Underbar kista - någon som har mer kunskap?

Är det förresten någon mer än jag som ser spöket på bilden....... ;) ?! Titta på väggen bakom kistan, precis vid bjälken.... Can't be unseen.....

Helst hade jag velat se baksida och lådbottnar, samt beslagen i närbild men jag tycker det ser ut som en ganska typisk sekelskiftesbyrå, delvis avlutad och slipad.
Här kommer lite fler bilder på byrån :) ! Den verkar ha varit blåmålad vid något tillfälle, så du har kanske rätt att någon har tagit bort ett blått färglager?
Lås:

Insida låda:

Baksida av byrå:

En av tre smålådor som finns inuti den översta byrålådan (originalknoppar?):

Den enda märkning - "No. 1" - som jag har lyckats hitta:

Går det att lista ut mer med hjälp av dessa bilder :) ??

Här kommer lite fler bilder på byrån :) ! Den verkar ha varit blåmålad vid något tillfälle, så du har kanske rätt att någon har tagit bort ett blått färglager?
Lås:

Insida låda:

Baksida av byrå:

En av tre smålådor som finns inuti den översta byrålådan (originalknoppar?):

Den enda märkning - "No. 1" - som jag har lyckats hitta:

Går det att lista ut mer med hjälp av dessa bilder :) ??
Mörklaserade byråar av den stilen var vanliga kring sekelskiftet 1800/1900 och något årtionde framåt och jag tycker det mesta tyder på att den är från den tiden, det jag inte riktigt känner igen är beslagen men byrån ser ut att vara lite enklare gjord än de som fabrikstillverkades så beslagen kanske kommer från en lokal förmåga.

Om jag har rätt i min bedömning är nog inte värdet så stort på byrån men väl värd att spara på ändå tycker jag, vi använder våra :)

Mörklaserade byråar av den stilen var vanliga kring sekelskiftet 1800/1900 och något årtionde framåt och jag tycker det mesta tyder på att den är från den tiden, det jag inte riktigt känner igen är beslagen men byrån ser ut att vara lite enklare gjord än de som fabrikstillverkades så beslagen kanske kommer från en lokal förmåga.

Om jag har rätt i min bedömning är nog inte värdet så stort på byrån men väl värd att spara på ändå tycker jag, vi använder våra :)
Jag tycker den är jättefin och har inga planer på att göra mig av med den :) . Den passar fantastiskt bra i huset, som är ett litet torp från 1800-talet.

Jag är en sucker för gamla träbord ;) Plus att jag gillar att huset får behålla grejer som "tillhör" det. Om jag någonsin säljer det här stället kommer jag att erbjuda de som köper att behålla mycket, de sakerna hör hemma här!
Jag kan ju inte låta bli att undra om möblerna har funnits i huset sedan de var "nya" eller om fd ägare har köpt gamla möbler och satt dit. Om ni fattar vad jag menar. Jag vill ju att möblerna ska ha tillhört de som bodde där på 1800-talet. DET hade varit häftigt!

Vilka härliga gamla möbler!
När vi köpte vårt hus stod det massa gamla möbler i det på visningen. De skulle, enligt mäklaren, skänkas iväg till säljarens släkt. Gissa om jag blev irriterad när jag senare fick höra av grannarna att hon haft loppmarknad och sålt dem för skit ingenting. Fanns en hel del saker jag hade velat ha kvar :down:

Jag kan ju inte låta bli att undra om möblerna har funnits i huset sedan de var "nya" eller om fd ägare har köpt gamla möbler och satt dit. Om ni fattar vad jag menar. Jag vill ju att möblerna ska ha tillhört de som bodde där på 1800-talet. DET hade varit häftigt!

Jag är ganska säker på att möblerna här inte är "original" men många av dem är gamla (fördelen med kurbits, de brukade måla på årtalet ;) :D). De flesta vet jag att pappa köpt på auktion och senaste soffan har ju jag köpt... på auktion :o

Här i huset finns ju några gamla originalmöbler. Farmor o farfars bröllopsmöblemang misstänker jag. Två stora "Äpplet" och en hiskeligt ranglig hylla, tre kökstolar och lite annat. Sen har mamma köpt några skåp på auktioner. Min tanke är att jag ska märka upp originalmöblerna. Sen får efterföljande generationer välja vad dom vill göra. Vi har också handslagna kopparkannor som är från makens släkt i Vindeln. Dom har jag noggrant märkt. För mig känns det viktigt med ursprunget och då jag inte vet vad efterföljande släkt kommer att tycka kan man ju ge dom den information som finns. På någon stol sitter fraktsedeln kvar under. Det är coolt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 829
Senast: cewe
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 550
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Idag körde vi premiär för hundarnas nya dragselar. Hundarna är av vinthundstyp, selarna varsin N*nst*p D*gw**r Fr**m*t**n. Det var lite...
2
Svar
28
· Visningar
2 306
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V