Underbett - ärftlighet?

K

kessy

Någon som vet hur underbett nedärvs? Om varken stoet eller hingsten har det men ändå får ett föl som har det? "Ploppar" denna defekt bara upp någon gång ibland, eller hur är det?

Sv: Underbett - ärftlighet?

Olika bettfel kan "ploppa" upp ibland... Det behöver inte vara ärftligt, men det kan ju vara bra att kolla ev. tidigare föl...

det står väl på defektlistan?
Så en viss ärftlighet får man nog räkna med.
mvh

Jag vet ett sto med överbett som fått ett föl utan, ett föl med och ett hade så extremt överbett att den var tvungen att avlivas.

Då kan man lugnt säga att ägaren har brutit mot lagen...

Missbildning/anlag
Enkla isolerade defekter
Skalle Allvarliga bettfel (över- eller underbett)

mvh

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
693
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat