så känns det som om han kan betala för sin barn även utan barnbidrag och underhållsstöd, medan hon bara MÅSTE betal och sedan leva som en kyrkråtta resten av månaden.

Har du inget förord så äger din man allt du har oavsett om du köper det innan äktenskapet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 302
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 648
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Det är svårt att sätta ord på men jag börjat inse att jag är ledsen för den familj jag aldrig kommer att få. Jag lever med en man sedan...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
27 074
Senast: Andromedae
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka